Ortaokul öğrencilerinin fetemm`e yönelik tutum, algı, problem çözme ve sorgulayıcı öğrenme becerileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı `Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik` (FeTeMM, STEM) alanlarına yönelik öğrencilerin tutum ve algılarının cinsiyete ve sınıfa göre nasıl değiştiğinin araştırılması ve bu değişkenlerin öğrencilerin problem çözme becerilerine yönelik algıları ve sorgulayıcı öğrenme becerileri ile arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Araştırma, 2017-2018 eğitim öğretim yılının bahar döneminde yapılmıştır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama araştırması ile yapılmıştır ve Tokat ili merkez ilçesine bağlı ortaokullarda 5, 6 ve 7. sınıflarında öğrenim gören646 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veriler FeTeMM alanlarına yönelik olarak `STEM Algı Testi`, `STEM Tutum Ölçeği`, `Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algı Ölçeği` ve `Fene Yönelik Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algısı Ölçeği` ile toplanmıştır ve uygun istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiştir.Araştırma bulgularından elde edilen verilere göre; kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre FeTeMM algıları daha yüksek çıkmış ve sınıf seviyeleri arttıkça FeTeMM algıları da artmıştır. `STEM Tutum Ölçeği` sonuçlarına göre ise öğrenciler arasında istatistiksel olarak erkekler lehine anlamlı bir farklılık olduğu ortaya çıkmış ve sınıf seviyeleri arttıkça öğrencilerin FeTeMM'e yönelik tutumlarında azalma gözlenmiştir. `Problem Çözme Becerilerine Yönelik Algı Testi` sonuçlarına göre erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre Problem Çözme Becerisi algısı daha yüksek çıkmış vesınıf seviyelerine bakıldığında anlamlı farkın 5. sınıflar ile 7. sınıfların puanları arasındaolduğu görülmüştür. `Fene Yönelik Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algısı Ölçeği` sonuçlarına bakılınca kız öğrencilerin Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri algısı puan ortalaması ile erkek öğrencilerin puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı ancak etki değeri çok düşük bir fark bulunmuş ve sınıf seviyeleri arttıkça istatistiksel olarak anlamlı fark gözlenmemiştir. Problem Çözme Becerileri Algısı ile FeTeMM Algısı arasındaki ilişkiye bakıldığında öğrencilerin problem çözme becerileri algısı ile FeTeMM algıları arasında negatif yönde ve anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Problem Çözme Becerileri Algısı ile FeTeMM Tutumları arasındaki ilişkiye bakıldığında öğrencilerin problem çözme becerileri ile FeTeMM tutumları arasında pozitif yönde ve anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu görülmektedir. Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algısı ile FeTeMM Algısı arasındaki ilişkiye göre öğrencilerin sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ile FeTeMM algıları arasında anlamlı bir ilişki görülmemiştir. Sorgulayıcı Öğrenme Becerisi Algıları ile FeTeMM Tutumları arasındaki ilişkiye göre ise öğrencilerin sorgulayıcı öğrenme becerileri algıları ileFeTeMM tutumları arasında pozitif yönde ve anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu bulunmuştur.Bu araştırmanın sonuçlarının öğretim programlarında ve okul uygulamalarında FeTeMM ile ilgili becerilerin geliştirilmesine yönelik adımlar atılmasına öncü olacağı ve bu adımlar ile FeTeMM eğitiminin etkililiğinin artırılabileceği ön görülmektedir. The aim of this study is to investigate how the perceptions and attitudes of students towards Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) vary according to gender and class, and to examine the relationships between these variables with their perceptions about problem-solving skills and enquiry learning skills. The research was conducted in the spring semester of the 2017-2018 academic year. The study was carried out by quantitative research methods and with 646 students attending 5th, 6th and 7th grades in the elementary schools in Tokat, Turkey. In the study, data were collected with `STEM Perception Test`, `STEM Attitude Scale `, `Problem Solving Skills Perception Test` and `Enquiry Learning Skills Perception towards Science Scale`.According to the findings of the research, when STEM Perception Test results were evaluated, STEM perception of female students were higher than males, and STEM perception increased as grade levels increased. According to the results of the STEM Attitude Scale, there was a significant difference between the students in favor of males, and it was observed that there was a decrease in STEM attitudes as grade levels increased. According to the results of the Problem Solving Skills Perception Reception Test, male students' perception of Problem Solving Skills was higher than that of female students, there was a significant difference between the grade 5 and grade 7 students. A significant difference was found between the Enquiry Learning Skills of the female students and the male students, and there was no statistically significant difference between the grades. When the relationship between the perception of Problem Solving Skills and perception of STEM was examined, it was found that there was a negative and significant relationship between them. The relationship between the perception of Problem Solving Skills and STEM Attitudes showed that there was a positive and significant relationship between the students' problem-solving skills and STEM attitudes. According to the relationship between Enquiry Learning Skills Perception and STEM Perception, there was no significant relationship between them. According to the relationship between Enquiry Learning Skills Perceptions and STEM Attitudes, it was found that there was a positive and significant relationship between the students' perceptions of enquiry learning skills and their STEM attitudes.It is foreseen that the results of this research will be the pioneer in taking steps towards developing STEM-related skills in the curricula and school applications, and the effectiveness of STEM education can be increased considerig the abovementioned relationships.
Collections