Show simple item record

dc.contributor.advisorKoyuncu, İbrahim
dc.contributor.authorGirgiç, Orsoy
dc.date.accessioned2021-05-08T11:34:49Z
dc.date.available2021-05-08T11:34:49Z
dc.date.submitted1993
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/687536
dc.description.abstractOZ SEÇİLMİŞ BAZ! FİZİKSEL VE AKADEMİK DE?İŞKENLERİN ANKARA İÜ LİSELERİNDEKİ Ö?RENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNE İLİŞKİN BİR İNCELEME GİRGİÇ, Orsoy Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Tez Yöneticisi: Prof. Dr. İbrahim KOYUNCU Eylül, 1993, 61 sayfa Bu çalışmanın amacı, seçilmiş bazı fiziksel ve akademik değişkenlerin, Ankara lli'ndeki lise öğrencilerinin akademik başarıları üzerindeki etkilerini incelemektir. Çalışmanın ömeklemi, 1991-1992 akademik yılında, Ankara İli sınırları içinde yer alan 72 Devlet Lisesi, 4 Anadolu Lisesi, 12 Özel Lise ve Ankara Fen LisesTnden oluşan toplam 89 liseyi kapsamaktadır. Bu çalışmada, Devlet Liseleri `Devlet Liseleri` Ait-ömeklem Grubu altında, diğer tüm liseler ise `Diğer Liseler` Alt-örneklem Grubu altında toplanmıştır. Analizler, dört bağımsız değişkenin, ayrı ayrı olarak iki bağımlı değişken üzerindeki olası birleşik etkilerini incelemek üzere gerçekleştirilmiştir. VIÇalışmada kullanılan dört bağımsız ve iki bağımlı değişken, araştırmacı tarafından oluşturulmuştur. Birinci bağımsız değişken `Tesisler` herbir okul için öğrencilerin yararlandığı okul tesislerini (yani her türlü laboratuar, kütüphaneler, kapalı spor salonları ve okuldaki açık oyun alanları) temsil etmektedir. İkinci bağımsız değişken `öğrenci-öğretmen oranı` herbir okul için toplam öğrenci sayısının, toplam öğretmen sayısına bölünmesiyle elde edilmiştir. Üçüncü bağımsız değişken `şube başına öğrenci` herbir okul için toplam öğrenci sayısının, toplam şube sayısına bölünmesiyle oluşturulmuştur. Dördüncü bağımsız değişken `şube başına öğretmen` herbir okul için toplam öğretmen sayısının, toplam şube sayısına bölünmesiyle meydana getirilmiştir. Birinci bağımlı değişken `ortalama ÖSS puanı` herbir okul için öğrencilerin 1992 yılındaki Üniversite Seçme Sınavı (ÖSS) puanlarının aritmetik ortalamalarını sembolize etmektedir. İkinci bağımlı değişken `ÖYS oranı` herbir okul için 1992 yılındaki Üniversite Seçme Sınavı'na (ÖYS) giren öğrenciler içinde bu sınavı kazananların oranını temsil etmektedir. Verileri analiz etmek için `Basamaklı Çoklu Regrasyon Analizi` yöntemi kullanılmıştır. Analizler, hem ömeklem genelindeki bütün liseler birarada değerlendirilerek ve hem de `Devlet Liseleri` ve `Diğer Liseler` Alt-ömeklem grupları ayrı ayrı ele alınarak gerçekleştirilmiştir. Tüm liselerin birarada incelendiği analiz sonuçlarına göre, `ortalama ÖSS puanlan` dikkate alındığında, okullardaki `tesisler` başarıyı etkileyen tek faktör olarak görülmüştür. ÖYS oranları dikkate alındığında ise hem `tesisler`, hem de `şube başına düşen öğrenci sayısı` başarıyı etkileyen faktörler olarak ortaya çıkmıştır. VII`Devlet Liseleri` ve `Diğer Liseler` Alt-örneklem Grupları ayrı ayrı incelendiğinde ise ne ortalama ÖSS puanlarını, ne de ÖYS oranlarını tek başına veya beraberce etlcileyen faktörler bulunamamıştır. Anahtar Sözcükler: Okul tesisleri, öğrenci-Öğretmen Oranı, Şube Başına Düşen Öğrenci, Şube Başına Düşen Öğretmen, Liselerdeki Başarı, Üniversite Giriş Sınavlarındaki Başarı. Bilim Dalı Sayısal Kodu: 222.01.00 VIII
