Gençlik hizmetleri ve spor il müdürlüğünde görev yapan antrenörlerin serbest zaman tatmin düzeylerinin incelenmesi (Güneydoğu Anadolu bölgesi)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; Gençlik Hizmetleri ve Spor İl Müdürlüğünde Görev Yapan Antrenörlerin Serbest Zaman Tatmin Düzeylerinin İncelenmesi (Güneydoğu Anadolu Bölgesi)Araştırmaya Güneydoğu Anadolu Bölgesinde bulunan illerden Diyarbakır, Batman, Mardin, Siirt, Adıyaman, Şanlıurfa, Şırnak, Gaziantep ve Kilis illerinde bulunan 188 antrenörler gönüllü olarak çalışmaya katılmışlardır. Bu araştırmada önce mevcut literatür taraması yapılmış ve konuyla ilgili bilgiler verilmiştir.Araştırmanın verileri, araştırmaya katılan bireylerin serbest zaman tatmin düzeylerini belirlemek amacıyla Beard ve Ragheb (1980)'in geliştirdikleri, Karlı ve arkadaşlarının (2008) geçerlilik güvenirlilik çalışmalarını yaparak Türkçeye çevirdikleri `Serbest Zaman Tatmin Ölçeği` (SZTÖ) ile ölçülmüştür. Bu ölçek 39 sorudan ve psikolojik (8 madde), sosyolojik (8 madde), rahatlama (4 madde), fizyolojik (6 madde), estetik (4 madde) ve eğitim (9 madde) olmak üzere 6 alt boyuttan oluşmaktadır.Araştırmaya katılanlara ait betimleyici bilgiler yüzde ve frekans olarak verilmiştir. Serbest zaman tatmin ölçeği toplam puanlarına ait antrenörlerin yaş, cinsiyet, eğitim, spor uğraşı, aylık, net gelir, medeni durum ve antrenörlük kademesi değişkenlerine göre Independent Samples T-Testi, çoklu karşılaştırmalarda ise Tek Yönlü Varyans analizi kullanılmıştır, farklılığın hangi gruplardan kaynaklandığının tespit edilmesinde ise Post Hoc testlerden Tukey HSD kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir.Serbest zaman Tatmin ölçeğine ait alt boyutların ortalama ve standart sapma bilgileri verilmiştir. Serbest zaman tatmin ölçeği alt boyutları incelendiğinde en yüksek alt boyutun 3,76 ile eğitim alt boyutunda olduğu 3,68 ile psikolojik boyutunda, estetik alt boyutunda ise 3,67 ortalamaya, fizyolojik alt boyutunda ise 3,39 ortalamaya, sosyal alt boyutunda 2,14 ortalamaya sahip oldukları 2,05 ortalama ile rahatlama alt boyutunda en az ortalamaya sahip oldukları görülmektedir. Alt boyutların ortalamaları dikkate alındığında katılımcıların serbest zaman tatminlerinde, fizyolojik alt boyutunda serbest zaman değerlendirmeleri bazen geçerli olduğu tespit edilmiştir. Sosyal ve rahatlama alt boyutunda ise antrenörlerin nadiren serbest zaman değerlendirmelerinin geçerli olduğunu ifade etmişlerdir. Psikolojik, eğitim ve estetik alt boyutunda ise katılımcıların serbest zaman değerlendirmelerinin sıklıkla geçerli oldukları görülmektedir.Araştırmaya katılan antrenörlerin serbest zaman tatmin ölçeği alt boyutları demografik değişkenlere göre incelendiğinde cinsiyet, çalıştırmış oldukları takımlara, antrenör kademlerine, yaş ve eğitim değişkenlerinin tüm alt boyutlarında anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Medeni durum değişkeninde sosyal ve rahatlama alt boyutlarında anlamlılık tespit edilmiş diğer alt boyutlarda ise anlamlı bir farlılık tespit edilmemiştir. Antrenörlerin gelir durumları incelendiğinde ise psikolojik, eğitim ve sosyal alt boyutlarında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Diğer alt boyutlarda farlılık görülmemiştir. Anahtar Kelimeler: Serbest zaman, Antrenör, Rekreasyon. The aim of this study is; An Investigation of Levels of Free Time Satisfaction of Trainers in Southeastern Anatolia Region in Terms of Various Variables. The survey includes 188 trainers in the provinces of Southeastern Anatolia, Batman, Siirt, Adıyaman, Şanlıurfa, Gaziantep, Kilis, Şırnak, Adıyaman, Diyarbakır and Mardin. In this research, the current literature has been searched and information has been given on the subject.The data of the study were developed by Beard and Ragheb (1980) in order to determine the free time satisfaction levels of the participants. (2008) was measured with the eye Free Time Satisfaction Scale (SZTÖ) translated into Turkish by making validity and reliability studies. This scale consists of 39 items and 6 sub-dimensions, psychological (8 items), sociological (8 items), relaxation (4 items), physiological (6 items), aesthetics (4 items) and education (9 items). Independent Samples T-Test was used according to age, gender, education, sports activity, monthly, net income, marital status and coaching level variables of the coaches belonging to total time satisfaction scale total scores. Tukey HSD was used in Post Hoc tests. Significance level was accepted as 0.05.When the free time satisfaction scale values were examined, it was seen that the highest average of the participants in the free time satisfaction scale was taken as education (3,76 ± 0,50) and the lowest mean (2,05 ± 0,79) in the lower dimensions. In the other sub-dimensions, the free time satisfaction of the participants were respectively psychological (3.68 ± 0.66), aesthetic (3.67 ± 0.62), physiological (3.39 ± 0.52) and sociological (2.14 ± 0, 74). Considering the averages of the sub-dimensions, it was determined that all sub-dimensions were rarely valid for the participants in their free time satisfaction. It can be said that the trainers have been evaluated in terms of design, beauty, quirkiness and pleasantness in order to realize their leisure activities.When the income level of the trainers is examined, it has been determined that there is no significant diffrence in physiology, aesthetics and relaxation among free time satisfaction scale sub-dimensions.A significant difference was found in the psychological sub-dimension of the other sub-dimensions. When the difference is examined, it is seen that there is a difference between the trainers with income between 1000 and 2000 TL and the trainers with income between 2001-3000 TL and 4001 TL. It can be said that the trainers with higher incomes are aware of the psychological benefits of free time activities such as freedom, leisure, participation and intellectual development.When the education sub-dimension was examined, a significant difference was found. When the difference is examined, it is seen that there is a difference between the trainers with income between 1000 and 2000 TL and the trainers with income between 2001-3000 TL, 2001-4000 TL and 4001 TL. It can be said that leisure time activities are aware of the personal development of the individual and the benefits that he provides for himself and his / her education in recognizing the environment.When the social subscale of free time satisfaction scale was examined, a significant difference was found. When the difference is examined, it is seen that there is a difference between the trainers with income between 1000 and 2000 TL and the trainers with income between 2001-3000 TL, 2001-4000 TL and 4001 TL. It can be said that free time activities can benefit the personal development of individuals, the benefits of leisure time activities and the perceptions of free time activities in establishing new relationships with other people.Keywords: Leisure time, Trainer, Recreation.
Collections