Tarihi yapıların eğitim yapısına dönüşümünün incelenmesi: Toros Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETGünümüzde toplumsal koşulların ve gereksinimlerin değişmesiyle, yapı ve mekân gereksinimlerinin de aynı ölçüde değiştiği görülmektedir. Kültür varlıklarının yeniden topluma kazandırılma çabası, üzerinde önemle durulması gereken evrensel bir konudur. Günümüzde yapısal olarak var olan, işlevselliğini yitirmiş tarihi yapılar; terkedilmeye ve yıkılmaya bırakılmak yerine elverişli yapısal özellikleriyle ve bulunduğumuz dönemin yaşam koşulları doğrultusunda yeniden işlevlendirme çalışmalarıyla kullanıma kazandırılabilmektedirler. Bu çalışmada, yükseköğrenim yapısına dönüştürülen tarihi yapılar değerlendirmeye alınmaktadır. Bu çalışmada, yükseköğrenim yapıları olarak yeniden işlevlendirilen tarihi yapılardaki Mimarlık Fakülteleri, bu tezde örnek olarak incelenirken, düzenlemeden önceki durumu ile yeniden işlevlendirildikten sonraki durumunun uyumu ve stüdyo ve derslikleri; işlev, malzeme, strüktür, aydınlatma, mimari dil, altyapı ve tesisat çözümleri açısından ele alınmaktadır. Bu kapsamda, Kadir Has, Bilgi ve Mardin Artuklu Üniversitelerinin Mimarlık Fakülteleri tarihi yapıların eğitim yapısına dönüşümünün incelenmesi yönünden örneklemler olarak seçilmiş ve eğitim yapıları olarak yeniden işlevlendirmeleri ile stüdyo ve derslikleri bu tezde belirlenen ölçütlere göre incelenmiştir. Olgu değerlendirmesi (case study) olarak; Mersin'in tarihi kent çevresinde bulunan Toros Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi ele alınmıştır. İlk olarak tarihi yapının eğitim yapısına dönüştürülmesi, sonra işlev değişikliği sonucu dönüşüm geçirdiği tasarımla uyumu değerlendirilmiş, daha sonra yapının zamana bağlı değişimi irdelenmiştir. Fakültenin stüdyo ve derslikleri de, yeniden işlevlendirme açısından; işlev, malzeme, strüktür, aydınlatma (stüdyoların ışık analizleri), mimari dil, altyapı ve tesisat çözümleriyle değerlendirilmiştir.Toros Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi'nin T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültürel Varlıklarına ait olan A Blok ve Mersin Latin İtalyan Katolik Kilisesinden kiralanan B Blok yapıları bu tez kapsamında tarihi yapıların eğitim yapısına dönüştürülmesi yönünden ele alınmıştır. Anahtar Sözcükler: Yeniden işlevlendirme, Tarihi yapılar, Üniversite Binaları, İşlev değişimi ABSTRACT Nowadays, as the changes in social conditions and requirements occur, it is seen the changes in the requirements of buildings and spaces. The effort in regaining historical buildings to life is an important universal aspect to dwell on. When the historical buildings lose their functions in spite of their well existences structurally, they can be usable for the refunctioning according to conditions of current life requirements with their suitable characteristics instead of leaving them to destroy. In this research, it is evaluated refunctioning of the historical buildings as high educational purposes.In this study, the historical buildings that are refunctioning as the departments of Architecture are taken as refunctioning samples, searched with their accordance of phases between before refunctioning and after refunctioning and in the aspects of their functions, materials, structures, lightings, architectural styles, infrastructures and installations. In this aspect, the Faculties of Architecture of the Universities Kadir Has, Bilgi and Mardin Artuklu are chosen as the examples for the refunctioning of the historical buildings for educational purposes and examined their phases of refunctioning and their classrooms and studios according to the determined criteria in this thesis.The buildings of Toros Unıversıty the Faculty of Fıne Arts, Design and Archıtecture are taken as case study as a refunctioning example for high education buildings in the environment of historical city of Mersin. At first, Toros Unıversıty the Faculty of Fıne Arts, Design and Archıtecture are examined as the refunctioning of the historical buildings for educational purposes, then searched and evaluated with its accordance of before refunctioning phase, and at last examined its changes in time. Faculty's classrooms and studios also are examined in the aspects of their; functions, materials, structures, lightings (analysis for studios), architectural styles, infrastructures and installations.Toros Unıversıty the Faculty of Fıne Arts, Design and Archıtecture building A (ıts owner: Ministry of Tourism and Culture, Council of Cultural Wealth) and building B (hired from Latin İtalian Catholic Church) are examined in the aspect of refunctioning of the historical buildings for educational purposes.Key Words: Refunctioning, Historical Buildings, University Buildings, Functional Change
Collections