Tersyüz sınıf modelinin lise matematik dersinde uygulanması: Bir karma yöntem çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, tersyüz sınıf modeli uygulamasının 10'uncu sınıf matematik dersi öğretim programında yer alan geometri öğrenme alanındaki `Dörtgenler ve Çokgenler` ünitesindeki öğrenci başarısına ve öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarına olan etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca uygulamayı yürüten öğretmen ve video içeriklerin hazırlanmasında yer alan öğretmen ile deney grubu öğrencilerinin tersyüz sınıf modeline yönelik görüşleri de incelenmiştir. Araştırmanın bağımsız değişkeni kullanılan farklı öğretim yöntemi (tersyüz sınıf modeli ve teknoloji destekli yüz yüze öğretim modeli), bağımlı değişkenleri öğrencilerin çokgenler ve dörtgenler ünitesine yönelik başarıları ve matematiğe yönelik tutumlarıdır. Karma araştırma yöntemlerinden açımlayıcı sıralı desen ile desenlenen araştırmanın nicel boyutunda ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen, nitel boyutunda ise öğretmen ve öğrencilerin tersyüz sınıf modeline yönelik görüşlerini belirlemek amacıyla bireysel ve odak grup görüşmeleri kullanılmıştır. Deneysel uygulamadan önce ön test ve uygulama bitiminde son test olarak uygulanması amacıyla `Dörtgenler ve Çokgenler` ünitesine yönelik alanında uzman iki matematik öğretmeni tarafından geliştirilen `Başarı Testi` ve Tapia (1996) tarafından lise öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumlarını incelemek amacıyla geliştirilen ve Tabuk ve Hacıömeroğlu (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan `Matematik Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Tersyüz sınıf modeline yönelik öğretmen ve öğrencilerin görüşleri ise araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları yardımıyla gerçekleştirilen görüşmeler ile belirlenmiştir. Araştırma, 2017-2018 öğretim yılı bahar döneminde Tokat ili Merkez ilçede bulunan bir devlet okulunda uygun örnekleme tekniği ile belirlenen iki şubedeki toplam 67 10'uncu sınıf öğrencisi ve 2 öğretmen ile yürütülmüştür. Çalışma grubu, kontrol (n=33) ve deney grubu (n=34) olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Araştırma 8 hafta ve toplam 50 ders saati sürmüştür. Kontrol grubunda teknoloji destekli yüz yüze sınıf modeli uygulanırken, deney grubunda tersyüz sınıf modeli uygulanmıştır. Her iki gruptaki ders süreci araştırmacı ve bağımsız bir gözlemci tarafından gözlem formları kullanılarak izlenmiştir. Tersyüz sınıf modeli için öğretim yönetim sistemi olarak Eğitim Bilişim Ağı (EBA) içerisinde bulunan EBA-Ders uygulaması kullanılmıştır. Tersyüz sınıf çevrimiçi öğrenme ortamı için araştırmacı tarafından video içerikler hazırlanmış, gerekli format ve boyutlandırma işlemleri yapılmış ve EBA içerik inceleme kurulunun onayı ile öğretim yönetim sistemi olan EBA-Ders içerisine yüklenmiştir. Deney grubu öğrencileri çevrimiçi olarak kullanıcı adı ve şifrelerle içeriklere ulaşmışlardır. Nicel veriler SPSS kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma gibi betimsel analizler ile bağımlı ve bağımsız gruplar için t-testi gibi yordamsal analizler kullanılmıştır. Tüm istatistiksel değerler için anlamlılık seviyesi .05 olarak alınmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analizden faydalanılmıştır.Araştırma sonuçları, tersyüz sınıf modelinin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin hem çokgenler ve dörtgenler ünitesindeki akademik başarılarının hem de matematik tutumlarının teknoloji destekli yüz yüze sınıf modelinin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerine göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek olduğunu göstermiştir. Bu sonuçlar nitel verilerle de desteklenmiştir. Uygulamayı yürüten öğretmen ve deney grubu öğrencileri, tersyüz sınıf modeline yönelik olumlu görüşler bildirmişlerdir. Öğrenciler; tersyüz sınıf modeli ile ders işlemekten memnun olduklarını, keyif aldıklarını, derse yönelik kaygılarının azaldığını, ders katılımlarının arttığını, iletişim becerilerinin geliştiğini ve ders başarılarının yükseldiğini ifade etmişler ve modelin diğer derslerde de uygulanmasını istemişlerdir. Uygulamayı yürüten öğretmen bu modelle ders işlemekten memnun olduğunu, modelin mesleki gelişimine katkısı olduğunu ve sınıf yönetimini kolaylaştırdığını belirtmiştir. Araştırma bulgularına dayanarak tersyüz sınıf modelinin başka disiplinler ve sınıf seviyelerinde uygulamalarının yaygınlaşması, tutum ve başarı dışındaki değişkenlere olan etkisinin incelenmesi, öğretmen ve öğretmen adaylarının modele ilişkin bilgilendirilmesi, etkileşimli çevrimiçi ders içeriklerinin