Show simple item record

dc.contributor.advisorGöktan, Erkut
dc.contributor.authorDabir, Haleh
dc.date.accessioned2021-05-08T11:33:48Z
dc.date.available2021-05-08T11:33:48Z
dc.date.submitted1995
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/687289
dc.description.abstractABSTRACT ACCOUNTING EDUCATION IN IRAN: A CRITICAL STUDY WITH REFERENCE TO THE REQUIREMENTS OF ECONOMIC DEVELOPMENT DABIR, Haleh Master of Business Administration Supervisor: Prof. Dr. Erkut GÖKTAN January, 1995, 140 pages. Accounting is an indispensable element in an economy and as such plays a vital role in developing nations' economic development Therefore, what developing nations need are systematic and carefully planned accounting systems designed to meet the unique needs of the individual country's accounting and business environments. For this the variables to be considered are type of economy, political system in force, social climate, sophistication of business management and financial community, the degree of complexity of business environment and stage of economic development In addition, accounting is a product of its socio-economic environment and need to be in tune with it For accounting to do that requires professional accountants who understand their environment To,prepare such accountants, the educational system should be designed to ensure that its graduates have a broad and basic understanding of the political, social, and economic system. The need for broadly educated accountants is nowhere more important than in the developing countries, such as those in Iran, where environments have changed frequently. mIn this study, the current status of accounting education in Iran is examined with reference to the requirements of economic development. The extent to which accounting education in Iran satisfies the needs of its own socio-economic environment has been investigated Finally, some recommendations which are thought to improve the present accounting curricula in Iran have been provided. Keywords: Accounting Education, Accounting Profession, Iran, Economic Development, Educational Program. Science Code: 215. 01. 01. IV
dc.description.abstractoz İRAN'DA MUHASEBE E?İTİMİ: EKONOMİK GELİŞMENİN GEREKLERİNİ DİKKATE ALAN ELEŞTİRİSEL BİR ÇALIŞMA DABIR, Haleh Yüksek Lisans Tezi, İşletme Ana Bilim Dah Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Erkut GÖKTAN Ocak, 1995, 140 Sayfa. Muhasebe.ekonominin en zorunlu ve vazgeçilmez öğesidir ve böyle olduğu için de gelişmekte olan ülkelerin ekonomik gelişmesinde çok önemli bir rol oynamaktadır. Bu rol gelişmekte olan dünyamızda her geçen gün artarak devam etmektedir. Bundan dolayı, kalkınma süreci içindeki ülkelerin gelişmeleri için gerekli olan, o ülkelerin içinde bulundukları muhasebe ve iş ortamlarının ihtiyaçlarını karşılayacak bir biçimde, sistemli ve planb bir çalışma sonunda hazırlanmış bir muhasebe sistemidir. Bu kapsamda ekonominin yapısal niteliği, yürürlükteki politik sistem, sosyal yaşam, yöneticilik yeteneMerinin ve finansal kurumların gelişmişlik durumu, iş ortamının karmaşıklık derecesi ve ekonomik gelişme yolunda ulaşılan merhale dikkate alınması gereken konulardır. Muhasebe, içinde bulunduğu sosyal ve ekonomik sarfların bir ürünü olduğu için bu şartlardaki değişikliklere uyum sağlayabilecek esneklikte olmalıdır. Muhasebenin bunu başarabilmesi, çevre ve çalışma ortamlarım iyi anlayabilen ve değerlendirebilen profesyonel muhasebecilerin varlığına bağlıdır. Bu özelliklere sahip olan muhasebecileri yetiştirmek için eğitim sistemi politik, sosyal veekonomik sistemin esaslarını kavramış mezunlar, üretecek şekilde tasanmlanmalıdır.Bu tür bir sisteme özellikle gelişmekte olan ülkelerin gereksinimi vardır. Bu ülkelerin başında, içinde bulunduğa şartlar sık sık değişen, İran gelmektedir. Bu çalışmada, İran'daki muhasebe eğitiminin şimdiki durumu, ekonomik gelişmenin gerekleri dikkate alınarak incelenmiştir. Muhasebe eğitiminin ne ölçüde sosyo-ekonomik şartların gereksinimlerini karşılamakta olduğu araştırılmış ve son bölümde de İran'daki muhasebe eğitim programının geUştirilmesinde yararlı olabilecek bazı öneriler yapılmıştır. Anahtar Kelimeler: Muhasebe Eğitimi, Muhasebe Mesleği, İran, Ekonomik Gelişme, Eğitim Programı. Bilim Dalı Sayısal Kodu: 215. 01. 01. VIen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleAccounting education in Iran: A Critical study with reference to the requirements of economic development
dc.title.alternativeİran`da muhasebe eğitimi: Ekonomik gelişmenin gereklerini dikkate alan eleştirisel bir çalışma
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmAccounting education
dc.subject.ytmEconomic developments
dc.subject.ytmIran
dc.identifier.yokid43307
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid43307
dc.description.pages140
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess