Fen bilimleri öğretmenlerinin işbirlikli öğrenme yöntemi hakkındaki görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilim ve teknolojinin hızla ilerlemesi sonucunda bilgi aktarımı için etkili öğretimyöntemlerine ihtiyaç duyulmaya başlanmıştır. Öğrenciler; derslere aktifkatılabilecekleri, öğrenirken aynı zamanda sosyalleşmelerine imkân sağlayan eğitimortamlarını benimsemektedir. Öğrencilerin merkeze alındığı, üzerinde birçok çalışmayapılan ve yapılandırmacı eğitim anlayışına uygun öğrenme yöntemlerinden birisi deişbirlikli öğrenme yöntemidir.Bu çalışmada fen bilimleri öğretmenlerinin işbirlikli öğrenme yöntemi hakkındagörüşleri incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu Sivas İlinde Milli EğitimBakanlığına bağlı 18 farklı devlet okulunda görev yapan 22 fen bilimleri öğretmenindenoluşmaktadır. Çalışma grubu amaçsal (amaçlı) örneklem çeşitlerinden kolay ulaşılabilirdurum örneklemesi yöntemi ile belirlenmiştir. Sınıf mevcutları, öğretmenlerin meslekikıdemleri, öğretmenlerin çalıştıkları okulların konumları ve cinsiyet kriterleri gözönünde bulundurularak çeşitlilik sağlanmaya çalışılarak çalışma grubu olabildiğincezenginleştirilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma yöntemlerindenbiri olan durum çalışmasıdır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış vigörüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formu araştırmacı ve alanda uzman iki kişi ilebirlikte geliştirilmiş çalışma öncesinde maddelerin amaca uygun olup olmadığıdeğerlendirmiştir. Değerlendirmeler sonucunda öğretmen görüşlerini belirleyebilmekamacıyla 7 soru hazırlanmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz veiçerik analizi ile değerlendirilmiştir.Araştırma sonucunda fen bilimleri öğretmenlerinin görüşlerine göre; (1) küçüksınıfların daha yardımsever ve grup çalışmalarına yatkın olmaları nedeni ile yönteminküçük sınıflarda uygulanmasının daha kolay olduğu, (2) bütün konularda işbirlikliöğrenme yönteminin uygulanabileceği, (3) işbirlikli öğrenme yönteminin akademik,sosyal, psikolojik ve ekonomik yönden faydalarının olduğu, (4) çalışma koşullarınınişbirlikli öğrenme yönteminin uygulanması için uygun olmadığı, (5) öğretmenlerinderslerinde işbirlikli öğrenme yöntemine ara sıra yer verdiği fakat önemli bir kısmınınfiziki koşullar, öğrenci düzeyleri, öğretmen deneyimlerinin yetersizliği, müfredat vemerkezi sınavların varlığı gibi nedenlerden dolayı, yöntemi kullanamadığı, (6)öğrencilerin işbirlikli öğrenme yöntemine karşı olumlu tepkiler verdiği, (7) yöntemiuygulamaya başlamadan önce kuralların ve yönergelerin öğrencilere, velilere veidarecilere anlatılmasının uygulama süresince sorunlarla karşılaşılmasını engelleyeceğisonucuna ulaşılmıştır. Genel olarak öğretmenlerin işbirlikli öğrenme yöntemininuygulanmasına karşı olumlu baktıkları fakat yeterli imkânlara sahip olmadıkları tespitedilmiştir. Effective teaching methods are started to be needed for information transfer as aresult of the rapid progress in science and technology. Students embrace educationalenvironments where they can actively participate in classes and which allow them tosocialize while learning. The cooperative learning method is one of the learningmethods in which students are placed to the core, on which many studies are conductedand which is in accordance with the constructivist education approach.In this study, the views of science teachers about the cooperative learningmethod were examined. The study group consists of 22 science teachers working in 18different public schools affiliated to the Ministry of Education in Sivas province. Thestudy group was determined through the convenience sampling method, which is one ofthe purposeful sample methods. The study group was tried to be enriched as much aspossible by taking into consideration such criteria as class sizes, professional seniorityof the teachers, locations of the schools where the teachers work and gender. Theresearch method of the study is case study which is one of the qualitative researchmethods. A semi-structured interview form was used as the data collection tool in thestudy. The interview form was developed by the author together with two field expertsand was evaluated as to whether the items were in accordance with the purpose inadvance of the study. As a result of the evaluations, 7 questions were prepared in order viiito determine the views of teachers. The data obtained from the interviews wereevaluated through descriptive and content analyses.At the end of the study, it was found: (1) that the method is more suitable toapply in small-sized classes since such classes are more helpful and prone to groupwork; (2) that the cooperative learning method can be applied in all subjects; (3) that thecooperative learning method has certain academic, social, psychological and economicbenefits; (4) that the study subjects are not suitable for the implementation of thecooperative learning method; (5) that the teachers administer the cooperative learningmethod every once in a while, but cannot use the method due to reasons such asphysical conditions, student levels, insufficiency of teacher experiences, curriculum andthe exam system; (6) that the students respond positively to the cooperative learningmethod; (7) that explanation of the rules and directives to students, parents andmanagers before the method is initiated will prevent coming across problems during theapplication. In general, it was found that teachers are positive about the implementationof the cooperative learning method, but they lack sufficient opportunities.
Collections