Show simple item record

dc.contributor.advisorTansel, Aysıt
dc.contributor.authorKaraoğlan, Hanife Deniz
dc.date.accessioned2021-05-08T11:14:44Z
dc.date.available2021-05-08T11:14:44Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/680811
dc.description.abstractBu çalışma, eğitim ve sağlık arasındaki ilişkiyi Türkiye için incelemektedir. Bu tezdeki analizler Türkiye Sağlık Araştırması (TSA) veri seti kullanılarak yapılmıştır. Çalışmada 25 yaş ve üstü kişiler üzerine odaklanılmıştır. Bu tezde öncelikle kişinin sağlık durumunu belirleyici olası etkenler belirlenmiş ve bu etkenlerin insan sağlıyla ne şekilde ilişkili olabileceği tartışılmıştır. Bu faktörler eğitimle beraber, yaş, cinsiyet, yaşanılan bölge (kentsel/kırsal), medeni durum, istihdam durumu ve hane halkı geliri olarak sıralanabilir. Tezde ikinci olarak kişinin kendi rapor ettiği sağlık durumu ve eğitim seviyesi arasındaki ilişki amprik olarak incelenmiştir. Amprik çalışmada öncelikle eğitimin sağlıkla egzojen bir ilişkisi olduğu varsayılmış ve sıralı olasılık modelleri kullanılarak ilişki test edilmiştir. Daha sonra eğitim ve sağlık arasındaki içsellik problemi ele alınmış ve bu problemi çözmek için araç değişken yöntemleri kullanılarak tahminler tekrar edilmiştir. Çalışmada eğitimin araç değişkeni olarak Türkiye'de 1960'lı yılların başında yapılan eğitim reformları kullanılmıştır. Tez de üçüncü olarak sigara tüketimi, alkol tüketimi, meyve ve sebze tüketimi, düzenli egzersiz yapma ve Vücut Kitle Endeksi (VKİ) gibi sağlık davranışları ve eğitim seviyesi arasındaki ilişki incelenmiştir. Tezde son olarak VKİ ve eğitim ilişkisi arasında özellikle durulmuş ve kantil regresyon analizleri kullanılarak VKİ'nin değişik yüzdelik dilimlerinde eğitim ve diğer sosyo-ekononomik faktörlerin nasıl bir rol oynadığı tartışılmıştır.Tezin sonucunda genel olarak kişinin eğitim seviyesinin sağlığı üzerinde olumlu bir etkisi olduğu tespit edilmiştir. Bulduğumuz sonuçlara göre eğitim seviyesi yüksek olan bir kişinin sağlık durumu düşük eğitim seviyesindekilere göre daha iyidir. Ayrıca, yüksek eğitim seviyesine sahip kişilerin sigara gibi sağlığa zararlı davranışların doğuracağı sonuçlar hakkında daha farkındalık sahibi olduğu gözlenmiştir.
dc.description.abstractThis thesis investigates the association between health and education for Turkey by using Turkish Health Survey (THS) data set. In the analysis, we focus on the individuals who are 25 years old or older. In the thesis, first, we examine the factors that possibly have impact on the individual's health such as education, gender, age, region, marital status, labor market indicators and household income. Second, we examine the effect of education on individual's Self-Assessed Health Status (SAH) empirically by considering first education is exogenous to the individual's health by implementing ordered probability analyses (both ordered probit and ordered logit). Afterwards, we consider the possible endogeneity problem between health and education. In order to overcome the endogeneity problem between health and education, we implement Instrumental Variable (IV) methodology. We introduce a new instrument for education to the literature: The education reforms that took place in the early 1960s, after the 1960 constitution had been implemented. Third, we test the effect of education on different health behaviors, such as smoking, alcohol consumption, fruits and vegetable consumption, exercising and BMI. Last, we specifically focus on the rising health problem both in the World and in Turkey: Obesity, and we examine how the health behavior determining factors vary across different quantile distribution of the individual's BMI level.Our results suggest that the individual's education level is positively correlated with his/her SAH. In general, our results also indicate that education an important factor that could reduce the probability of risky health behaviors in Turkey.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.titleEssays on the education gradient of health in Turkey
dc.title.alternativeTürkiye'de eğitim ve sağlık gradyantı üzerine makaleler
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİktisat (İngilizce) Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmScientific researchs
dc.subject.ytmArticle
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmEducation economy
dc.subject.ytmHealth systems
dc.subject.ytmHealth economics
dc.subject.ytmHealth systems
dc.subject.ytmRegression analysis
dc.subject.ytmHealth indicators
dc.subject.ytmSocio-economic impact
dc.identifier.yokid10086690
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid399802
dc.description.pages305
dc.publisher.disciplineİktisat Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess