Renaissance transformation in western political thought as a paradigmatic transition
dc.contributor.advisor | Hassan, Ümit | |
dc.contributor.author | Demir, Ömer | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:35:29Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:35:29Z | |
dc.date.submitted | 1990 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/687712 | |
dc.description.abstract | ÖZET Bu tez, Batı siyasal ' düşüncesinde önemli dönüm noktalarından biri olarak kabul edilen Rönesans dönüşümünü,1960 sonrasi gelişen bilim felsefesi` tartışmalarının anahtar* 'kavramlarından biri haline gelen t. paradigmal geçiş kavramı çerçevesinde açıklamayı denemektedir. Paradigmal geçiş kavramının mucidi T. S. Kuhn, bu kavramı doğal bilimlerin gelişim seyrini açıklamak amacıyla kullanmasına ve sosyal, bilimlerin henüz. paradigma oluşturabilecek düzeyde olgunlaşmadıklarını söylemesine rağmen, sosyal bilimlerin hemen hemen bütün dallarında yaygın bir kullanım alanı bulan söz konusu kavrarım Rönesans dönüşümüne uyarlanabilmesi için önce paradigma ve'paradigmal geçiş kavramlara kısmen de olsa netleştirilmektedir. Daha sonra Aristo felsefesi ve Hıristiyan teolojisinin temel çizgilerini oluşturduğu geleneksel paradigma ile Rönesans sonrası güçlenen modern paradigma, oritolojik, epistemolojik, aksiyolojik ve metodolojik boyutlarıyla irdelenip, paradigmal geçidi karakterize eden köklü ve karşılaştırılamaz'. ( i i.loos.iımen&urafo 1 1? ) : dönüşümler- bir kac örnekle soyutlaştırılmaktadır » Buna göre Rönesans, ontolojik düzeyde trj- u-:t?.o.erkfşiic.l bir <avrexı tasavvurundan insan merkezci ve insanbicimci bir evren.anlayışına; apisteznolojik düşeyde, dinsel rasyonaliteden seküler rasyonaliteye 5 aksiyolojik düşeyde, tanrı- merkezli bir değer yargı sisteminden bireyci, seküler ve hümaniter bir ahlak anlayışına 5 metodolojik düşeyde ise, tümdengelime i ve niteliksel açıklama biçiminden tümevarımcı ve niceliksel açıklama biçimine geçiş sözkonusudur. | |
dc.description.abstract | ABSTRACT The a i m of this study is to analyse Fsnsissance Transformation in Western pal itical thought as a Eât2âdl.2B<itl.c,'fe JCiiDiilJiiSQ `.'? '-. :'-s generally known that although t the conoept of describe the turning paints in the development erf the history of * sciences alsc have ixBed that tern an different ways and for- different purposes. That's why clarification of the terms paradigm, normal sciences,, paradigmatic transition etc;» constitutes the first part of the thesis. In the second part,, RenaisâsancG Triaf;sfor:fo.at ion will be elaborated on the four d i mentions which arts conseciered main components of a paradigmatic t rans 1 1 i on ` In this theoretical f rasiework, Hensissancs seans in conceptual i nation of the universe to the arrthropocentr isisin ş in ep i steno logical level, s transition from religious rationality to the secular rationality:; in analogical level,, a transition from religious faithness to the secularisn, humanism. and individualism; and in the mstodologicai level, a shift from deductive and qualitative way of explanation to the inductive and quantitative cries» So, as a result, all political categories including; nsan5 state, law etc transformed into new ones simi liar to what Kuhn talk about as characteristics of a paradi gnat ic trans i t i on ` | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Felsefe | tr_TR |
dc.subject | Philosophy | en_US |
dc.title | Renaissance transformation in western political thought as a paradigmatic transition | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Paradigm | |
dc.subject.ytm | Renaissance transformation | |
dc.subject.ytm | Paradigm transformation | |
dc.identifier.yokid | 13838 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 13838 | |
dc.description.pages | 82 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |