Ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin grafik çizme ve grafik verilerini yorumlama süreçlerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı bir devlet okulunda öğrenim gören, matematik ve genel akademik başarı düzeyi yüksek olan beş ortaokul yedinci sınıf öğrencisinin tablo verilerine uygun grafikleri çizme becerilerini ve grafikleri okuma ve yorumlama düzeylerini ve öğrencilerin grafik çizme ve grafik verilerini yorumlama süreçlerinde karşılaştıkları zorlukları, yaptıkları hataları incelemektedir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını Sivas ilinin kırsal bir bölgesinde yer alan, bir devlet ortaokulunun 7. sınıfında öğrenim gören beş (4 Kız, 1 Erkek) öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerini beş öğrencinin grafik çizme, grafik okuma ve yorumlamalarını içeren yazılı etkinlik kâğıtları ve etkinlik sonrası birebir görüşme kayıtları oluşturmaktadır. Çalışmanın öğrencilerin grafik çizme süreçleri ve grafik çizme süreçlerindeki hatalarına ait bulguları, beş öğrencinin de çizgi grafiği, sütun grafiği ve daire grafiği çizmeyi gerektiren etkinliklerde yeterli düzeyde başarılı olamadıklarını ve üç farklı tür grafiği çizme sürecinde de çeşitli hatalar yaptıklarını göstermiştir. Öğrencilerin öncelikle tabloda verilen verilere uygun grafik türünü belirlemede zorlandıkları görülmüştür. Öğrencilerin neden o grafik türünü seçtiklerinin nedenini açıklamada zorlanmışlardır. Çalışmanın bulguları öğrencilerin grafikleri hatalı çizdikleri, işlemsel hatalar yaptıkları ve matematiksel dil kullanımında eksiklikleri olduğunu, grafiği adlandırmada zorlandıklarını göstermiştir. Birebir görüşmeler sırasında öğrencilerin alternatif grafikleri çizerken de benzer sorunları yaşadıkları görülmüştür. Çalışmanın grafik okuma ve yorumlama süreçlerine ait bulguları, öğrencilerin veriler arası okuyarak grafik yorumlama düzeylerinin çok düşük düzey, düşük düzey ve orta düzey arasında değiştiğini göstermiştir. Diğer taraftan ise öğrencilerin grafik verilerini doğrudan okuyarak cevaplanması gereken alt soruları cevaplamada zorlanmadıkları görülmüştür. Bu çalışmanın bulguları matematik öğretmenlerine, araştırmacılara ve ders kitabı yazarlarına öneriler sunacaktır. Anahtar Kelimeler: Grafik Çizme, Grafik Okuma, Grafik Yorumlama, İstatistiksel Süreç, Ortaokul Öğrencileri The purpose of this study was to investigate five 7th grade students', who were studying at a public middle school, abilities to draw graphs compatible with the data presented in table and levels of reading and interpreting data presented in graphs and investigated the challenges that students encountered while they were drawing, reading and interpreting graphs. The qualitative case study was utilized in this study. This study was conducted during the spring semester of the 2017-2018 academic year. The participants of the study consisted of five (4 girls, 1 boy) students in 7th grade of a public middle school in a rural area near the city of Sivas. The data sources for this study were students' written activity sheets of including drawing graph, reading and interpretation graph and individual interviews implemented after the students worked on written activities. Findings of study on graphing process and errors in graphing process showed that all five students were not successful enough in the activities that required drawing line graphs, bar graphs and circle graphs. All participating students made various errors during drawing process of each type of graphs. Data initially displayed that students had difficulty in determining appropriate graphs to data presented in tables. They also had difficulty explaining reasons why they selected that type of graph for data given to them. It is also observed that students had difficulty in naming appropriate graphs. Findings of study regarding students' reading and interpreting graphs showed that level of the students' interpreting graph by reading between data varied between very low level, low level and medium level also findings displayed that students did not have difficulty in answering sub-questions given in activity sheets that should be answered by reading graphics data directly. The findings of this study had several implications for mathematics teachers, researchers and text-book writers. Keywords: Drawing Graphs, Reading Graphs, Interpreting Graphs, Middle School Students, Statistical Process
Collections