çeşitlendirilerek öğretmenlerle paylaşılması önerilmiştir. Anahtar Kelimeler: Akademik başarı, matematik öğretimi, teknoloji destekli yüz yüze sınıf, tersyüz sınıf, tutum. This research aimed to examine the effect of flipped classroom model on 10th grade students' achievement on Polygons and Quadrilaterals and attitudes towards mathematics. In addition, the views of the practicer teacher, the teacher in video content and the students in experimental group on flipped classroom model have been examined. The independent variable of the research is usage of different instructional method (flipped classroom model, technology integrated face to face classroom model). The dependent variables are the students' achievement in Polygons and Quadrilaterals unit and the attitudes towards mathematics. The research has been designed as sequential exploratory design from mixed research methods. In the quantitative dimension of the study pre-test post-test control group quasi‐experimental design has used. In the qualitative dimension of the study individual and focus group interviews have been conducted in order to determine the views of teachers and students on the flipped classroom model. `The Achievement Test` in Polygons and Quadrilaterals unit which has been developed by two mathematics teachers and `The Attitudes Toward Mathematics Instrument` which has been developed by Tapia (1996) and adapted to Turkish by Tabuk and Haciomeroglu (2015) have been used. Teachers' and students' views on flipped classroom model have been examined by semi-structured interview forms developed by the researcher. The data of the study have been collected from two teachers and 67 10th grade students whom were choosen by convenient sampling method. The data have been collected in a state high school in Tokat province in the spring term of 2017-2018 academic year. The study group was divided into two groups as control (n=33) and experimental group (n=34). The research lasted 8 weeks and 50 course hours in total. Technology integrated face to face classroom model was applied in control group while flipped classoom model was used in experimental group. In both groups, course process was observed by the researcher and an independent observer by using observation forms. Education and Information Network (EIN)-Course application was used as teaching management system for the section of online flipped classroom. For the section of online flipped classroom, video contents were prepared, formated and sizing procedure were done by researcher and with EIN content observation comittee confirmation, it was uploaded to EIN-Course teaching management system. Experimental group students have reached the video contents on EIN-Course with username and passwords. Quantitative data were analyzed in SPSS program. Descriptive statistics such as frequency, percent, age, mean and standart deviations and predictive statistics such as t-test for dependent and independent groups have used for analyzing quantitative data. The critical volve was taken as .05 for all statistical tests. In the analysis of qualitative data, descriptive analysis was used. The results of the study reveal that experimental students in flipped classroom model had statistically significent higher scores on both achievement in Polygons and Quadrilaterals unit and mathematical attitudes than control group students in technology integrated face to face classroom. These results were supported by qualitative data. The teacher practising the application and experimental group students have reported positive views on flipped classroom model. Experimental group students said that they were glad, had fun and less anxiety in class, were more engaged with flipped classroom and it provided possitive contribution to their commnunication skills with higher achievement. Students wanted flipped classroom model to be applied in other lessons. The administrator teacher specified that he was satisfied with flipped classroom application, it contributed his professional development and simplified classroom management. Based on the results, the flipped classroom model is recommended to become widespread to other disiplines and grades, and examination of the effects on other variations expect achievement and attitudes. It is recommended for the politicians; teachers and teacher candidates should be informed about flipped classroom model and interactive online course contents should be created and shared to teachers. Key Words: Academic achievement, attitudes, flipped classroom, mathematics teaching, technology integrated face to face classroom.
Collections