Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma kaygılarının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin konuşma becerisini kazanırken veya kazandıktan sonra pratiğe dönüştürme esnasında meydana gelen kaygının nedenlerinin neler olduğu, geliştirilen yabancı dil konuşma kaygısı ölçeği ve kişisel bilgi formu yardımıyla araştırılmaya ve değerlendirilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini, Türkiye'de Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen lisans öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında örneklem grubunu ise kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi esas alınarak Gazi Üniversitesi Türkçe Öğrenim Araştırma ve Uygulama Merkezi (GÜ TÖMER), İnönü Üniversitesi Türkçe Öğretim Merkezi (İNÖNÜ TÖMER), Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Türkçe Öğretim Merkezi (TGOÜ TÖMER) ve Karadeniz Teknik Üniversitesi TÖMER (KATÜ TÖMER)' de öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma için geçerli veri elde edebilmek amacıyla konuşma kaygısı ölçeği ve kişisel bilgi formu AB Dil Ölçütü temel alınarak B kurundaki öğrencilere uygulanmıştır. Örneklemde, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen ve B kurunda olan 187 öğrenci bulunmaktadır. Öğrencilere verilen anket iki bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde, öğrencilerin kişisel bilgilerinin doldurulduğu alan yer alırken ikinci bölümde Huang (2004) tarafından geliştirilen yabancı dil konuşma kaygısı anketinin Türkçe uyarlaması yer almaktadır. Veri toplama aracı olarak, öğrencilerin ad ve soyadı, ülke ve cinsiyet soruları kişisel bilgi formunda yer almaktadır. Ölçek ve kişisel bilgi formundan elde edilen veriler analiz edilirken sosyal araştırmaların analizinde ağırlıklı olarak kullanılan SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Öğrencilerin cinsiyetlerine ilişkin yabancı dil konuşma kaygılarına yönelik bulgular incelendiğinde erkek ve kız öğrenciler arasında yabancı dil konuşma kaygısına yönelik anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin ülkelerine ilişkin yabancı dil konuşma kaygılarına yönelik bulgular incelendiğinde Tacikistan, Libya ve Kırgızistan uyruklu öğrencilerin kaygılarının anlamlı olarak en düşük, bunun aksine Lübnan, Tayland ve Arnavutluk uyruklu öğrencilerinde kaygılarının anlamlı olarak en yüksek sıra ortalamalarına sahip oldukları, bu durumdan yola çıkarak da bu ülke uyruklu öğrencilerin dil konuşma kaygılarının diğer ülke uyruklu öğrencilere göre anlamlı bir şekilde farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Yabancı Dil Olarak Türkçe, Dil Becerileri, Konuşma Becerisi, Konuşma Kaygısı. In this study, the reasons of the anxiety of the learners of Turkish as a foreign language that occurs while gaining of the speaking skills or during putting it into practice after gaining were tried to be researched and evaluated with the help of the developed foreign language speaking anxiety scale and personal information form. The population of the study consists of undergraduate students who learn Turkish as a foreign language in Turkey. Within the scope of the research, the students attending to Gazi University Turkish Education Research and Application Center, (GÜ TÖMER), İnönü University Turkish Education Center (İNÖNÜ TÖMER), Tokat Gaziosmanpaşa University Turkish Education Center (TGOÜ TÖMER) and Karadeniz Technical University TÖMER (KATÜ TÖMER) were taken as a sample based on easily accessible sampling method. In order to obtain valid data for the study, speaking anxiety scale and personal information form were applied to the students in the B level based on the EU Language Criteria. In the sample, there are 187 students who learn Turkish as a foreign language and are in B level. The questionnaire given to the students consists of two parts. In the first part, a section where students' personal information is filled and in the second part, the Turkish adaptation of the foreign language speaking anxiety scale developed by Huang (2004) is included. As a data collection tool, students' name and surname, country and gender questions are included in the personal information form. While analyzing the data obtained from the scale and personal information form, the SPSS 22 package program, which is mainly used in the analysis of social research, was used. When the findings of the students' foreign language speaking anxiety are examined, it is concluded that there is no significant difference between male and female students regarding the foreign language speaking anxiety. When the findings of the students' foreign language anxiety about their country are examined, it is seen that the students of Tajikistan, Libya and Kyrgyzstan have the lowest level of anxiety and, on the contrary, they have the highest rank average among the students of Lebanon, Thailand and Albania. Therefore, it is concluded that there is a significant difference in language speaking anxiety among students of these countries compared to students of other countries.Keywords: Turkish as a Foreign Language, Language Skills, Speaking Skill, Speaking Anxiety.
Collections