Üniversite öğrencilerinde duygusal zeka ve yaşam doyumu ilişkisi (Facebook kullananlar üzerine bir araştırma)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bektaş, E. Üniversite Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Yaşam Doyumu İlişkisi(Facebook Kullananlar Üzerine Bir Araştırma), Toros Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji Yüksek Lisans Programı Yüksek Lisans Tezi, Mersin, 2014. Bu araştırmanın genel amacı lisans düzeyinde haftada 10 saatten fazla Facebook'a giren üniversite öğrencilerinin ` Duygusal Zeka ve Yaşam Doyumu İlişkisi `ni değerlendirerek bireye ve hayata etkilerini gözler önüne sermektir. Bar-on'un Duygusal Zeka ve Dienner'in Yaşam Doyumu ölçekleriyle de var olduğu düşünülen ilişkinin tespiti amaçlanmıştır. Bu çalışmanın temel amacı `Hafta 10 saat Facebook kullanıcısı üniversite öğrencilerinde duygusal zeka ve yaşam doyumu ilişkisi var mıdır?` sorusuna cevap aramaktır. Anket uygulaması ile Haftada 10 saat Facebook kullanan üniversite öğrencilerinin demografik yapısı, durumları belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Mersin ve Adana illerinde yer alan Toros, Mersin, ve Çukurova Üniversiteleri'nin 2013-2014 akademik yılında öğrenim gören 500 lisans ve ön lisans öğrencisinden oluşmaktadır. Verilerin Analiz aşamasında, SPSS 16.0 istatistik programı aracılığıyla, verilerin analizinde ihtiyaç durumuna göre frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, korelasyon, t test, varyans analizi, x2 testlerinin kullanılmış bulunmaktadır. Duygusal zeka strese dayanıklılık alt boyutu ortalama puanlarının cinsiyete göre anlamlı bir biçimde farklılaştığı görülmektedir (t=2,138, p<0,05).Öğrenciler açısından değişkenler arası ilişkiler pearson katsayıları olarak sunulmuştur. Burada, çift uçlu değerlendirme bakımından anlamlılık taşıyan ilişkiler incelendiğinde iyimserlik alt boyutuyla yaşam doyumu (0,429; p<0,01) ve mutluluk alt boyutuyla yaşam doyumu arasında (0,162; p<0,01) arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Öğrenciler açısından değişkenler arası ilişkiler pearson katsayıları olarak sunulmuştur. Burada, çift uçlu değerlendirme bakımından anlamlılık taşıyan ilişkiler incelendiğinde duygusal benlik bilinciyle alt boyutuyla yaşam doyumu (0,245; p<0,01) ve kendine güven alt boyutuyla yaşam doyumu arasında (0,139; p<0,01) kendine saygıyla yaşam doyumu (0,317; p<0,01) arasında kendini gerçekleştirmeyle yaşam doyumu (0,260; p<0,01) arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Duygusal zeka sosyal sorumluluk alt boyutu ortalama puanlarının cinsiyete göre anlamlı bir biçimde farklılaştığı görülmektedir (t=2,545, p<0,05). Duygusal zeka gerçekçilik alt boyutu ortalama puanlarının medeni duruma göre anlamlı bir biçimde farklılaştığı görülmektedir (t=2,130, p<0,05). Duygusal zeka bağımsızlık alt boyutu ortalama puanlarının medeni duruma göre anlamlı bir biçimde farklılaştığı görülmektedir (t=2,651, p<0,05). Varyans analizi sonuçlarına göre yaş değerleriyle duygusal zeka kendine saygı alt boyutu puanları açısından anlamlı bir fark olduğu görülmektedir [F(2,497)=4,428;p<0,05]. Varyans analizi sonuçlarına göre öğrenim gördüğü sınıf değerleriyle duygusal zeka mutluluk alt boyutu puanları açısından anlamlı bir fark olduğu görülmektedir [F(2,497)=4,548;p<0,05]. Varyans analizi sonuçlarına göre doğduğu bölge değerleriyle duygusal zeka Empati alt boyutu puanları açısından anlamlı bir fark olduğu görülmektedir [F(6,493)=6,029;p<0,05]. Varyans analizi sonuçlarına göre aylık gelir değerleriyle duygusal zeka kararlılık alt boyutu puanları açısından anlamlı bir fark olduğu görülmektedir [F(4,495)=5,793;p<0,05]. Varyans analizi sonuçlarına göre aylık gelir değerleriyle duygusal zeka duygusal benlik bilinci alt boyutu puanları açısından anlamlı bir fark olduğu görülmektedir [F(4,495)=3,628;p<0,05]. Sonuç olarak üniversite öğrencilerinde duygusal zeka ve yaşam doyumu arasında ilişkisi tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Yaşam Doyumu, Duygusal Zeka, Üniversite Öğrencisi, Facebook Kullananlar, Sosyal Medya. The relationship between Emotional