dc.contributor.advisor | Grünberg, David | |
dc.contributor.author | Karagöz, Umut | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:26:58Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:26:58Z | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.date.issued | 2021-04-01 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/685339 | |
dc.description.abstract | ÖZ İKİNCİ DÖNEM WITTGENSTEIN DİL FELSEFESİNDEKİ `DİL OYUNU` KAVRAMINININ METAFİZİK STATÜSÜ YENİLİKÇİ (DEVRİMSEL) MİDİR? Karagöz, Umut Yüksek Lisans, Felsefe Bölümü Tez Yöneticisi: Doç. Dr. David Grünberg Aralık 2005, 59 sayfa Bu çalışmanın amacı Hintikka'nın ikinci dönem Wittgenstein dil felsefesi yorumundan yararlanarak ikinci dönem Wittgenstein dil felsefesindeki `dil oyunu` kavramının metafizik statüsünü ve `dil oyunu`nun yenilikçi (devrimsel) rolü olup olmadığını açıklamaktır. Wittgenstein'm felsefesi iki dönemde incelenmektedir. Birinci dönem resim anlam teorisini temel almaktadır. Buna göre, cümle, hal/durumları sunmakta/yansıtmaktadır. Öte yandan, ikinci dönem, insanların sosyal ve dilsel eylemlerine önem vermektedir. Birinci dönem, olaylara dayanan ve bilişsel olan anlamı yok saymakta ve hal/durumların cümleler yansıtılmasından hareket etmektedir. Bu VIyüzden, Wittgenstein' in birinci dönemi, `konuşamadığımız yerde, susmalıyız.` İfadesiyle özetlenebilmektedir.Bu düşünce, birinci dönem Wittgenstein'm metafizik düşüncesi hakkında ipuçları vermektedir. Böylece dil, insan eylemlerinden soyutlanarak incelenmiştir. Wittgenstein ikinci döneminde, emir verme, tavsiye verme, ölçme ve sayma vb. nin sosyal eylemleri olarak nitelendirdiği `dil oyun`unda dilin günlük kullanımını esas almaktadır. Farklı şekildeki dil oyunları çeşitli `yaşam formları` oluşturmaktadır. Bunun yanında, `dil oyunu`, Wittgenstein'm diğer önemli kavramları, `yaşam formu` ve `görüş birliği`, ile birlikte dil matrisini oluşturmaktadır. Bu yüzden Wittgenstein, ikinci döneminde, kendisinin birinci dönemine karşı çıkmaktadır. İkinci döneminde Wittgenstein `anlam kullanımdır.` prensibine odaklanmaktadır. Bu düşünce bağlamsal anlam teorisi olarak adlandırılır. İkinci döneminde Wittgenstein'm amacı kelimeleri metafizikten, günlük kullanımlarına getirmektir. Ancak, Wittgenstein'm bu düşüncesini değiştirmesine rağmen, metafiziğin, ikinci dönem Wittgenstein'da, birinci dönemde olduğu gibi, bir rolü vardır. Aslında, `dil oyunu` kavramı, dil oyunu kurallarından kavramsal ve ontolojik önceliğe sahiptir. Bu durumda, Wittgenstein `dil-oyunu` nu insanların eylemlerine model olacak şekilde biçimlendirmiştir. Wittgenstein'm `dil-oyunu` nu dil ve gerçek arasında bir köprü olarak görmesi, `dil-oyunu` kavramının devrimsel rolünü ortaya koymaktadır. Anahtar Kelimeler: Wittgenstein, Jaakko Hintikka dil oyunu, kavramsal devrim, dil felsefesi. Vll | |
dc.description.abstract | ABSTRACT IS THE METAPHYSICAL STATUS OF `LANGUAGE GAME` IN LATER WITTGENSTEINIAN PHILOSOPHY OF LANGUAGE REVOLUTIONARY OR NOT? Karagöz, Umut M.A., Department of Philosophy Supervisor: David Grünberg, PhD. Assoc. Prof. December 2005, 59 pages The purpose of this study is to present the metaphysical status of `language game` in later Wittgensteinian philosophy of language and to deal with the revolutionary role of `language-game` by means of Hintikka's interpretation of later Wittgenstein. It is usual to divide Wittgenstein's work into the early and the later period. The early period is based upon the picture theory of meaning, according to which a sentence represents a state of affairs. On the other hand, the later period gives special emphasis on the actions of people and the role their linguistic activities. The early period ignored factual or cognitive meaning since it relied on mirroring the structure of state of affairs by sentences. So, early period ivof Wittgenstein was concluded that `whereof we can't speak, thereof we must be silent.` This idea gives clues about metaphysics of early Wittgenstein. In this sense, language is treated in abstraction from activities of human beings. In the later work, Wittgenstein emphasizes everyday usage of language in `language-game` as social activities of ordering, advising, measuring, and counting and so on. These different `language-games` make up `form of life`. `Language game` with other vital notions of later Wittgenstein, as `form of life`, `agreement` establishes language matrix. So, later period of Wittgenstein is a rejection of his early period. Actually, his treatment of philosophy and philosopher is different from his early period. In addition to this, later Wittgenstein mainly focuses on the principle of `meaning=use` which is called contextual theory of meaning. In his later period, Wittgenstein aims to bring back words from metaphysics to everyday usage. On the other hand, metaphysics still plays a role in his later period as his early period, although he altered his early philosophy of language. To sum up, the notion of `language-game` is conceptually/ ontologically prior to its rules. In this sense, Wittgenstein forms `language-game` as a model for the other social activities of human beings. Furthermore, `language-game` is regarded as a bridge between language and reality and it shows `language-game` s revolutionary role in later Wittgenstein. Key Words: Wittgenstein, Jaakko Hintikka, language game.conceptual revolution, philosophy of language. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Felsefe | tr_TR |
dc.subject | Philosophy | en_US |
dc.title | İs the metaphysical status of `language game` in later wittgensteinian philosophy of language revolutionary or not | |
dc.title.alternative | İkinci dönem wittgenstein dil felse fesindeki`dil oyunu` kavramının metafizik statüsü yenilikçi (devrimsel) midir | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-04-01 | |
dc.contributor.department | Felsefe Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 180880 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 161388 | |
dc.description.pages | 73 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |