Öğretmenlerde iş doyumu, özyeterlik inancı ve yaşam doyumu ilişkisinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, öğretmenlerde iş doyumu, özyeterlik ve yaşam doyumu ilişkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca Öğretmenlerde İş Doyumu Ölçeği ve Öğretmenlerde Özyeterlik İnancı Ölçeği Geliştirme Çalışması ikinci amaç olarak belirlenmiştir. Öğretmenlerde İş Doyumu Ölçeği ve Öğretmenlerde Özyeterlik İnancı için yapılan bu araştırmaya altı öğretmenlik branşından (İngilizce, Beden Eğitimi, Fen Bilgisi, Okul Öncesi, Matematik, Türkçe) kişiler katılmıştır. Veriler, bilgisayar ortamında SPSS (Statistical Packet Programe for Social Science) 16.0 paket programı, Betimsel İstatistik Teknikleri, Faktör Analizi, Cronbach Alpha, Varyans Analizi, Madde-Toplam Korelasyon Analizi, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Ölçeklerin geçerlik ve güvenirlik aşamasında faktör yapısını belirlemek amacıyla yapılan faktör analizi sonucunda, ölçekler, tek faktör altında toplanmıştır. Ölçeklere ait maddelerin korelâsyonlarına baktığımızda, maddelerin birbirleri ile korelasyonlarının oldukça yüksek olduğu görülmüştür. Ölçeklerin iç tutarlık değerlerine bakıldığında ölçeklerin yüksek güvenirlik katsayılarına sahip olduğu görülmektedir. Buna bağlı olarak elde edilen güvenirlik katsayıları ölçeklerin güvenilir bir ölçek olduğuna dair bilgi vermektedir. Ölçek geliştirme çalışmasının ardından yapılan araştırmaya Milli Eğitim Bakanlığı Mersin İli Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı olarak devlet okullarında çalışan 138 erkek, 272 kadın toplam 410 öğretmen katılmıştır.Verilerin toplanmasında Öğretmen İş Doyumu Ölçeği, Öğretmen Özyeterlik Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler, bilgisayar ortamında SPSS 16.0 İstatistik Programında Betimsel İstatistik Teknikleri, T-testi, Varyans Analizi (Anova) ve Korelasyon Analizi ile hesaplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, özyeterlik ve iş doyumu ortalama puanlarında cinsiyete göre anlamlı farklılık olmadığı ve branşa göre ise anlamlı farklılık olduğu, yaşam doyumu ortalama puanlarında ise cinsiyet ve branşta anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin yaş değerleriyle deneyim süreleriyle iş doyumu, öz yeterlik inancı ve yaşam doyumu arasında anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Öğretmen, iş doyumu, öz yeterlik inancı, yaşam doyumu, ölçek geliştirme The aim of this study is to investigate the relationship between job satisfaction, self- efficacy and life satisfaction of teachers. Another aim has been identified as to prepare a job satisfaction scale and self efficacy scale for teachers. The participant teachers are from six branches: (English, Physical Education, Science, Preschool, Mathematics and Turkish). The data has been analyzed in SPSS 16.00 package program by descriptive statistic techniques, factor analysis, Cronbach alpha, analysis of variance, corrected item-total correlation and Pearson's correlation test. As a result of the factor analysis, which has been conducted to identify the factorial structure of the scales during the stages of validity and reliability, the scales have been categorized under one factor. When the correlations of the items belonging to the scales have been examined, it has been found out that correlations of the items are very high. When internal consistency values of the scales have been examined, it has been observed that the scales had high reliability coefficients. Reliability coefficients obtained as a result of this study indicate that the scales used in this study are reliable. Totally 410 (138 male and 272 female) teachers working in state schools under the authority of the Ministry of National Education in Mersin participated to the study conducted after the scale development study. Job satisfaction scale, self-efficacy scale and life satisfaction scale for teachers have been used in the study to gather data. The collected data has been analyzed in SPSS 16.00 package program by descriptive statistic techniques, t test, analysis of variance and correlation analysis. The findings of the study revealed that there is no significant difference in the average scores of the self- efficacy and job satisfaction according to the gender, but there is a significant difference according to the branch. The study has also revealed that there is not a significant difference in the average scores of the life satisfaction according to the gender and the branch. Moreover, there is not a significant difference between the ages and experiences of teachers and their job satisfactions, self- efficacy beliefs and life satisfactions. Keywords: Teacher, Job Satisfaction, Self- Efficacy, life Satisfaction, Scale Development.
Collections