Intelligence, Facebook and Life Satisfaction in Students of Bektaş, E. University, Toros University Social Sciences Institute, Master's Degree in Psychology Master's Thesis, Mersin, 2014. The general purpose of this study is to evaluate `The Relationship between Emotional Intelligence and Life Satisfaction` in students using Facebook more than 10 hours weekly at undergraduate level and to reveal its impact on the individual and life. It was aimed to establish the relationship which is considered to exist through Bar-on's Emotional Intelligence and Dienner's Life Satisfaction Scales. The main target of this study is to seek an answer to the question: `Is there any relationship between emotional intelligence and life satisfaction in university students using Facebook 10 hours a week?` It was endeavoured to identify demographical structure and statuses of university students using Facebook for 10 hours a week by this questionnaire application. Working group of the research was composed of 500 undergraduate and associate degree students of 2013-2014 academic year of Toros, Mersin and Çukurova Universities located in Mersin and Adana provinces. At the stage of data analysis, frequency, percentage, arithmetic average, standard deviation, correlation, t test, variance analysis, x2 tests were used through SPSS 16.0 statistics programme depending on necessity. It is seen that average scores of emotional intelligence stress resistance sub-dimension differed significantly by gender (t=2,138, p<0,05). In terms of students, relations among variables were presented as pearson coefficients. When relations that bear significance in terms of double-ended evaluation are considered at this point, a meaningful relationship is present between optimism sub-dimension and life satisfaction (0,429; p<0,01) and happiness sub-dimension and life satisfaction (0,162; p<0,01). In terms of students, relations among variables are presented as pearson coefficients. When relations that bear significance in terms of double-ended evaluation are considered, a meaningful relationship exists between emotional sense of self sub-dimension and life satisfaction (0,245; p<0,01), self-confidence sub-dimension and life satisfaction (0,139; p<0,01), self respect and life satisfaction (0,317; p<0,01), and self realization and life satisfaction (0,260; p<0,01). It is seen that average scores of emotional intelligence social responsibility sub-dimension differed significantly by gender (t=2,545, p<0,05). It is observed that average scores of emotional intelligence realism sub-dimension differ significantly depending on marital status (t=2,130, p<0,05). It is seen that average scores of emotional intelligence independence sub-dimension differ significantly depending on marital status (t=2,651, p<0,05). According to results of variance analysis, it is observed that a significant difference exists in terms of age values and emotional intelligence self respect sub-dimension scores [F(2,497)=4,428;p<0,05]. A significant difference is observed according to variance analysis results in terms of values of class attended and emotional intelligence happiness sub-dimension scores [F(2,497)=4,548;p<0,05]. According to results of variance analysis, a significant difference is observed in terms of values of the region where they were born and emotional intelligence empathy sub-dimension scores [F(6,493)=6,029;p<0,05]. According to variance analysis results, a significant difference is observed in terms of monthly income values and emotional intelligence determination sub-dimension scores [F(4,495)=5,793;p<0,05]. According to variance analysis results, it is seen that a significant difference exists between monthly income values and emotional intelligence emotional sense of self sub-dimension scores [F(4,495)=3,628;p<0,05]. In conclusion, it has been established that relationship exists between emotional intelligence and life satisfaction in university students.Keywords: Life satisfaction, Emotional Intelligence, University Student, Facebook Users, Social Media
Collections