Çocukların medya okuryazarı kılınmasında kütüphanelerin katkısı ve medya mentörü olarak kütüphaneciler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez, kurumsal bir çerçeve içinde, medya okuryazarlığı ve medya mentörlüğüsüreçleri, çocukların eğitimi ve kütüphanelerin/ kütüphanecilerin bu konudaki rolünüincelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, literatüre dayalı biçimde medyaokuryazarlığı, medya mentörlüğü, dijital medya ile ilgili çocukların eğitiminidestekleyen kütüphaneciler, öğretmenler, ebeveynler, çocuk bakıcıları ve eğiticileri-ÇBE'ler gibi medya mentörleri ve özellikle medya mentörü olarak kütüphanecilerinyeterlilikleri ve rolleri konuları irdelenmiştir.Araştırmada, Türkiye'nin başkenti Ankara'da bulunan il ve ilçe halkkütüphanelerinin çocuk bölümleri ve bir çocuk kütüphanesi bazında konu bağlamındadurum saptaması yapılmıştır. Bu doğrultuda, kütüphanelerde çocuklara yönelikgerçekleştirilen etkinlikler, sunulan hizmetler, medya okuryazarlığı eğitim durumu,kütüphane çalışanlarının eğitim durumu ile kütüphanecilerin medya mentörlüğü rolüve medya kullanımı eğitimi sürecinde hangi katkıları sunduklarına ilişkin görüşmeyoluyla veriler toplanmış ve analiz edilmiştir. Araştırmada ayrıca kütüphanelerindermelerinde bulunan çocuklara yönelik bilgi kaynakları, kütüphanelerin fiziki alanıve teknoloji olanaklarına ilişkin verilerin elde edilmesine ve değerlendirilmesineçalışılmıştır. Araştırma sınırlılıkları bağlamında, bulgular göstermiştir ki, halk kütüphanelerinin çocuk bölümlerinde ve incelenen bir çocuk kütüphanesinde çalışanların iyi niyetleri ve çabalarıyla sınırlı düzeyde etkinlikler düzenlenmektedir.Ancak medya okuryazarlığı ve medya mentörlüğü konusunda, eğitimli personel sayısının yetersizliğinden dolayı, yeterince katkı sunulamamaktadır. Medya okuryazarlığı programları hazırlama ve medya mentörlüğü konusunda kütüphane çalışanlarının bilgilendirilmesine gereksinim bulunmaktadır.Bu bağlamda, ivedilikle, konuya ilişkin rehberlik edecek dokümanların hazırlanması ve toplantıların özellikle de çalıştayların düzenlenmesi ve belirli aralıklarla tekrarlanması yerinde olacaktır. This dissertation aims to examine the theoretical framework of media literacy andmedia mentoring processes, children's education and the role of libraries in thiscontext. In the literature research, media literacy, media mentorship, media educationabout children's media and media mentors such as libraries, teachers, parents, childcaregivers and their media mentoring issues were examined.The study concerns about two sub-topics regarding the public libraries of Ankara, the capital of Turkey: Media Literacy and media mentorship. In this study, media literacy education status of public libraries in Ankara was determined. It also tries to answer the question of how these libraries contribute to children's activities, services, and training. In order to define these processes, the media literacy and media mentorship development stages in Turkey are examined with interviews and observations in the public libraries of Ankara. Their staffs' media literacy knowledge level, their role of media mentorship and other detailed analysis has been carried out.In addition, researches have been made to obtain and evaluate data on informationresources in the collection of the libraries, their physical space, and technology possibilities for children. In the context of research limitations, findings have shown that there are limited activities in the children's sections of the public libraries and in an examined child library through the endeavors and the well-intentioned of their staffs. However, due to the insufficient number of educated personnel in the field of media literacy and media mentorship, sufficient contribution is not available. There is a need for library staff to be informed about media literacy programs and media mentorship.In this context, it is inevitable to prepare documents to guide the topic and to arrangethe meetings, especially the workshops, and to repeat them periodically.
Collections