İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin 360º performans değerlendirme sistemine ilişkin görüşleri (Samsun ili örneği)
dc.contributor.advisor | Elma, Cevat | |
dc.contributor.author | Şengül, Yurdanur | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T11:21:24Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T11:21:24Z | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/682899 | |
dc.description.abstract | Araştırmanın amacı, Samsun ili merkez ilçelerinde bulunan ilköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenlerin ?360º Performans Değerlendirme Sistemi? ne ilişkin görüşlerini karşılaştırmalı olarak belirlemektir.Araştırma evrenini 2008-2009 öğretim yılında Samsun ili merkez ilçelerinde bulunan ilköğretim okullarında görevli yönetici ve öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel veri toplama aşamasında tabakalı örnekleme yöntemiyle 3 ilçeden 9 okulun yöneticisine ve aynı okullarda çalışan rasgele seçilmiş 9 öğretmene ulaşılmıştır. Nicel araştırma aşamasında ise basit yansız örnekleme yöntemiyle 75 okuldan 468 öğretmen ve 89 yöneticiye ulaşılmıştır.Araştırma ?Tarama Modeli? ile gerçekleştirilmiştir. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen nitel ve nicel veri toplama araçları kullanılarak toplanmıştır. Nicel verilerin analizi SPSS paket programı kullanılarak yapılmıştır. Nicel veriler; betimsel istatistikler, t testi, tek yönlü varyans analizi teknikleri kullanılarak çözümlenmiştir. Nitel verilerin analizinde ?betimsel analiz? yöntemi kullanılmıştır.Araştırma sonunda ulaşılan sonuçların bazıları şunlardır:?Mevcut değerlendirme sistemine ilişkin olumlu görüşler belirlendi.?Mevcut Değerlendirme Sistemine ilişkin görüşlerde görev ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı fark bulunurken, branş ve kıdem değişkinlerine göre incelendiğinde anlamlı fark bulunamamıştır.?Katılımcıların çoklu değerlendirme sistemiyle ilgili olumlu görüş bildirdikleri belirlenmiştir.?Çoklu değerlendirme sistemine ilişkin görüşlerde görev, cinsiyet ve kıdem değişkenlerine göre anlamlı fark olduğu belirlenmiştir. Branş değişkinine göre görüşlerde farklılık bulunamamıştır.?Katılımcıların çalışma arkadaşları tarafından değerlendirmeyi olumlu buldukları tespit edilmiştir.?Katılımcıların çalışma arkadaşları tarafından değerlendirilmeye ilişkin görüşlerinde görev ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı fark bulunurken, branş ve kıdem değişkinlerine göre incelendiğinde anlamlı fark bulunamamıştır.?Katılımcıların veli tarafından değerlendirmeyi olumlu buldukları ancak değerlendirmelerin puana yansımasıyla ilgili olumsuz görüşe sahip oldukları tespit edilmiştir.?Katılımcıların veli tarafından değerlendirilmeye ilişkin görüşlerinde görev ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı fark bulunurken, branş ve kıdem değişkinlerine göre incelendiğinde anlamlı fark bulunamamıştır.?Katılımcıların öğrenci tarafından değerlendirmeyi olumlu buldukları tespit edilmiştir.?Katılımcıların öğrenci tarafından değerlendirilmeye ilişkin görüşlerinde görev ve cinsiyet değişkenlerine göre anlamlı fark bulunurken, branş ve kıdem değişkinlerine göre incelendiğinde anlamlı fark bulunamamıştır.Anahtar Sözcükler: Yönetici, Öğretmen, 360° Performans Değerlendirme. | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to determine and compare the views concerning ?360 ? Performance Appraisal? of administrators and teachers who work at Samsun province and district centers? primary and secondary schoolsThe population of this study is the school administrators and teachers worked in the primary schools in the center of Samsun and its county towns in the academic year of 2008?2009. In the quantitative part of the research data had been collected from administrators and teachers from nine schools which had been chosen by stratified sampling method from three district centers. In the qualitative part of the research data have been collected from 468 teachers who have chosen by simple random sampling and 89 administrators of 75 schools.The survey model is used in this research. The data have been collected together with qualitative and quantitative measurement tools developed by the researcher. The analyses of the data have been made by using SPSS for Windows. In the analyses, descriptive statistics, test of t, test of F had been used. All the results have been accepted statistically meaningful for p<0,05.Some of the results obtained from search:?Meaningful difference is find between the views about the existing evaluation system acording to the variables of duty and gender, but there is no meaningful difference is find when the branch and professional seniority are examined.?Positive views about the multisource appraisal system of participators are determined.?Meaningful difference is find between the views about the multisource appraisal system acording to the variables of duty, gender and professional seniority. No difference between the views acording to the branch variable determined.?Positive views about the peer rating of participators are determined.?Meaningful difference is find between the views about the peer rating acording to the variables of duty and gender, but no meaningful difference is find acording to the branch and professional seniority variables.?Participators have positive views about the parent evaluation but negative views about the grade of the evaluation are determined.?Meaningful difference is find between the views about the parent evaluation acording to the variables of duty and gender, but no meaningful difference is find acording to the branch and professional seniority variables.?Positive views about the student evaluation of participators are determined.?Meaningful difference is find between the views about the student evaluation acording to the variables of duty and gender, but no meaningful difference is find acording to the branch and professional seniority variables.Key Words: Appraisal, Performance Appraisal, Education, Feedback | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin 360º performans değerlendirme sistemine ilişkin görüşleri (Samsun ili örneği) | |
dc.title.alternative | The views of teachers and administrators of primary schools on 360º parformance assessment system (cities of Samsun sample) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Primary education teachers | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Performance evaluation | |
dc.subject.ytm | 360 degree performance appraisal system | |
dc.identifier.yokid | 365493 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 274410 | |
dc.description.pages | 133 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı |