Özyeterlik, benlik saygısı ve atılganlık düzeyi ilişkisi: Cinsiyet ve deneyim süresi açısından resmi okul ve özel okul öğretmenleri üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada özel okul ve devlet okullarında çalışan Öğretmenlerin özyeterlik, benlik saygısı ve atılganlık düzeyi ilişkisini cinsiyet ve deneyim süresi açısından karşılaştırmaktır. Araştırmaya, Türkiye genelinde özel okul ve devlet okullarında çalışan 385 branş öğretmenleri örneklemi oluşturmaktadır. Öğretmenlerinin seçiminde basit rastgele örneklem tekniği kullanılmıştır. Araştırmaya 200 kadın öğretmen – 185 erkek öğretmen toplam 385 öğretmen gönüllü olarak katılmıştır. Özel okul öğretmeni 205, devlet okulu öğretmeni 180 kişidir. Katılımcıların yaş ortalaması 38,45±12,11'dir.Veriler, öğretmenlere, Özyeterlik Ölçeği, Stanley Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği (BSÖ) ve Rathus Atılganlık Envanteri (RAE) uygulanarak toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız değişkenlerin benlik saygısı ve atılganlık düzeylerine etkisi ikiden fazla gruplarda one way anova ve ikili gruplarda t testi, Varyans analizlerinin 0.05 seviyesinde anlamlı çıktığı (p<0.05) durumlarda post-hoc test olarak LSD (Least Significant Difference) analizi yapılmıştır.Araştırma verilerine göre, benlik saygısı ortalama puanları düzeylerinde Özel Okul Öğretmenleri ve Devlet Okulu Öğretmenleri açısından anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0.05), özyeterlik ortalama puanları düzeylerinde Özel Okul Öğretmenleri ve Devlet Okulu Öğretmenleri açısından anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0.05), atılganlık ortalama puanları düzeylerinde Özel Okul Öğretmenleri ve Devlet Okulu Öğretmenleri açısından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.05), benlik saygısı ortalama puanları düzeylerinde Kadın Öğretmenler ve Erkek Öğretmenler açısından anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0.05), Özyeterlik ortalama puanları düzeylerinde kadın öğretmenler ve erkek öğretmenler açısından anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0.05). Atılganlık ortalama puanları düzeylerinde kadın öğretmenler ve erkek öğretmenler açısından anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0.05). Araştırma verilerine göre, benlik saygısı ortalama puanları düzeylerinde öğretmenlerin deneyim süresi açısından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Özyeterlik ortalama puanları düzeylerinde öğretmenlerin deneyim süresi açısından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Atılganlık ortalama puanları düzeylerinde öğretmenlerin deneyim süresi açısından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Sonuç olarak, öğretmenlerde özyeterlik, benlik saygısı ve atılganlık cinsiyet ve deneyim süresi açısından önemlidir. Anahtar Kelimeler: Öğretmen, Özyeterlik, Atılganlık, Benlik saygısı, Cinsiyet, Deneyim süresi The aim of this study is to compare the relation between self efficacy, self-esteem and assertiveness levels of teachers who work in state schools and private schools in terms of gender and years of experience. The sample in the study was formed by 385 branch teachers working in state and private schools all over Turkey. Simple random sampling technique was used in the selection of the teachers. 200 female and 185 male, in total 385 teachers participated voluntarily in the study. 205 participants were private school teachers and 180 participants were state school teachers. The average age of participants was 38.45 ± 12.11.The data was collected by applying Self Efficacy Scale, Stanley Coopersmith Self-Esteem Inventory (SEI) and Rathus Assertiveness Inventory (RAE) to the teachers. In the analysis of the data, the effect of the arguments on the self esteem and assertiveness levels was one way Anova in more than two groups and t test in groups of two, in cases of (p<0.05) where analysis of variance were significant in 0.05 level, LSD (Least Significant Difference) analysis was made as post-hoc test. According to the study data, there is significant difference found between the self esteem mean scores levels (p<0.05) of Private School Teachers and State School Teachers, there is significant difference found between the self efficacy mean scores levels (p<0.05) of Private School Teachers and State School Teachers, there is no significant difference found between the assertiveness mean scores levels (p>0.05) of Private School Teachers and State School Teachers, there is significant difference found between the self esteem mean scores levels (p<0.05) of Female Teachers and Male Teachers, there is significant difference found between the self efficacy mean scores levels (p<0.05) of Female Teachers and Male Teachers, there is significant difference found between the assertiveness mean scores levels (p<0.05) of Female Teachers and Male Teachers. According to the study data, there is no significant difference found between the self esteem mean scores levels (p>0.05) of the Teachers in terms of years of experience, there is no significant difference found between the self efficacy mean scores levels (p>0.05) of the Teachers in terms of years of experience, there is no significant difference found between the assertiveness mean scores levels (p>0.05) of the Teachers in terms of years of experience. As a result, Self Efficacy, self esteem and assertiveness is important in terms of gender and years of experience. Key Words: Teacher, Self Efficacy, Assertiveness, Self Esteem, Gender, Years of Experience
Collections