Ortaöğretim öğrencilerinin spor yapma düzeylerine göre sosyal beceri özelliklerinin karşılaştırılması (Gaziantep ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin spor yapma düzeylerine göresosyal beceri özelliklerini belirlemektir.Materyal ve Metot: Araştırmaya Gaziantep ilinde lisanslı olarak spor yapan veyapmayan 15-18 yaş grubu 479 (207 bayan, 271 erkek, 1 boş cevap) ortaöğretimöğrencisi katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak altı alt ölçekten oluşan sosyalbeceri envanteri kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 15.0 for Windowsprogramında Tanımlayıcı İstatistikler ile Mann-Whitney U, Bağımsız Örneklem t test,Kruskal Wallis H test ve Tek Yönlü Varyans Analizi testleri kullanılmıştır. Anlamlılıkdüzeyi 0,05 kabul edilmiştir.Bulgular: Araştırmanın sonunda sadece duyuşsal kontrol puanlarında cinsiyetlere göreistatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunurken (p<0,05), sosyal beceri düzeyinincinsiyete göre farklılaşmadığı bulunmuştur. (p>0,05). Katılımcıların yaş gruplarına göresosyal anlatımcılık ve sosyal kontrol alt boyutlarında anlamlı fark olduğu (p<0,05), bunakarşılık diğer alt boyutlar ve toplam sosyal beceri puanlarının yaş gruplarına göre anlamlıfarklılık göstermediği bulunmuştur (p>0,05). Katılımcıların spor yaşlarına, takım ve ferdispor yapma durumlarına, okul ya da kulüp sporcusu olma durumlarına, halenmüsabakalara katılıp katılmama durumuna, anne-baba eğitim düzeylerine ve ailelerininekonomik durumlarına göre sosyal beceri düzeylerinin anlamlı farklılıklar göstermediğitespit edilmiştir (p>0,05).Sonuç: Araştırmaya katılan erkek öğrencilerin duyuşsal kontrol düzeylerinin kızöğrencilere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların yaş gruplarına göresosyal anlatımcılık ve sosyal kontrol alt boyutlarına ait puanları arasında istatistikselolarak anlamlı fark bulunurken (p<0,05), diğer alt boyutlar ve toplam sosyal beceripuanlarında istatistiksel olarak herhangi bir anlamlı farklılık bulunmamıştır.(p>0,05)Gençler küçük yaştan itibaren sportif etkinliklere yönlendirilmeli, kız öğrencilerin sporakatılımları desteklenmelidir.Anahtar kelimeler: Ortaöğretim öğrencileri, spor, psikoloji, gelişim, sosyalleşme, sosyal beceri. Aim: The purpose of this study was to identify social skill features of secondary schoolstudents as doing sport levels.Material and Method: 479 secondary school students (207 female, 271 male, 1 missing)doing sport licensed and do not sport in 15-18 age group participated to study. Social skillinventory comprising of 6 sub-scales was used as data collection material in this study.Mann Whitney U test, Independent t test, Kruskal Wallis H test and One Way ANOVAwith Descriptive Statistics in SPSS 15.0 for Windows Package program were used inanalysis of data obtained. Significant level was accepted as `p<0,05`.Results: In result of research, significant difference was found in only sensual controlscore between female and male (p<0,05), no significant difference was found in othersocial skill scores between genders (p>0,05). While there was statistical significantdifference between age groups in social expressionism and social control score (p<0,05),but there was no significant difference as age groups in other social skill scores and totalscore (p>0,05). There was no significant difference in social skill scores as participant'ssport ages, doing team or individual sport situation, being athlete situation of school orclub, currently participation situation to competitions, mother-father education situationand family income situations (p>0,05).Conclusion: In our research, it has been detected that male students' affective controllevels to be higher than the females who has participated to the research. Although therehas been meaningful statistical difference on their scores of social expressivity and socialcontrol sub-dimensions according to their age groups (p<0,05), there has been no othermeaningful differences among the other sub-dimensions and total social skill scores.(p>0,05). Young people should be leaded to sportive activities and female studentsshould be supported to participate.
Collections