Sınıf öğretmenliğinde okuyan öğrencilerin madde kullanım durumlarının benlik saygısı ile ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği programında okuyan öğrencilerin madde kullanım durumlarının benlik saygısı ile ilişkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Kesitsel tipte yapılan bu araştırma Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği programında 01.10.2010 - 01.11.2010 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırma evrenini Eğitim Bilimleri Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği programında I.Öğretim'de okuyan toplam 335 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada evrenin tamamı alınmıştır. Öğrencilerin 15 tanesinin veri toplama formunda hata tespit edilmesi sonucu araştırma 320 öğrenci ile tamamlanmıştır.Veri toplama aracı olarak literatür doğrultusunda hazırlanan ve 31 sorudan oluşan anket formu ile Stanley Coopersmith tarafından 1986 yılında geliştirilen benlik saygısı ölçeğinin 25 maddelik kısa formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler bilgisayarda SPSS 15.00 paket programında değerlendirilmiştir. Verilerin istatistiksel değerlendirilmesinde yüzdelik hesaplama, aritmetik ortalama, Tek Yönlü Varyans Analizi, ki-kare testi, t testi, Korelasyon testi, Mann Withney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen verilere göre; Öğrencilerin %14,4'ünün sigara, %8,1'inin alkol ve %0,9'unun bağımlılık yapan madde kullandığı saptanmıştır. Kız öğrencilerin %5,9'unun, erkek öğrencilerin %36,8'inin madde kullandığı, kız öğrencilerin BSÖ puan ortalamasının (70,7 ± 12,7) erkek öğrencilerin puan ortalamasından (65,9 ± 14,0) yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,01). The aim of this study was to identify the relation between the students? drug use and self-esteem at the department of primary school , the programme of primary school teaching.This cross-sectronal research has been performed between the dates of 01.10.2010 and 01.11.2010 at Ondokuz Mayıs University, the faculty of Education, the department of primary school, the primary school teaching programme. The population of the research consists of 335 students attending the faculty of education, department of primary school, primary school teaching day-time programme. It was taken all population to this research. The study has been completed with those 320 students because 15 students? data collection forms have had some mistakes.Data were collected with a questionnaire which has been formed as regarding literature review and consisted of 31 questions and a 25 item- form of self-esteem survey which has been developed by Stanley Coopersmith in 1986 have been used. Data has been processed by using SPSS 15.00 programme. In statistical processing of data, percentage calculation, mean calculation, ANOVA, chi-square test, t test, correlate test, Mann Withney U test and Kruskal Wallis test have been used.According to the gathered data, of the students 14,4% were smokers, 8,1% were drinking alcohol and 0,9% were using addictive materials. 5,9% of the female students and 36,8% of the male students use addictive materials. It has been found that average SEI point of female students (70,7±12,7) is higher than the average SEI point of male students (65,9 ±14,0) ( p? 0,01).The self-esteem of the students who don?t use any addictive material is higher than the ones? using addictive materials (p?0,05). The average SEI point (69,8±12,7) of the students who don?t smoke is higher than the ones? smoking (63,4 ± 16,0) (p?0,05). Drinking alcohol or using addictive material don?t affect the average SEI point (p?0,05). It has been found that there is a significant relation between self-esteem and the students? grade, school success, their parents? relations with each other, their parents? being democratic and their fathers? being overprotective ( p?0,05).As regarding these results, the teacher or teaching students who have a crucial role in establishing a healthy school environment can be educated about self-esteem and drug using.
Collections