Elit bayan hentbolcularda zihinsel antrenmanın yarışma kaygısı ve maç performansına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, bayan hentbolcularda zihinsel antrenmanın yarışma durumluk kaygısı ve maç performansına etkisinin incelenmesidir. Araştırmaya 2009?2010 sezonu Türkiye Hentbol Bayanlar 1. ligi B grubunda yer alan iki takımın sporcuları (n=25) katılmıştır. Araştırma kapsamına alınan takımlar kontrol grubu (n=13 Xyaş=18,54±2,4) ve deney grubu (n=12 Xyaş=17,08±1,78) olarak belirlenmiştir. Bu amaçla deney grubuna; düzenli olarak yaptıkları fiziksel antrenmanın yanında, 16 oturumdan oluşan zihinsel antrenman programı uygulanmıştır. Grupların yarışma durumluk kaygı düzeyleri ve maç performansları ligde birbirleri ile karşılaştıkları ilk maçta (ön-test) ve son maçta (son-test) olmak üzere iki kez değerlendirilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde, betimsel istatistikler, Wilcoxon testi ve Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. İstatistiksel analiz sonuçlarına göre, deney grubunun ön-test son-test bilişsel kaygı puanları ve kendine güven puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunurken (p<0,05); bedensel kaygı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0,05). Kontrol grubunun ön-test son-test yarışma durumluk kaygısı alt ölçekleri arasında ve deney grubu ile kontrol grubunun son-test yarışma durumluk kaygısı alt ölçekleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0,05). Deney ve kontrol gruplarının son-test maç performansı puanları arasında ve grupların kendi içinde yapılan ön-test son-test maç performansı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır (p>0,05). Sonuç olarak; zihinsel antrenmanın, deney grubunun bilişsel kaygı düzeyi ve kendine güven düzeyi üzerine anlamlı etkisi görülmüştür. Neticede, 16 oturumluk zihinsel antrenmanın bilişsel kaygı düzeyini düşürdüğü ve kendine güven düzeyinin artırdığı söylenebilir. The purpose of the study is to investigate the effects of mental training on competitive state anxiety and match performance among elite women handball players. The sample of the study contains women (n=25) playing in the 1st division, group B of the Turkish Women?s Handball League during the 2009?2010 season. The teams were divided into two groups, a control group (n=13 Xage=18,54±2,4) and experimental group (n=12 Xage=17,08±1,78). The experimental group was given mental training for 16 sessions in addition to physical training. The athletes? competitive state anxiety and match performances were evaluated twice, before the first game (pre-test) and again before the last game (post-test). The obtained data was analyzed using descriptive statistics through the Wilcoxon test and Mann Whitney U test. According to the results, there was a statistically significant difference in self-confidence points and cognitive anxiety points between the pre- and post-tests of the experimental group (p<0,05), whereas no difference was found in somatic anxiety points (p>0,05). Furthermore, no meaningful statistical difference was found between the control group?s pre- and post-test competitive state anxiety subscales and the subscales of post-test competitive state anxiety in the control and experimental groups (p>0,05). In addition, no statistical difference was found between post-test match performance of the experimental and control groups and pre- and post-test match performances measured in these same groups (p>0,05). As a result, mental training has a significant effect on cognitive anxiety and self-confidence levels of the experimental group. It can be said that the cognitive anxiety level decreases and self-confidence level increases after 16 mental training sessions.
Collections