Meme cerrahisi ile axiller lenf nodu diseksiyonu geçirecek olan hastalara verilen hasta eğitiminin lenf ödemi önlemeye etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Meme Cerrahisi İle Axiller Lenf Nodu Diseksiyonu Geçirecek Olan Hastalara Verilen Hasta Eğitiminin Lenf Ödemi Önlemeye Etkisi SANKO Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı, Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği, Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep, 2018Bu araştırma, mastektomi ameliyatı ve lenf diseksiyonu olan hastalara verilen planlı tasarlanmış eğitimin deney ve kontrol grubunda lenfödem, lenfanjit gibi bulguları değerlendirmek, bunlara karşı koruyu önlemler alınmasını değerlendirmek amacıyla SANKO Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Hastanesi Cerrahi Kliniğinde yapıldı.Toplam 61 hastaya ulaşıldı. Deney grubunu 31, kontrol grubunu 30 hasta oluşturdu. Gruplar benzer dağılım gösterdi (p>0.05). Deney grubuna ameliyat öncesi eğitim, bir eğitim kitapçığı ile yaklaşık 40 dakika anlatılarak, göstererek verildi, kontrol grubuna ise bu eğitim kitapçığı taburculuktan 10 gün sonra verildi. Tüm hastaların lenfödeme yönelik bilgi ve tutumları, lenfödem ve lenfannjite yönelik bulguları ameliyattan 3 gün sonra ve 10 gün sonra değerlendirildi. Elde edilen veriler sayı yüzde ve ki kare tesi ile değerlendirildi. Deney ve kontrol grubu arasında lenf bezlerinin alınmasına bağlı lenfödem- lenfanjit bilgisi ve bunlardan korunma davranışı arasında anlamlı istatistiksel fark vardı (p>0.05). Deney grubu bu konuda daha bilgili idi ve tutum geliştirmişti. Ameliyattan 10 gün sonra taburculuk sonrası kontrolü yapılan hastaların lenfödeme yönelik bulgularına bakıldığında, hastaların ellerinde hafif düzeyde ödem, hasassiyet, ağrı, sertlik hissi, gerginlik hissi, yanma hissi, kızarıklık kontrol grubunda daha fazla görülürken, ameliyat öncesi meme hemşiresinden eğitim alan deney grubunda yer alan hastalarda, bu bulgular daha az görülmekteydi. Sonuç olarak; planlı, tasarlanmış, görsel-işitsel ve demostrasyon ile yaparak öğrenmeyi sağlayan hasta eğitimleri, lenfödem-lenfanjiti önlemede etkili olabilir. The Impact of the Education of Patients Having Axillary Lymph Node Dissection on Lymphedema Prevention Fikret YILMAZ, Department of Nursing, Institute of Health Sciences, SANKO University, Master's Thesis, Gaziantep, Turkey, 2018This research was conducted in the Application and Research Hospital Surgery Clinic of SANKO University in order to evaluate findings about lymphedema and lymphangitis in the experimental and control groups organised for patients having mastectomy surgery and lymph dissection and to investigate protective measures against lymphedema and lymphangitis. Sixty-one patients were included in the study. There were thirty-one patients in the experimental group, while there were thirty patients in the control group. The distribution was homogeneous across the groups (p>0.05). The preoperative education of the patients in the experimental group was conducted by means of a training booklet for forty minutes, while the same training booklet was given to the patients in the control group ten days after the discharge from the hospital. The findings regarding the level of information and the attitudes of the patients about lymphedema were evaluated in the third and tenth days. The findings were given in percentages and analysed by means of chi square test. There is a significant statistical difference between the level of information regarding lymphedema and lymphangitis and potential measures against them in the experimental and control groups (p>0.05). The experimental group was more informed about this process and developed attitudes. Considering the findings of the patients discharged from the hospital ten days after the surgery, it can be pointed out that the patients in the control group had more symptoms of mild oedema, sensitivity, pain, feeling of tightness, burning sensation and redness; however, the patients in the experimental group, who had trainings from the breast care nurse, had less symptoms. In conclusion, a well-organised and demonstration-based patient education by means of audio-visual tools can be influential for patients in terms of preventing lymphedema and lymphangitis.
Collections