Rehber öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Diyarbakır ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Diyarbakır ilinde görev yapan rehber öğretmenlerin tükenmişlik düzeyleri incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca tükenmişlik değişkenlerini etkileyen alt faktörler anketsel veriye bağlı olarak analiz edilmeye çalışılmıştır. Anketlerde kullanılan soru tipleri; iş doyumu, motivasyon, medeni durum, görüşülen öğrenci ve veli sayısı, çalışılan kurum düzeyleri (ortaokul- lise), haftalık çalışma saati sorularından oluşmaktadır. Rehber öğretmenler üzerinde yapılan anket verileri bilgisayar ortamında SPSS (Statistical Packet Programe for Social Science) paket programı, Betimsel İstatistik Teknikleri, Faktör Analizi, Varyans Analizi, Madde-Toplam Korelasyon Analizi, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Ölçeklerin geçerlik ve güvenirlik aşamasında faktör yapısını belirlemek amacıyla yapılan faktör analizi sonucunda, ölçekler, tek faktör altında toplanmıştır. Ölçeklere ait maddelerin korelâsyonlarına baktığımızda, maddelerin birbirleri ile korelasyonlarının oldukça yüksek olduğu görülmüştür. Ölçeklerin iç tutarlık değerlerine bakıldığında ölçeklerin yüksek güvenirlik katsayılarına sahip olduğu görülmektedir. Buna bağlı olarak elde edilen güvenirlik katsayıları ölçeklerin güvenilir bir ölçek olduğuna dair bilgi vermektedir.Araştırma sonuçlarına göre; katılımcıların % 87.36'sı mesleklerini isteyerek seçmişlerdir, mesleki tükenmişliğin en yüksek olduğu rehber öğretmenlerin %49.43'lük yüzde değeri ile sorunlu öğrencilerle ilgilenen rehber öğretmenlerinde olduğu, tükenmişliğin yaş dağılımı aralığında en çok 20- 29 yaş grubunda, medeni duruma göre en çok bekarların tükenmişlik yaşadığı, kıdem derecesine göre 1-5 yıl arası kıdeme sahip olanlarda tükenmişliğin daha yüksek olduğu, eğitim seviyesine göre ortaokullarda görev alan rehber öğretmenlerin tükenmişlik seviyelerinin daha yüksek olduğu, çalışma saati olarak haftada 31-40 saat çalışan rehber öğretmenlerde tükenmişliğin daha yüksek olduğu, mesleği isteyerek seçen rehber öğretmenlerde tükenmişliğin daha yüksek olduğu, hizmet verilen öğrenci sayısı açısından 601 ve üzeri öğrenci olan okullarda görev yapan rehber öğretmenlerin tükenmişlik düzeyinin en yüksek olduğu, il merkezlerinde görev yapan rehber öğretmenlerin ilçelerde görev yapan rehber öğretmenlere göre daha yüksek oranda tükenmişlik yaşadığı, ücret kapsamında yeterli ücret aldığını düşünmeyen rehber öğretmenlerde tükenmişliğin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Rehber Öğretmen, Tükenmişlik, Duyarsızlaşma, Bireysel, Örgütsel In this study, burnout level of the Guidance counselors working in Diyarbakir Provincial Archive directory aimed Investigation. Also variables affecting burnout subscales were questioned by surveys to be analyzed depending on the data. Types of the questions used in the surveys; job satisfaction, motivation, marital status, number of students interviewed parents worked cure levels (primary- high school) visit consists of weekly working hours question.Survey based on to Guidance counselors, data using SPSS computer program (The Statistical Package Program for Social Sciences) software package, descriptive statistical techniques, factor analysis, variance analysis, item-total correlation analysis were assessed using Pearson Product Moment Correlation Analysis. Scale of the validity and reliability of the results of the factor analysis performed to determine the factor structure of the stage. The scales were collected under a single factor. Looking at the correlation of the scale items, materials showed that the correlation is quite high up with each other. When we look at the internal consistency of the scale of the scale of values it seems to have a higher reliability coefficient. In the reliability coefficients obtained connected scale, it serves as reliable information about the scale of that.According to the survey; Those who participated 87.36's% have choose their occupation willingly of respondents, the burnout is the highest that guidance teachers in guidance counselors dealing with problematic students with percentage value 49.43%, the range of the age distribution of burnout in most 20- 29 age group, by marital status where burnout of most single the burnout in those with seniority between 1-5 years depending on seniority degree is higher, education level according to that higher secondary schools involved counselor burnout levels, hours of work a week 31-40 hours a counselor in the burnout is higher, the profession willingly choose guide which is higher than the burnout in teachers, the services provided the number of students in terms of 601 and counselor burnout levels who work in schools with older students had the highest provincial centers serving guidance teachers in districts serving counselor to a higher proportion of experienced burnout by sufficient charge, under charges Order it in thinking that guidance counselors have concluded that burnout is high.Keywords: Consultation Teacher, Burnout Syndrome, Depersonalization, İndividval, Organizational
Collections