Örgüt kültürünün yaratıcılığa etkisi: Mersin ilinde görev yapan öğretmenler üzerinde bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çalışmanın amacı örgüt kültürünün yaratıcılığa etkisini tespit etmektir. Araştırma, Milli Eğitim Bakanlığı'nın uygulamaya koyduğu bilimsel ve teknolojik çalışmaların örgüt kültürünü ve öğretmenlerin yaratıcılık konusundaki yaklaşımlarını etkileyip etkilemediğini belirlemek açısından önemlidir.Araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Mersin ili ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenler, örneklemini ise Mersin ili merkez ilçelerindeki toplam 18 okulda çalışan 170 öğretmen oluşturmuştur. Örgüt kültürü için `Örgüt Kültürü Ölçeği`, örgütsel yaratıcılık için ise `Yaratıcı Kişilik Özelliği Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırma sonucunda veriler SPSS 22.00 ve LİSREL programlarıı kullanılarak analiz edilmiştir. Gruplar arası fark için bağımsız t testi ve ANOVA, araştırma değişkenleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak için Pearson korelasyon testi, bağımsız değişkenlerin bağımlı değişken üzerindeki etkisi için ise regresyon analizi yapılmıştır.Örgüt kültürü ile yaratıcılık arasındaki ilişkiyi belirlemek için korelasyon analizi sonucunda öğretmenlerin okul kültürü ile yaratıcılık düzeyleri arasında pozitif yönde düşük düzeyde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Regresyon analizi sonucunda; öğretmenlerinin yaratıcı kişilik düzeylerine en çok etki eden okul kültürü alt boyutlarının sırası ile görev, başarı, bürokratik ve destek kültürü olduğu tespit edilmiştir. The aim of the study is to determine the effect of organizational culture on creativity. The research is important to determine whether scientific and technological studies implemented by the Ministry of National Education affect the organizational culture and teachers' approaches to creativity.The population of the study consisted of teachers working in primary, secondary and high schools in Mersin in the 2018-2019 academic year, and the sample of the study was 170 teachers working in 18 schools in the central districts of Mersin. Organizational Culture Scale was used for organizational culture and Creativite Personality Feature Scale was used for organizational creativity. At the end of the research, the data were analyzed by using SPSS 22.0 and LISREL. Independent t test and ANOVA were used for difference between the groups, Pearson correlation test was used the reveal the relationship between research variables, and regression analysis was performed fort he effect of independent variables on the dependent variable.In order to determine the relationship between organizational culture and creativity, correlation analysis revealed a positive low level relationship between teachers' school culture and creativity levels. As a result of regression analysis; It has been determined that school culture sub-dimensions, which affect the teachers' creative personality levels, are task, success, bureaucratic and support culture respectively.
Collections