Sağlık sektöründe yalın üretim uygulaması: Tokat ilinde bir devlet hastanesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Literatürde sağlık sektöründe gerçekleştirilmiş yalın üretim uygulamaları bulunmakla beraber, Türkiye'de bu konu ile ilgili yapılmış çalışma az sayıdadır. Yalın üretim, sistemdeki israfın ortadan kaldırılması felsefesi üzerine kurulmuş, değer kavramına odaklanarak en etkin üretim yöntemine ulaşma arayışında olan bir üretim sistemidir. Yalın üretimin uygulama alanı sadece imalat sektörüyle sınırlı kalmamış, hizmet sektörü tarafından da etkinlik iyileştirme amacıyla günümüzde yoğun bir şekilde kullanılmaya başlanmıştır. Bu tezde hizmet sektöründe yalın üretim felsefesinin uygulanmasına ilişkin bir hastane örneği ele alınmıştır.Hastanelerde teşhis, tedavi veya diğer hizmetlerin en kısa sürede yapılması ve sonuçların hastalara en doğru şekilde ulaştırılması gerekir. Fakat diğer sektörlerde olduğu gibi sağlık sektöründe de değer katmayan faaliyetler nedeniyle gecikmeler yaşanmaktadır. Hastanelerde hangi işlem ve süreçlerin hizmet sektörüne katkı sağlamadığının belirlenmesi kaynak ve süre israfını önlemek için avantaj sağlayacaktır. Bu çalışmanın temel amacı, uygulamanın yapıldığı Niksar Devlet Hastanesi Dâhiliye biriminden/polikliniğinden alınan bilgilerle yalın üretim sistemi yöntemlerini kullanarak daha etkin ve hızlı sağlık hizmeti vermeye yönelik önerilerde bulunmaktır. Hastanelerde değer katmayan faaliyetler ve bu faaliyetlerin ortadan kaldırılmasına yönelik değer akış haritalarından yararlanarak ulaşılan tespit ve önerilere yer verilmiştir. While there has been held in lean manufacturing practices in the health sector in the literature, the number of studies dealing with this issue in Turkey is less. Lean production is based on the philosophy of eliminating waste in the system and focusing on the concept of value and seeking to reach the most efficient production method. The field of application of lean manufacturing is not only limited to the manufacturing sector, but has also been used extensively by the service sector for efficiency improvement. In this thesis, a lean manufacturing philosophy can be applied in the service sector.Diagnosis, treatment or other services in hospitals should be performed as soon as possible and the results should be delivered to the patients in the most accurate way. However, as in other sectors, there are delays in the health sector due to activities that do not add value. Determining which processes in hospitals do not contribute to the service sector will be an advantage in order to prevent waste of resources and time.The main purpose of this study is to make suggestions for providing more effective and faster health care services by using lean production system methods in the light of the information obtained from Niksar State Hospital Department of Internal Medicine / outpatient clinic. The activities that do not add value in hospitals and the value stream maps aimed at eliminating these activities are provided by using the findings and recommendations.
Collections