Kırdan kente göç eden ailelerin kız çocuklarına yönelik tutum ve davranışları (Tokat ili merkez ilçe araştırması)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada kırdan kente göç sonucunda ortaya çıkan kentleşme sorunları, göçün göç eden aile bireyleri üzerindeki etkileri, ekonomik ve sosyal yaşamlarındaki değişimler incelenmiştir. Araştırma, Tokat merkez ilçede belirlenen 21 mahallede yaşayan kırdan göç etmiş 402 ailenin demografik, sosyo-ekonomik özellikleri ile kız ve erkek çocuklarının eğitimi, meslek kazanması, çalışması ve çocuklarının kişisel kararlarına ilişkin görüşlerini saptamak amacıyla planlanmış ve yürütülmüştür. Araştırmada anket çalışması sonucunda elde edilen verilere khi-kare ve faktör analizi yöntemleri uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre; araştırmaya katılan bireylerin %46.8'i kadın ve %53.2'si erkektir. Ailelerin%54.2'si iş bulmak için kente göç etmiştir. Kız çocukların %33.7'si lise, %31.8'i ilköğretim, %24.1'i üniversite öğrenimi görmektedir. Ailelerin %92.8'i kız çocuklarının okumasını istemektedir. Kız çocuklarının %80.3'ü bir işte çalışmamaktadır. Ailelerin %68.9'u kız çocuklarının çalışmasını istemekte %53.8'i ise gerekçesini kız çocuklarının kendi ihtiyaçlarını karşılaması olarak belirtmektedir. Çalışan kız çocuklarının %19.82'si devlet memuru olup, %35'i mesleği olduğu için çalışmaktadır. Ailelerin %59.20'si kız çocuklarının evlilik kararında anne ve babanın etkisinin olduğunu belirtmiştir. Kız çocuklarının %14.7'si evli olup, bunların %50.3'ü görücü usulü ile evlenmiştir. Ailelerin cinsiyet özellikleriyle; eğitim durumları, meslek grupları, köyden göç etme süreleri, kentte yaşama süreleri, kız çocuklarının ne kadar eğitim görmeleri gerektiği ve okumalarını istemeleri konusundaki düşünceleri ile kız çocuklarının eşlerini seçerken dikkat ettikleri hususlar arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Araştırmada ailelerin kız çocuklarına yönelik tutum ve davranışlarını ölçmek amacıyla faktör analizi yapılmıştır. Analizde özdeğerleri 1'den büyük olan faktör sayısı 5 olup, bu faktörler toplam varyansın %63.633'ünü açıklamaktadır. Genel olarak ailelerin kız çocuklarının eğitimleri, çalışmaları ve evlilikleri konusunda olumlu tutum içinde oldukları sonucu ortaya çıkmıştır. Kız çocuklarının eğitim ve istihdam alanlarındaki imkânların artırılması için teşvik edici faaliyetlerin yapılması sağlanmalıdır. ANAHTAR KELİMELER: Göç, Köy, Kent, Kentleşme, Tokat İli, Aile, Kız Çocuk, Erkek Çocuk. In this study, urbanization problems arising from rural to urban migration, effects of migration on migratory family members and changes in their economic and social lives were examined. The research was planned and conducted in order to determine the demographic, socio-economic characteristics of 402 families who migrated from rural areas in 21 districts in Tokat central district and their opinions on education, acquiring a profession, working and personal decisions of their children. In the study, chi-square and factor analysis methods were applied to the data obtained as a result of the survey study. According to the research findings; 46.8% of the participants were female and 53.2% were male. 54.2% of the families migrated to the city to find a job. 33.7% of girls have high school, 31.8% have primary and 24.1% have university education. 92.8% of the families want girls to have education. 80.3% of girls do not work. 68.9% of the families want girls to work, and 53.8% of them say that the reason is that girls meet their own needs. 19.82% of working girls are civil servants and 35% work because they have their profession. 59.20% of the families stated that the parents had an influence on the marriage decision of the girls. 14.7% of the girls are married and 50.3% of them are married by blind date. Gender characteristics of families; a significant relationship was found between the educational status, occupational groups, time to migrate from the village, life in the city, how much girls should be educated and their wishes to read, and the points that girls take into consideration when choosing their spouses. Factor analysis was conducted to measure the attitudes and behaviors of families towards girls. In the analysis, the number of factors with eigenvalues greater than 1 is 5 and these factors explain 63.633% of the total variance. In general, it has been concluded that families have positive attitudes towards the education, work and marriage of girls. Encouraging activities should be provided to increase the opportunities in education and employment of girls.Keywords: Migration, Village, City, Urbanization, Tokat Province, Family, Girl, Boy.
Collections