Fahreddin Er-razi`de yaratılış teorisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsanlık tarihiyle başlayan yaratılış meselesine tarihin her döneminde ve günümüzde izahlar getirilmeye çalışılmıştır. Tarihsel süreçte, konuyla ilgili akli ve dini verileri temel alan birçok fikir ortaya atılmıştır. Kuran-ı Kerim, yaratılışı olayını tek, yetkin, her şeye gücü yeten bir Allah profili üzerinde kurar. Allah, her şeyin sebebi ve var edicisidir. Çalışmamızda, hem bir kelamcı hem de bir filozof kimliğine sahip olan Fahreddin er-Razi'nin yaratılış konusuyla ilgili düşüncelerini incelemeye çalıştık. Razi, varlık kavramından görünen, görünmeyen her şeyin kastedildiğini, bu varlıkların tamamının oluşturduğu kavramın âlem olduğunu, âlemi de Allah'ın yarattığını ifade eder ve bunu temellendirmeye çalışır. Bu temellendirmeyi yaparken filozoflar ve kelamcıların; Allah'ın ezeli maddeden mi yarattı yoksa yoktan mı yarattı tartışmalarını ortaya koydukları deliller ile sonuçlandırmaya çalışır. Ayrıca Kur'an-ı Kerimde yer alan insanın yaratılışıyla ilgili ayetleri de insanın yaratılış aşamalarını yorumlayarak bilimsel verilerle mukayesesini yapmaktadır. In every period of history and today accounts have been tried to be made about the issue of creation that begins with the history of humanity. During the historical process, many ideas about the subject of creation that are based on mental and religious data have been argued. When we look at the Holy Quran, it presents a unique, mighty Allah profile about the subject of creation. Allah is the cause and agent of everything.In our research, we have tried to analyze Fahreddin ar-Razi's thoughts about the subject of creation who has identity both as a theologians and philosopher. Razi states that the concept of existence refers to everything, visible and invisible, all such existences make the concept of the universe and Allah created the universe, and tries to support those ideas. While trying to support his ideas, he tries to conclude discussions of philosophers and theologians about whether Allah created from the eternal substance or from nothing with the evidence they produced. Also, by interpreting the stages of human creation in the verses about the creation of man in the Holy Quran, he makes a comparison with scientific data.
Collections