dc.description.abstractABSTRACT AN ANALYSIS OF THE INFLUENCES OF SOME SELECTED PHYSICAL AND ACADEMIC VARIABLES ON THE ACADEMIC ACHIEVEMENT OF STUDENTS IN THE LYCEES IN THE PROVINCE OF ANKARA GİRGİÇ, Orsoy M.S. in Educational Sciences Supervisor: Prof.Dr.ibrahim KOYUNCU September, 1993, 61 pages The purpose of the study was to investigate the influences of some selected physical and academic variables on the achievement of students in the lycees in the Province of Ankara. The sample of the study consisted of 72 public lycees, 4 Anadolu lycees, 12 private lycees, and the Ankara Fen Lycee; a total of 89 lycees located in the Province of Ankara, in the 1991-1992 academic year. In the study, the public lycees were grouped as the sub-sample of `Public Lycees` whereas all the others were grouped as the sub-sample of `Other Lycees`. The analyses were carried out tried to determine the possible relationships between certain selected independent variables, such as; facilities-FAC, students-teacher ratio-STR, students per class-SPC and teachers per class-TPC 111upon the dependent variables; `Average ÖSS score-ÖSS` (Average score of University Student Selection Examination for each lycee), and `ÖYS Ratio-ÖYS` (The rate of the succesfull students among all the students who entered the University Student Placement Examination for each lycee). Stepwise multiple regression analysis was utilized in the analyses of the data. Analyses were carried out for both the lycees within the whole sample, and the sub-samples, as well. The data analyses revealed that considering all the lycees as a whole, FAC appeared as the only significant predictor of achievement in terms of the average ÖSS scores within the whole sample, while variables FAC and SPC were found to be the significant predictors together explaining approximately one-quarter of the total variance in achievement when the success in ÖYS was considered. In the sub-sample of Public Lycees, although SPC appeared to be the only significant predictor of achievement in terms of the ÖSS results, the `positive` sign of this influence was found to be contrary to the expectations. As far as the success in the ÖYS is concerned, none of the independent variables were found to be significant. When the sub-sample of `Other Lycees` was taken into consideration, as far as the average ÖSS scores were concerned, none of the independent variables were found to be significant. Within the sub-sample of `Other Lycees` SPC appeared to be the only significant predictor of achievement in terms of the ÖYS Examination, but again the sign of this influence was found to be contrary to expectations. IVThe results further revealed that even though the FAC and SPC appeared to be significant predictors of the achievement within the whole sample, none of the `school-characteristics` used in this study were found to be `educationally` and `meaningfully` determining factors of achivement within each of the sub- samples of Public and Other Lycees. Key Words: School Facilities, Student-Teacher Ratio, Class Size, Students per Class, Teachers per Class, Achievement in Lycees, Achievement in University Entrance Examinations. Science Code: 222.01.00 ven_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleAn analysis of the influences of some selected physical and academic variables on the academic achievement of students in the lycees in the province of ankara
dc.title.alternativeSeçilmiş bazı fiziksel ve akademik değişkenlerin Ankara ili liselerindeki öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etkilerine ilişkin bir inceleme
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmSecondary education schools
dc.subject.ytmAcademic variables
dc.subject.ytmPhysical varrants
dc.identifier.yokid27283
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid27283
dc.description.pages75
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess