Show simple item record

dc.contributor.advisorAcar, Mehmet
dc.contributor.authorAcaroğlu, Kerem Efe
dc.date.accessioned2021-05-08T11:35:19Z
dc.date.available2021-05-08T11:35:19Z
dc.date.submitted1991
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/687668
dc.description.abstractÖZET İŞ PORTFÖYÜ ANALİZİNİN TÜRKİYE'DE KARAYOLU MOTORLU TAŞIT ENDÜSTRİSİNE UYGULANMASI ACAROĞLU, EFE MBA EYLÜL, 1991 Bu tezde, `Boston Consulting Group Growth-Share Matrix` yaklaşımı, bir stratejik analiz aracı olarak Türk karayolu motorlu taşıt araçları sektörüne uygulanmıştır. Uygulamaya örnek olarak, kendisine bağlı bir kaç şirket ile sektörde faaliyet gösteren bir Türk holding kuruluşu kullanılmıştır. İlk olarak endüstrideki Stratejik İş Alanları (SİA) belirlenmiştir. Ürün kategorileri (kamyonet, kamyon, otobüs, midibüs, minibüs, binek otomobili) müşteri tipi, tüketici gereksinimi ve fiat farklılıklarına göre geçici olarak gruplandırılmıştır. Bu grupların ortaya koydukları çeşitlilik düzeyi ve büyüme trendi ve SİA büyüklüğü SİA'ları belirlemek için ek kriterler olarak kullanılmıştır. Boston Consulting Group Growth-Share Matrix'inin oluşturulmasında endüstri çekiciliğinin alternatif ölçümleri kullanılmış ve ortaya çıkan sonuçlar, rekabet potansiyeli ve üst düzey yönetim stratejilerine dayanılarak yorumlanmıştır. Anahtar Sözcükler: İş Portföyü Analizi, Boston Consulting x Group Growth- Share Matrix'i, Stratejik^iş Alanı, Türk Karayolu Motorlu Taşıt y Araçları Endüstrisi, Çeşitlilik Düzeyi, Büyüme Trendi. vı
dc.description.abstractABSTRACT AN APPLICATION OF BUSINESS PORTFOLIO ANALYSIS TO THE HIGHWAY MOTOR VEHICLES INDUSTRY IN TURKEY ACAROĞLU, EFE MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION SEPTEMBER, 1991 This study applies the Boston Consulting Group Growth-Share Matrix to highway motor vehicles industry in Turkey using the case of a specific Turkish holding company which has several firms operating in the sector. The first step is the identification of the Strategic Business Area in the industry. The product categories (pick-up truck, truck, bus, midibus, minibus, passenger car) are tentatively grouped according to customer type, consumer need and price range. Turbulence level and growth trend demonstrated by these groups, and SBA size are used as additional criteria to determine the SBAs. Alternative measures of industry attractiveness are used in constructing the Boston Consulting Group Growth-Share Matrix, and the resultant positionings are interpreted with reference to competitive potentials and corresponding corporate level strategies. Key words: Business Portfolio Analysis, Boston Consulting Group Growth - Share Matrix, Strategic Business Area, Turkish Highway Motor Vehicles Industry, Turbulence Level, Growth Trend.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleAn Application of business portfolia analysis to the highway motor vehicles industry in Turkey
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmStrategic operational area
dc.subject.ytmIndustry sector
dc.subject.ytmTurkey
dc.subject.ytmGrowth trend
dc.subject.ytmBusiness portfolio analysis
dc.identifier.yokid17619
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid17619
dc.description.pages109
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess