Samsun il merkezindeki lise ve dengi okullarda çalışan öğretmenlerin ilk yardım konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu arastırma Samsun ?l Merkezinde Lise Ve Dengi Okullarda çalısan öğretmenlerin ilkyardım konusundaki bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı tipte yapılmıstır.Arastırma evrenini Samsun ?l Merkezindeki 39 lise ve dengi okulda çalısan 1771 öğretmenolusturmus , okul tipine göre tabakalı örnekleme sistemi ve her tipten basit rastgele yöntemle10 okuldan 316 örneklem seçilmistir. Veri toplama aracı olarak , arastırmacı tarafındanliteratür doğrultusunda gelistirilen 26 soru ve bir tablodan olusan anket formu kullanılmıstır.Anketteki soruların 5 tanesi öğretmenlerin demografik özellikleriyle ilgili, diğer sorular iseilk yardım bilgilerine yönelik çoktan seçmeli sorulardan olusmustur. Anket liseöğretmenlerine yönelik olduğu için sorularda siddet , intihar ve spor aktivitelerine bağlıacillerle karsılasıp karsılasmadıkları da sorgulanmıstır. Elde edilen veriler SPSS 12.0 paketprogramı ile bilgisayar ortamında değerlendirilmistir. Verilerin istatistiksel analizinde ki karetesti kullanılmıstır.Öğretmenlerin ilk yardım bilgi düzeyleri , yas, cinsiyet, medeni durum , meslekteçalısma yılı, ilk yardım eğitimi alma durumuna göre değerlendirilmistir. Ayrıca öğretmenlerinilk yardım gerektiren durumlarla karsılasma ve müdahale etme potansiyelleri dedeğerlendirilmistir.Elde edilen bulgular doğrultusunda; 31- 40 yas arası öğretmenlerin bilgi düzeylerinindiğer yas grupları ile karsılastırıldığında daha yüksek olduğu, erkek öğretmenlerin ilk yardımgerektiren durumlarla karsılasma ve müdahale etme potansiyellerinin bayan öğretmenleregöre daha yüksek olduğu ,evli öğretmenlerin bekar öğretmenlere göre bilgi vemüdahalelerinin daha yüksek olduğu bulunmustur.Meslekte çalısma yılının ise ; öğretmenlerin bilgi düzeylerini etkilemediği saptanmıstır.Veriler ilk yardım eğitimi alma durumuna göre değerlendirildiğinde ise ; eğitim alan vealmayan gruplar arasında müdahalede anlamlı fark bulunmamıstır.Ayrıca erkek öğretmenlerin %54'ünün , bayan öğretmenlerin ise % 76'sının kalp masajıve suni solunum yapmayı bilmedikleri saptanmıstır.Bu çalısmanın sonuçları , öğrencilerle doğrudan temas halinde olan öğretmenlerin basitama hayat kurtaran ilk yardım müdahaleleriyle ilgili daha fazla bilgili olmaları gerektiğinigöstermektedir.Türkiye'de okullarda okul hemsiresinin olmaması nedeniyle öğretmenlerebüyük görev düsmektedir. Halk sağlığı hemsireliği ilk yardım eğitimi ile ilgili okullardaeğitici bir rol üstlenmelidir.?lk yardım konuları ve içeriğine yönelik daha iyi bir alt yapıolusturulmalıdır. ?lk yardım eğitimleri okullarda rutin ve zorunlu hale getirilmelidir. SUMMARYThis descriptive study was performed to determine the information levels about first aidof the teachers working at high schools and correspondants at Samsun city.The study universe was composed of 1771 teachers working at 39 high schools inSamsun city center, depending on the type of school stratified sampling system and every typeof simple random method from 10 schools were selected from 316 sample. Data obtainingtool was a questionairre composed of 26 questions and a table. Because the study intentedhigh school teachers, meeting violance, suicide and emergencies due to sport activities werealso asked. Statistical analysis of the data was performed by SPSS 12.0 program. Data wasexpressed as number (%) and average ± standart error. Chi square test was used for statisticalcomparision of the groups and statistical significance level was accepted as p< 0,05 .First aid knowledge levels of teachers,age,gender,marital status,occupation ofwork,according to the state receive first aid training has been evaluated. ?n addition , teachersencounter situations that require first aid and also the potential to intervene evaluated.Findings obtained in accordance with; 31-40 years between their level of knowledgeof teachers to be higher compared with other age groups, male teachers encounter situationsthat require first aid and intervention of potential is higher than female teachers,marriedteachers according to their knowledge and interventions to be higher than singel teachers werefound.Of work in the profession of the teacher did not affect the level of information wasfound.The data were evaluated according to the state to receive first aid training in educationand or not between the groups showed no significant difference in response.It was determined that 76% of the female teachers and 54% of the male teacherscomposing the study universe did not know heart massage and artificial respiration and theywere not effective when meeting with situations first aid is required.The results of this study indicates that, teachers, whom are directly in contact withstudents, must do not have much information about simple first iad interventions which arefrequently encountered at schools and sometimes are life saving for students. When the factthat, in our country there are no school nurses at schools is considered, teachers have a majormission. This situation indicates that in schools routin and obligatory ?first aid education? forteachers must come into force. Besides, better constitution of first aid subjects regardingcontents and practice, emphasizing this subject at the in labor education of teachers at schoolsand getting support from public health nurses are the suggestions resulting from the studydata.
Collections