Lise öğrencilerinde okul bağlılığının yordayıcıları olarak sosyal destek ve okul iklimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinde algılanan sosyal destek puanının ve okul iklimi puanının okul bağlılık puanını ne düzeyde yordadığını incelemektir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırma, 10 farklı ortaöğretim kurumunda farklı sınıf düzeylerine devam eden toplam 870 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, Okul Yaşantıları Ölçeği, Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ve Okul İklimi Ölçeği kullanılmıştır. Çalışma grubundan alınan verilerin analizinde IBM SPSS 22 kullanılmıştır. Veriler, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı, Çoklu Doğrusal Regresyon, bağımsız gruplar t-testi, Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Kruskal Wallis H Testi ile incelenmiştir. Sosyal destek puanı, okul iklimi puanı ve okul bağlılık puanı arasındaki ilişkileri incelemek için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Değişkenlerin tamamının birbiri ile anlamlı olarak ilişkili olduğu görülmüştür. Bağımsız değişkenlerden okul iklimi puanı ve sosyal destek puanının bağımlı değişken olan okul bağlılık puanını yordama gücü ise çoklu regresyon analizi ile yapılmıştır. Buna göre, okul iklimi ve sosyal desteğin alt boyutlarından aile, arkadaş ve öğretmen değişkenlerinin okul bağlılığının toplam varyansının % 42.7'sini açıklamaktadır. Yordayıcı değişkenlerin okul bağlılık puanı üzerindeki göreceli önem sırası beta katsayısına göre (β) incelendiğinde okul iklimi, öğretmenden alınan sosyal destek, aileden alınan sosyal destek ve arkadaştan alınan sosyal destek şeklinde sıralandığı ortaya çıkmıştır. Daha sonra; okula bağlılık puanının cinsiyete göre anlamlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek için t-testi kullanılmıştır. Okula bağlılık puanının cinsiyete göre anlamlı olarak farklılaşmadığı bulunmuştur. Öğrencilerin okul bağlılık puanlarının sınıf düzeyi değişkenine göre anlamlı bir farklılaşma olup olmadığı tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile incelenmiştir. Öğrencilerin sınıf düzeyleri ile okul bağlılık puanları arasında anlamlı bir farklılaşmanın olduğu görülmüştür. Daha sonra, öğrencilerin okul bağlılık puanlarının okul türü ve okul tercih nedenleri değişkenlerine göre anlamlı bir farklılaşma olup olmadığı Kruskal Wallis H Testi ile incelenmiştir. Öğrencilerin okul türü ve okul tercih etme nedenleri ile okul bağlılık puanları arasında anlamlı bir farklılaşmanın olduğu görülmüştür. Bulgular alanyazınla birlikte tartışılmıştır. Araştırmanın son bölümünde araştırmanın sonuçları kapsamında; alan araştırmacılarına, psikolojik danışmanlar/rehber öğretmenlere, okul idarecileri ve öğretmenlere yönelik öneriler sunulmuştur. The aim of this study is to examine how perceived social support score and school climate score predict the school commitment score of high school students. The research using the relational screening model was conducted on 870 students attending different class levels in 10 different secondary schools. Personal Information Form, School Life Scale, Perceived Social Support Scale, and School Climate Scale were used as data collection tools. IBMM SPSS 22 was used in the analysis of data from the study group. Data were analyzed by Pearson Moments Multiplication Correlation Coefficient, Multiple Linear Regression, independent groups t-test, One-way analysis of variance (ANOVA) and Kruskal Wallis H Test. Pearson Moments Multiplication Correlation Coefficient was used to examine the relationship between social support score, school climate score and school engagement score. All variables were significantly associated with each other. The school climate score and social support score of the independent variables were determined by multiple regression analysis. Accordingly, 42.7 % of the total variance of the school dependence of the variables of school, friend and teacher from the sub-dimensions of school climate and social support is explained. When the relative importance of the predictive variables on the school commitment score was examined according to the beta coefficient (β), it was found that the school climate, social support from the teacher, social support from the family and social support from the friend were listed. Later; the t-test was used to determine whether the school engagement points differend significantly by gender. It was found that adherence to school did not differ significantly by gender. One-way analysis of variance (ANOVA) was used to determine whether there was a significant difference in the school commitment scores of the students. It was observed that there was a significant difference between the student's grade levels and school engagement scores. Then, Kruskal Wallis H Test was used to determine whether there was a significant difference between the school commitment scores of the students and the reasons of school type and school preference. It was seen that there was a significant difference between the reasons of school type and school preference of students and school engagement points. The findings were discussed together with the literature. In the last part of the research, within the scope of the research; recommendations were given to field researchers, psychological counselors / guidance teachers, school administrators and teachers.
Collections