Acil servis çalısanlarının ahlaki duyarlılığı ile palyatif bakım hakkındaki düşünceleri ve bilgi düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş ve Amaç: Acil servisler palyatif bakım ihtiyacı olan hastaların sıklıkla başvurduğu ve bazen sistemden kaynaklanan problemler nedeniyle oldukça zaman geçirdikleri birimlerdir. Bu koşullarda acil servis çalışanlarının palyatif bakım hastaları ve hasta yakınları ile iletişimi oldukça yoğundur. Hastalara etkili bakımın sağlanması için, acil tıp hizmeti sağlayan personelin, acil serviste palyatif ve yaşam sonu bakımın temin edilmesinde yeterli bilgi birikim ve donanımına sahip olmaları gerekmektedir. Bu çalışma ile acil servis çalışanlarının palyatif bakım hakkındaki bilgi düzeyleri, eğitim durumları, yaşam sonu bakıma olan yaklaşımlarının incelenmesi ve bunun ahlaki duyarlılık ile ilişkisinin olup olmadığını araştırmak amaçlanmıştır. Böylece acil servis çalışanlarının palyatif bakım konusunda farkındalığı oluşturulmuş olacaktır.Materyal ve Metot: Kesitsel ve tanımlayıcı tipte olan bu çalışmanın örneklemini Tokat ve Kayseri il merkezinde çalışan 100 acil servis çalışanı oluşturdu. Veriler, acil servis çalışanlarının sosyo-demografik özelliklerini ve palyatif bakım hakkındaki görüşlerini içeren anket formu ile Ahlaki Duyarlılık Anketi kullanılarak toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde ortalama ± standart sapma, yüzdelik dağılımlar, t-testi ve Anova testi kullanıldı, p<0,05 anlamlı kabul edildi.Bulgular: Çalışmaya 48'i erkek, 52'si kadın ve yaş ortalaması 32,16±7,91 olan toplam 100 acil servis çalışanı katıldı. Katılımcıların büyük çoğunluğunun (%63) daha önce palyatif bakım eğitimi almadığı belirlendi. Palyatif bakım puan ortalaması49,10±8,25 ve ahlaki duyarlılık ölçeği toplam puan ortalaması 78,73±20,97 olduğu saptandı. Katılımcıların etik duyarlılıkları yüksek olmakla beraber; palyatif bakım hakkındaki bilgi düzeyleri ortaydı. Acil servis çalışanlarının Ahlaki Duyarlılık Anketi toplam puanları üzerinde ''cinsiyet, eğitim, meslek, palyatif bilgi, kurumda hizmet içi eğitim ' durumları arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmedi (p>0,05). Palyatif bakım anketinin Ahlaki Duyarlılık Anketi ile karşılaştırılması sonucu ''Ölüm konusu ile ilgimin olmamasına çalışırım''(p=0,003)(F=6,168) ifadesi dışında diğer ifadelerde anlamlı bir farklılık belirlenemedi (p>0,05).Sonuç: Palyatif bakım ve ahlaki duyarlılık konularında farkındalık yaratmak için mezuniyet öncesi palyatif bakım eğitimlerine ve mezuniyet sonrası hizmet içi eğitimlere ihtiyaç vardır. Bilgilerin güncel tutulması için eğitimlerin belirli aralıklarla tekrarlanması gerekmektedir.Anahtar Kelimeler: Acil Servis, Ahlaki Duyarlılık, Yaşam Sonu Bakımı, Palyatif Bakım,Bilgi Düzeyi. Introduction and Purpose: Emergency services are units where patients in need of palliative care frequently get medical help and sometimes spend too much time due to system-related problems. Under these circumstances, emergency service employees establish an intense communication with palliative care patients and patient relatives. In order to provide patients effective care, the personnel providing emergency medicine service need to have sufficient knowledge and equipment in procuring palliative and end-of-life care in the emergency service. With this study, it is aimed to examine the knowledge levels of emergency service employees concerning palliative care, as well as their educational background and approach to end-of-life care and to investigate whether that has a correlation with ethical sensitivity or not. Thus, awareness of emergency service employees about palliative care will be created.Material and Method: The sample of the cross-sectional and descriptive study consisted of 100 emergency service employees working in the city centers of Tokat and Kayseri. The data were collected using a questionnaire form containing sociodemographic characteristics of the emergency service employees and their thoughts about palliative care and also the Ethical Sensitivity Questionnaire. The data were evaluated using mean±standard deviation, percentage distributions, t-test and Anova test and the significance was accepted to be p<0.05.Findings: A total of 100 emergency service employees (48 men, 52 women) whose age average was 32,16±7,91 years participated in the study. It was determined that a great majority of the participants (63%) had not received palliative care training before. While the palliative care score average was found to be 49,10±8,25; the total score average of the Ethical Sensitivity Scale was found to be 78,73±20,97. The participants had a higher ethical sensitivity and moderate knowledge levels concerning palliative care. No significant difference was found between the variables of `gender, education, occupation, palliative knowledge and in-service education in the institution` on the total Ethical Sensitivity Questionnaire scores of the emergency service employees (p>0,05). As a result of comparing the palliative care questionnaire with Ethical Sensitivity Questionnaire; no significant difference could be determined in the statements outside, `I try not to think about the matter of death` (p=0,003) (F=6,168) (p>0,05).Conclusion: In order to raise awareness of the issues of palliative care and ethical sensitivity, there is a need for palliative care trainings before graduation and in-service trainings after graduation. The trainings should be repeated at certain intervals to keep the knowledge up-to-date.Keywords: Emergency Service, Ethical Sensitivity, End-of-Life Care, Palliative Care, Knowledge Level
Collections