Öğrenen organizasyon: Küçük ölçekli aile işletmelerinde örnek olay analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın ana amacı küçük ölçekli aile işletmelerinin öğrenen organizasyon olup olmadıkları, öğrenen organizasyon olmak için izledikleri yöntemlerin incelenmesidir.Çalışmanın birinci bölümde öğrenen organizasyon kavramı, öğrenen organizasyonların evrim süreçleri, öğrenen organizasyonların temel özellikleri, organizasyonel öğrenmeyi etkileyen temel unsurlar ve örgütsel öğrenmeyi engelleyen faktörlere değinilmiştir. Çalışmanın ikinci bölümünde aile işletmeleri tanımı,temel özellikleri, gelişim evreleri, sistem modelleri, Türkiye'de ve dünyada aile işletmelerinin tarihsel gelişimleri, aile işletmeleri yönetiminde karşılaşılan sorunlar ve aile işletmelerinde kurumsallaşmaya yönelik engellere değinilmiştir. Üçüncü bölümde aile işletmelerinde örgütsel öğrenme ve öğrenen organizasyon kavramları irdelenmiştir. Çalışmanın dördüncü bölümünde örnek bir aile işletmesinde öğrenen organizasyon ile ilgili yüzyüze görüşme tekniği ile sorular sorulmuş ve konu ile ilgili cevaplar alınmıştır. Araştırmalar sonucu aile işletmelerinde öğrenmeyi başaramayan işletmelerin yaşam ömrünün uzun olmadığı, rekabet avantajı sağlayamadıkları ve kuruluştan kısa süre sonra kapanma riski ile karşı karşıya kaldıkları görülmektedir. Öte yandan öğrenen organizasyon olmayı başaran işletmeler kurumsallaşma süreçlerini kısa sürede tamamladıkları ve sektörün öncülerinden olmayı başarabildikleri görülmektedir.Çalışmada aile işletme yöneticisine sorulan sorulardan alınan cevapların özetle öğrenme sürecini tamamlayamayan yani öğrenen örgüt olamayan işletmelerin rekabet avantajlarını kaybettikleri, orta ve uzun vadedeki karlılıklarının ise düştüğü şeklinde olduğu görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Öğrenen organizasyon, aile işletmeleri The main purpose of this study is to examine whether small -sized family businesses are learning organizations or not, and the methods they follow to become a learning organization.In the first part of the study, the concept of learner organization, the processes of evolution of the learning organizations, the basic features of the learning organizations, the basic factors affecting organizational learning and the factors that prevent organizational learning are mentioned. The second part of family businesses basis of definition characteristics of the study, development-stage-soluble, system models, historical development of the family business and in the world to Turkey, their family problems and family business management of the company has addressed the barriers to institutionalization. In the third chapter, the concepts of organizational learning and learning organization in family businesses are examined. In the fourth part of the study, questions were asked with face-to-face interview technique about the learning organization in a sample family business and answers were received about the subject.In the result of the surveys, it is seen that the life span of the enterprises that failed to learn in the family businesses was not long, did not provide competitive advantage, and faced with the risk of closure shortly after the establishment. On the other hand, enterprises that succeed to be a learning organization have been able to complete the institutionalization processes in a short time and become one of the pioneers of the sector.In the study, the answers received from the questions asked to the family business manager cannot complete the learning process, ie the enterprises that cannot learn are losing their competitive advantages, and their profitability in the medium and long term has decreased.Key Words: Learning organization, family business
Collections