Güzellik merkezine başvuran ve başvurmayan kadınların beden algısı, benlik saygısı ve bazı değişkenler açısından karşılaştırılması: Kayseri ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, güzellik merkezine başvuran kadınlar ile başvurmayan kadınların beden algısı ve benlik saygısı arasındaki ilişki incelenmiştir. Bununla birlikte iki grubun yaş, eğitim, medeni hal, gelir durumu, beden kitle indeksi, alkol ve sigara kullanımı, egzersiz yapma değişkenleri ile beden algısı, benlik saygısı puanları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığına da bakılmıştır.Araştırmanın örneklemini, Kayseri ilinde yaşayan ve güzellik merkezlerine başvuran 154 kadın ile benzer sosyodemografik özelliklere sahip hiç başvurmamış 145 kadın oluşturmaktadır. Katılımcılar gönüllülük esasına dayandırılarak araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmada katılımcılara, kadınların beden algısı düzeylerini ölçmek için Beden Algı Ölçeği (BAÖ), benlik saygısı düzeylerini ölçmek için Arıcak Benlik Saygısı Ölçeği (ABSÖ) kullanılmıştır. Katılımcılardan detaylı bilgi edinmek için 21 sorudan oluşan kişisel bilgi formu hazırlanmış ve form kullanılan ölçeklerle birlikte katılımcılara uygulanmıştır.Güzellik merkezine başvuran kadınlarda beden algısı ve benlik saygısı arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki vardır (r=0,643, p<0,05). Benzer şekilde, güzellik merkezine başvurmayan kadınlarda, beden algısı ve benlik saygısı arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r=0,529, p<0,05). Buna göre, beden algısı ve benlik saygısı arasındaki ilişkinin güzellik merkezine başvuranlarda daha kuvvetli olduğu ifade edilebilir. Kadınların güzellik merkezine başvurma durumları ile yaşlarının beden algısı üzerindeki ortak etkisinin anlamlı olduğu belirlenmiştir (F(4, 242)=2,587, p<0,05)). 18-55 yaş aralığında güzellik merkezine başvuranların beden algısı puanları daha düşükken 56 yaş ve üzeri grup için bu durumun tam tersi olmuştur. Ancak yaş ve ABSÖ arasında anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır. Kadınların güzellik merkezine başvurma durumları ile eğitim düzeylerinin beden algısı üzerindeki ortak etkisinin anlamlı olduğu belirlenmiştir (F(3,242)=2,587, p<0,05). Tüm eğitim düzeylerinde güzellik merkezine başvurmayanların beden algısı puanları daha yüksektir. Fakat ortaokul ve üniversite mezunu katılımcılarda bu farkın azaldığı görülmektedir. Katılımcıların güzellik merkezine başvurma durumları ile eğitim düzeylerinin benlik saygısı düzeyi üzerindeki ortak etkisinin anlamlı olduğu belirlenmiştir (F(3, 277)=0,587, p<0,05). Güzellik merkezine başvurmayan katılımcıların benlik saygısı puanları eğitim düzeyi fark etmeksizin güzellik merkezine başvuran katılımcıların benlik saygısı puanlarından yüksektir. Kadınların, BKİ, medeni durum, gelir düzeyi, egzersiz yapma, sigara ve alkol kullanımı değişkenleri ile BSÖ ve ABSÖ üzerinde ortak etkilerinin anlamlı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Güzellik, Güzellik Merkezi, Beden Algısı, Benlik, Benlik Saygısı In this study,the relationship between body image perception and self-esteem of women who apply and do not apply to the beauty center. It was also examined whether there was a significant difference between the two groups in terms of age, education,marital status, income status,body mass index, alcohol and cigarette use, exercise veriables and body image self-esteem scores.The sample of the research consists of 154 women who live in Kayseri province and apply to the beauty center and 145 women who have never applied to the beauty center with similar sociodemographic characteristics. Participants were included in the survey based on volunteerism.In the study,the participants were used to measure the body perception scale to measure the levels of self-esteem and the Arıcak self-esteem scale to measure the levels of self-esteem.In order to obtain detailed information from the participants, a personal data form consisting of 21 questions has been prepared and it has been applied to the participants with the scales that use the form. Each application took about 20 minutes.When the literatüre was examined, it was observed that beauty was attributed to women under the influence of the media and that different forms beauty were created and imposed. For this reason, only women were employed in the study.There is positive correlation between body perception and self-esteem in women who apply to the beauty center (r=0,643, p<0,05). Similarly, a positive correlation was found between body perception and self-esteem in women who did not apply to the beauty center (r=0,529, p<0.05). According to this, the relationship between body perception and self-esteem can be claimed to be stronger than those who apply to the beauty center.It was determined that the stuation of applying to the beauty center and the common effect of age on the body image were meaningful.(F(4, 242)=2,587 , p<0,05)). For those aged 18-55 years, the body sensory scores of those who applied to beauty center are lower, this is the opposite for the age group of 56 years and over.But there was no significant difference between age and ABSÖ.It was determined that the stuation of women applying to the beauty center and the common effect of the education levels on the body image were meaningful (F(3,242)=2,587,p<0,05). Those who do not apply to the beauty centers at all levels of education have higher body perception scores. But this difference is seen to decrease in secondary school and universty graduate participants.Participants stuation of applying to the beauty center and the level og self-esteem in their level of education were significant.(F(3,277)=0,587,p<0,05). The self-esteem scores of the participants who did not apply to the beauty center were lower than the self-esteem scores of the participants who applied to the beauty center without regard to the level of education. Women's body mass index, marital status, income level, exercise, cigarette and alcohol use varibles and the common effect on BSÖ and ABSÖ were not significant.Key Words: Beauty, Beauty Center, Body Perception, Self, Self- Esteem.
Collections