Show simple item record

dc.contributor.advisorAkar, Hanife
dc.contributor.authorAkdere, Nihal
dc.date.accessioned2021-05-08T11:18:18Z
dc.date.available2021-05-08T11:18:18Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/681751
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı üç boyutludur: Birinci amaç, öğretmen adaylarının (i) eleştirel düşünme düzeylerini, (ii) eleştirel düşünme öğretimine yönelik tutumlarını ve (iii) eleştirel düşünme öğretimi konusundaki öz yeterlik inançlarını performans ve kazanım yeterlikleri açısından tanımlamaktır. İkinci amacı, bu üç değişken arasında bir ilişki olup olmadığını araştırmaktır. Son olarak, çalışmaya katılan öğretmen adaylarının bazı özellikleri ile eleştirel düşünme seviyeleri, eleştirel düşünme öğretimine yönelik tutumları ve öz yeterlik düzeyleri arasında anlamlı bir etki olup olmadığını incelemektir.Çalışmada kesit-tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya Türkiye'nin yedi bölgesinden toplamda ondört devlet üniversitenin Eğitim Fakültesi son sınıfta eğitim gören öğretmen adaylarıdır. Çalışmanın araştırmacısı tarafından geliştiren dört araç kullanılarak nicel veri elde edilmiştir. Geliştirilen veri toplama araçları şöyledir: (i) eleştirel düşünme testi, (ii) eleştirel düşünme öğretimine yönelik tutum ölçeği, (iii) eleştirel düşünme öğretimine yönelik öz yeterlik ölçeği ve (iv) katılımcı bilgi formu.Tanımlayıcı, korelasyon ve çoklu varyans (MANOVA) analizleri kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistik analiz sonuçları, öğretmen adaylarının eleştirel düşünme seviyelerinin `orta derecenin altında' olduğu, eleştirel düşünme öğretimine yönelik tutumlarının orta derecede olumlu ve öz yeterlik seviyelerinin orta düzeyde olduğunu göstermektedir. Korelasyon analiz sonuçları, öğretmen adaylarının tutum ve öz yeterlik seviyeleri arasında orta derecede anlamlı pozitif korelasyon bulunduğunu göstermektedir. Son olarak MANOVA analiz sonuçları, öğretmen adaylarının cinsiyeti ve öğretmenliğe ilişkin motivasyon düzeyleri ile eleştirel düşünme seviyeleri, eleştirel düşünme öğretimine yönelik tutumları ve öz yeterlik seviyeleri arasında anlamlı bir ilişki göstermemiştir. Diğer yandan, eğitim gördükleri bölüm, akademik başarıları, mezun oldukları lise türü, babanın eğitim düzeyi, okuma alışkanlıkları ve daha önce eleştirel düşünme konusunda eğitim alıp almamalarının, bir veya daha fazla değişken üzerinde çeşitli derecelerde etkili olduğu görülmüştür.
dc.description.abstractThe aim of this study was three-fold: first, to describe pre-service teachers? (i) critical thinking levels, (ii) attitudes towards teaching for critical thinking, and (iii) self-efficacy beliefs in teaching for critical thinking in terms of performance and outcome efficacy beliefs; secondly, to investigate whether there was a correlation between these three variables; and finally, to examine the relationship between participants? certain background variables and their critical thinking levels, attitudes and self efficacy beliefs in teaching for critical thinking.A cross-sectional survey design was employed. The participants of the study were senior pre-service teachers from fourteen state universities across the seven geographical regions in Turkey. Quantitative data were collected by means of (i) a critical thinking test, (ii) an attitude scale, (iii) a self-efficacy scale with two subscales: performance efficacy and outcome efficacy, and (iv) a participant profile form, all of which were designed by the researcher.Both descriptive and inferential statistics (MANOVA) were used. Results indicated that pre-service teachers? critical thinking levels were `below average?; however, they had a moderately positive attitude towards and a moderate level of self efficacy in teaching for critical thinking. The correlation analyses indicated that there was a moderate degree of positive correlation between teachers? attitude and self efficacy beliefs towards critical thinking. Finally, the results of MANOVA analyses indicated that pre-service teachers? gender and level of motivation towards teaching had no impact on their critical thinking levels, attitudes or self efficacy beliefs in teaching for critical thinking. On the other hand, major, academic achievement, high school background, father?s level of education, reading behaviour, and prior training in critical thinking had impacts of varying degrees on one or more of the dependent variables.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTurkish pre-service teachers critical thinking levels, attitudes and self-efficacy beliefs in teaching for critical thinking
dc.title.alternativeTürkiye'de öğretmen adaylarının eleştirel düşünme düzeyleri, eleştirel düşünme öğretimine yönelik tutumları ve öz yeterlik seviyeleri
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTeaching
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmCandidate teachers
dc.subject.ytmSuccess
dc.subject.ytmCritical thinking
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmEducation faculties
dc.subject.ytmVocational education
dc.subject.ytmSelf-efficacy
dc.subject.ytmSelf-efficacy belief
dc.identifier.yokid435573
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid321038
dc.description.pages232
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess