Show simple item record

dc.contributor.advisorSevimli Çelik, Serap
dc.contributor.authorGülhan, Meryem
dc.date.accessioned2021-05-08T11:07:44Z
dc.date.available2021-05-08T11:07:44Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-12-11
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/678885
dc.description.abstractBu araştırmayla serbest oyun zamanı boyunca öğretmen rollerinin ve erken çocukluk eğitiminde oyuna ilişkin görüşlerin incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma metodu kullanılmıştır. Kırıkkale'de bulunan üç ayrı devlet okulunda çalışan altı okul öncesi öğretmeni araştırmanın örneklemi oluşturmaktadır. Çalışma verileri, öğretmenler ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler ve serbest oyun zamanı sırasında yapılan gözlemler ile toplanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmelerde oyunla ilgili sorulara ek olarak, öğretmenlere beş kısa senaryo örneği verilmiş; bu tarz bir durumla karşılaştıklarında ne yapacakları ve davranışlarının nedeni sorulmuştur. Serbest oyun zamanında öğretmen rollerini araştırmak için, her öğretmenin serbest oyun zamanı süresince davranışları iki ay boyunca toplam sekiz defa gözlemlenmiştir. Gözlemler sırasında, 1999 yılında Johnson, Christie ve Yawkey tarafından `Dahil Olmayan`, `Gözlemci`, `Oyun Kurucu`, `Katılımcı`, `Katılımcı Gözlemci` ve `Lider` olarak sınıflandırılmış olan öğretmen rol tanımları dikkate alınmıştır. Araştırma bulguları, öğretmenlerin çocuklara ve öğretmenlere sağladığı çeşitli katkılardan dolayı erken çocukluk eğitiminde oyuna önem verdiklerini göstermektedir. Görüşme sonuçlarına göre, oyunun çocukların psikolojik sağlıklarını, zihinsel ve fiziksel gelişimlerini desteklediği öğretmenler tarafından belirtilmiştir. Ayrıca, sınıfta oyun kullanımının çocukları okul ortamına hazırlayarak etkinlik süreçlerini kolaylaştırdığı da belirtilmiştir. Öğretmenlerin oyun sayesinde çocukların içinde bulundukları ruh halini anlayabilecekleri ve çocuğu daha iyi tanıyacağına yönelik görüşleri öğretmenler tarafından belirtilmiştir. Öğretmenlerin kısa senaryo örneklerine verdiği yanıtlar, öğretmenlerin oyun içerisinde çeşitli rollere sahip olacağını gösterse de, uygulamalar süresince yapılan gözlemlerde, öğretmenler çoğunlukla Dahil Olmayan ve Lider rol özelliklerini göstermiştir. Öğretmenlerin oyun sırasında çocuğu gözlemleyerek onu daha iyi tanıyacağını belirtmiş olmalarına ragmen, hiç bir öğretmenin sistemli gözlemler yaptığı gözlenmemiştir.
dc.description.abstractThe aim of the study was to examine teacher roles during free playtime and the views on play in early childhood classrooms. In the study, qualitative method was used. The sample of the study is six preschool teachers who work in Public Schools in Kırıkkale. In the current study, data was collected from interview questions, vignettes and observation during free playtime in their classrooms. Five vignettes were read to the teachers to analyze what they would do in a situation like in the example. Teachers' reasons of behaviors were also asked at the end of the interviews. In order to investigate teacher roles during free playtime, each teacher was observed eight times in two months during free playtime. During the observations, teacher behaviors were recorded in terms of role descriptions categorized by Johnson, Christie and Yawkey in 1999, which are uninvolved, onlooker, co-player, stage manager, play leader and director / redirector. The findings of the study revealed that teachers valued the play in early childhood education because of its contributions to children and teachers as well. According to teachers, play improves children's psychological wellbeing, cognitive and physical development of children. Moreover, using play in classrooms also make teaching activities easier by preparing children to the school environment. In the current study, teachers implied the importance of observation during playtime to understand children's inner world and know them better. Even though teachers' responses to the vignettes demonstrated that teachers would have various role types in classrooms, it was observed that teachers mostly presented some characteristics of precarious roles, which are uninvolved role and director / redirector role during the free playtime. On the other hand, although teachers believe the importance of observing children during playtime, any systematic observation was not conducted by teachers in practice.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titlePlay in early childhood education: An examination of teacher roles during free playtime
dc.title.alternativeErken çocukluk eğitiminde oyun: Serbest oyun zamanında öğretmen rollerinin araştırılması
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-12-11
dc.contributor.departmentOkul Öncesi Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10298666
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid592047
dc.description.pages173
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess