7. ve 8. sınıf öğrencilerinin empatik eğilimleri ile sosyal duygusal öğrenme becerilerinin zihin kuramını yordaması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Zihin kuramı, inanç, istek, niyet, hayal, duygu gibi zihinsel durumlardan çıkarsama yaparak eylemde bulunmak şeklinde tanımlanmaktadır (Wellman ve Estes, 1986). Araştırmanın amacı, ortaokul 7. ve 8. sınıfta okuyan öğrencilerin, cinsiyet, sınıf, anne baba eğitim düzeyi gibi değişkenler ile birlikte empatik eğilimleri ve sosyal duygusal öğrenme becerilerinin zihin kuramını yordama gücünü incelemektir. Araştırmanın yöntemi `İlişkisel Araştırma Tahmin Modelidir.` Araştırmanın verileri `Kişisel Bilgi Formu`, `Empatik Eğilim Ölçeği`, `Sosyal Duygusal Öğrenme Becerileri Ölçeği` ve `Dokuz Eylül Üniversitesi Zihin Kuramı Ölçeği` kullanılarak elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde öğrencilerin empatik eğilimlerinin ve sosyal duygusal öğrenme becerilerinin, zihin kuramını yordama gücünü belirlemek için çoklu regresyon analizleri yapılmıştır. Çalışma grubunu 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında, Mersin İlinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı, altı farklı devlet ve özel okulda ki, 7 ve 8. sınıflarda okuyan öğrenciler oluşturmuştur. (n=360) Bunların %44,72'i ( n=161 ) erkek, %55,28'i ( n=199 ) kız öğrencilerdir. Örneklemin evreni temsil ettiği varsayılmıştır. Örneklem seçiminde maksimum örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, sosyal duygusal becerilerin (p=0,038), cinsiyet (p=0,01), sınıf (p=0,001), baba öğrenim durumu ile (p=0.003) zihin kuramını yordama gücü arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Empatik eğilimde ise (p=0,53) zihin kuramını yordama gücü açısından anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Bulgular kuramsal temeller ışığında tartışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Zihin Kuramı, Zihin Kuramını Yordayan Değişkenler The theory of mind can be explained as one's action based on mental states such as belief, demand, intention, imagination, emotion (Wellman and Estes, 1986). The purpose of this work is to gain a deeper understanding in the prediction capabilities of the mind theory of variables such as gender, class level, educational level of their parents empathic tendencies and their social emotional learning skills at secondary schools. In this work, the Relational Research Prediction Model is applied as a research method. The methods that were applied to collect data are namely: Demographic Information Form, Empathic Tendency Scale, Social Emotional Learning Skills Scale, and the Dokuz Eylül University Mind Theory Scale. The multiple regression analysis were applied to analyze data that were collected to determine the effect of emotional emphatic tendency and social emotional learning skills of students on the capabilities of mind theory. In total, 360 students (7th and 8th grade) were participated to the research. These students were chosen among six different private and public schools in the Mersin province. Among these students, the female to male ratio is 55.28% boys (n=161), 44.72% girls (n=199). It is assumed that the sample represents the universe. For selecting samples, the maximum sampling method was applied. This study showed that there is a significant relationship between prediction capabilities of the mind theory and the variables such as social emotional learning skills (p=0.038), gender (p=0,01), class level (p=0,001), parental educational level (p=0.003). However, there is no significant relationship between the prediction capabilities of empathic tendencies and mind theory. The findings are examined in light of theoretical bases.Key Words: Theory Of Mind, Variables That Predict The Theory Of Mind
Collections