İş yerlerinde psikolojik taciz (Mobbing) algısı ve bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; Yüksek Öğretim Kurumlarında çalışan akademik ve idari personellere uygulanan mobbing, mobbingin kişiler üzerindeki etkileri üzerinde durmak, mobbinge uğramış kişiler için yol ve yöntemler geliştirmektir. Çalışmanın birinci bölümünde mobbing'in ne olduğu, çatışma ve mobbing, örgütsel yaşamda mobbing, mobbing tipolojisi ve mobbing süreci incelenmiştir. İkinci bölümde mobbingin ortaya çıkış nedenleri araştırılmış bireysel, örgütsel ve sosyal nedenler olarak incelenmiştir. Üçüncü bölümde mobbingin etkileri üzerinde durulmuştur. Mobbing davranışlarının mağdurun performansı, psikolojisi ve fiziksel sağlığı üzerindeki etkileri açıklanmıştır. Dördüncü bölümde araştırma yöntemleri ve bulgular incelenmiştir. Tezin son bölümü olan beşinci bölüm sonuç ve değerlendirme bölümüdür. Yapılan anket araştırması sonucunda elde edilen veriler analiz edilip değerlendirilmiştir. Yüksek Öğretim Kurumlarında çalışan personellere uygulanan anket sonuçları, SPSS 22 programı kullanılarak cevapların frekans dağılımları çıkarılmış ve verilen cevaplara göre analizler yapılarak çeşitli sonuçlar elde edilmiştir. Araştırmalar sonucunda; çalışanların mobbinge maruz kalmalarında hangi yaşta oldukları, cinsiyetlerinin ne olduğu, eğitim durumlarının hangi düzeyde olduğu, çalışma yılının az veya çok olmasının, mobbingi bilip bilmemelerine göre mobbingin etkilerini algılamada anlamlı olmadığı belirlenmiştir. Ancak çalışanların mobbinge maruz kalmalarında medeni durumları ve akademik-idari unvanlarının ne olduğu mobbingin etkilerini algılamada anlamlı olduğu sonucuna varılmıştır. The aim of this study is to emphasize on mobbing, applied to academic and administrative staff working in Higher Education Institutions its effects on individuals and develop ways, methods for people having been mobbed.In the first part of the study, what mobbing is and conflict and mobbing, mobbing in organizational life, typology of mobbing and process of mobbing were examined. In the second part, its occurrence was investigated in terms of individual, organizational and social reasons. In the third part, the influences of mobbing were concentrated on. The effects of mobbing actions on victim's performance, psychology and physical j-health were tried to be explained. In the fourth part, research methods and results were evaluated. The fifth section, which is the last section of the thesis, is the section of result and evaluation. The data obtained in the end of survey were analysed and evaluated. In the survey results of questionnaire applied to Higher Education Institution administrative staff, the frequency distributions of the responds were taken out by using SPSS 22 programme and analyses were conducted and results were attained according to the responds given by the participants. In the end of the investigations, it was determined that while being exposed to mobbing the age of participants, their genders, education levels, their work experience, knowledge whether they know that mobbing is or not were significant. It was concluded that the marital status and knowing what academic and administrative titles of staff exposed to mobbing was meaningful in perceiving the effects of mobbing.
Collections