The effects of stress management training program on perceived stress, self-efficacy and coping styles of university students
dc.contributor.advisor | Demir, Ayhan | |
dc.contributor.author | Çelik Örücü, Müge | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:26:44Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:26:44Z | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/685277 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, Stres Yönetimi Eğitim Programının üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin algılanan stres, kendine yeterlilik ve başa çıkma stilleri üzerindeki etkisini incelemektir. Bu çalışmada, Stres Yönetimi Eğitim Programının etkisini incelemek için ön- test ve son-test kontrol grubu deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Ana çalışmaya başlamadan önce üç ölçeğin, Algılanan Stres Ölçeği (ASÖ-10), Üniversiteye Uyumda Kendine Yeterlilik Ölçeği (ÜUKYÖ) ve Öğrenci Başa Çıkma Ölçeği (ÖBÇÖ), geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları 141 öğrencinin katıldığı bir pilot çalışma ile yapılmıştır. Ana çalışmaya 366 öğrenci (154 kız, 212 erkek) katılmıştır. Bunlardan onalüsı gönüllü olarak deneysel çalışmaya katılmıştır. Seçkisiz yöntemle 8 öğrenci Stres Yönetimi Eğitim Programına 8 öğrenci ise kontrol grubuna atanmıştır. Kontrol grubundaki öğrencilere herhangi bir işlem yapılmamıştır. viiStres Yönetimi Eğitim Programı haftada bir 90 dakikalık oturumlar halinde altı hafta sürmüştür. Program ana hatlarıyla stresin tammım, etkili ve etkisiz başa çıkma yöntemlerinin neler olduğunu, duygu ve düşüncelerimizin davramşlarımızı nasıl etkilediğini, gevşeme egzersizlerini, problem çözme ve girişkenlik becerilerini içermektedir. Tüm grupta ANOVA sonuçlarına göre kız öğrencilerin algıladıkları stres düzeyleri, sosyal içerikli yaşam olayları sıklığı ve duygusal odaklı başa çıkma yöntemini kullanma sıklığı açısından farklılık gösterdikleri bulunmuştur. Deney grubu ve kontrol grubunun araştırmanın başında ve sonunda farklılık gösterip göstermediklerine Mann-Withney U testi ile bakılmıştrr. Stres Yönetimi Eğitim Programının öğrencilerin algılanan stres, kendine yeterlilik ve başa çıkabilme stilleri üzerindeki etkisini değerlendirebilmek için Wilcoxon testi kullamlmıştır. Wilcoxon testi analizinden elde edilen sonuçlar, deney grubuna katılan öğrencilerin algıladıkları stres düzeylerinin ve sosyal içerikli yaşam olayları sıklığının ön ve son test puanlan karşılaştırıldığında anlamlı düzeyde düştüğünü göstermiştir. Çalışmanın sonunda elde edilen bulgular tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.Anahtar kelimeler: Algılanan stres, stres yönetimi, kendine yeterlilik, başa çıkabilme | |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to investigate the effects of Stress Management Training Program on perceived stress, self-efficacy and coping styles of preparatory school students in Middle East Technical University. Pre-posttest experimental control group design was used to investigate the effectiveness of Stress Management Training Program. Before the main study, reliability and validity studies of Perceived Stress Scale (PSS-10), College Adjustment Self-efficacy Scale (CASES) and Student Coping Instrument (SCOPE) were carried out with one hundred and forty one students. Three hundred and sixty six students (154 females and 212 males) contributed the main study. Among them, sixteen students were randomly assigned in the experimental and control group. While the Stress Management Training Program was applied for experimental group, control group did not receive any treatment.The program continued for six weeks, once a week for 90 minutes. The program included the effective and in-effective ways of coping with stress, emotions and thoughts that affect behaviors, relaxation training, problem solving and assertiveness training. ANOVA, Mann-Withney U and two-related samples Wilcoxon tests were used to analyze data. The results of analysis of variance showed a gender difference between males and females. Females had higher scores in perceived stress, socially related life events and emotion-focused coping. The results of Wilcoxon test showed a significant reduction between pre and post test scores of experimental group in perceived stress scores and the frequency of socially related life events. No difference was found for CASES and SCOPE. At the end of the study, the findings were discussed and recommendations were presented. Keywords: perceived stress, stress management, self-efficacy, coping style. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | The effects of stress management training program on perceived stress, self-efficacy and coping styles of university students | |
dc.title.alternative | Stres yönetimi eğitim programının üniversite öğrencilerinin algıladıkları stres, kendine yeterlilik ve başaçıkma stilleri üzerindeki etkisi | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 180616 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 161323 | |
dc.description.pages | 157 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |