Üniversite öğrencilerinin demokratik tutum ve tolerans düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin, demokratik tutum ve tolerans düzeylerini belirlemek amacını taşımaktadır. Bu nedenle, öncelikle, alanyazın incelemesi yapılarak, araştırmanın kavramsal ve teorik çerçevesi oluşturulmuştur. Kavramsal ve teorik çerçeveye dayanarak yapılan alan araştırması ile üniversite öğrencilerinin demokratik tutum ve tolerans düzeylerinin ne ölçüde sahip oldukları belirlenmeye çalışılmıştır. Alan araştırması bölümünde, 2016–2017 yılında Orta Karadeniz'de bir ilde, farklı fakülte ve bölümlerinde öğrenim gören 694 öğrenci üzerinde ölçek uygulaması yapılmıştır. Veri toplama araçları olarak, Gözütok (1995) tarafından uyarlanan `Demokratik Tutum Ölçeği` ve Ersanlı (2014) tarafından geliştirilen 'Tolerans Ölçeği' ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Ölçek uygulaması sonucunda elde edilen verilerin bir kısmı yalnızca betimsel olarak değerlendirilip, öğrenci ile ilgili genel bilgileri içermektedir. Diğer veriler, öğrencilerin sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel özellikleri ile ilgili olup, siyasal tutum ve davranışlarıyla karşılaştırma olanağı sağlamaktadır. Araştırmanın dayanağını oluşturan, üniversite öğrencilerinin demokratik tutum ve tolerans düzeylerinin eğitim, temel bilim alanları, cinsiyet, aile, yerleşim yeri gibi pek çok ekonomik, toplumsal değişkenin etkisine bağlı olarak değiştiği ve hiçbir değişkenin tek basına etkili olmadığı varsayımı araştırma bulgularına göre doğrulanmıştır. Bulgular ışığında önerilerde bulunulmuştur. Ölçek yoluyla elde edilen veriler, SPSS kullanılarak analiz edilmiş ve tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Sonuç olarak, üniversite öğrencilerinin cinsiyetlerine, öğrenim gördükleri sınıflara, anabilim dallarına, annelerinin ve babalarının öğrenim durumlarına göre demokratik tutumları ve tolerans düzeyleri ile ilgili farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. This study aims to determine the democratic attitudes and tolerance levels of university students. For this reason, firstly, a literature review was conducted and the conceptual and theoretical framework of the study was established. Based on the conceptual and theoretical framework, it was tried to determine to what extent university students have democratic attitude and tolerance levels. In the field research section, scale application was applied on 694 students who were studying in different faculties and departments of a province in the Central Blacksea 2016-2017. As data collection tools, 'Democratic Attitude Scale' adapted by Gözütok (1995) and 'Tolerance Scale' developed by Ersanlı (2014) and personal information form were used. Some of the data obtained as a result of the scale application are evaluated only descriptively and contain general information about the student. Other data are related to the socio-economic and socio-cultural characteristics of the students and provide opportunity to make a comparison with their political attitutes and behaviours. The findings of the study are based on the assumption that the democratic attitudes and tolerance levels of university students vary according to the effects of many economic and social variables such as education, basic sciences, gender, family, and settlement. Suggestions were made in the light of the findings. The data obtained through the scale were analyzed and tabulated using SPSS package program. As a result, it has been studied whether there is a difference about the democratic attitudes and tolerance levels of the students depending on their gender, the classes they study, the departments and the educational status of their mothers and fathers.
Collections