Türkiye ve Portekiz`de Spor Eğitimi alan üniversite öğrencilerinin marka tercihlerini etkileyen faktörlerin karşılaştırılmalı olarak değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmanın amacı, Türkiye ve Portekiz'de spor eğitimi alan öğrencilerinspor ürünleri marka tercihinde etkili olan unsurları ortaya çıkarmak ve sonuçlarıkarşılaştırmaktır.Materyal ve Metot: Bu çalışmaya Türkiye ve Portekiz'de, Spor Fakültelerinde öğrenimgören 266 kişi katılmıştır. Öğrencilerin marka tercihlerini etkileyen faktörlerinbelirlemek için Tozoğlu (2009) tarafından geliştirilen spor ürünlerinde marka tercihi ileilgili ölçek kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizi SPSS15.0 paket programı kullanılarak yapılmıştır. Türkiye ve Portekiz'de spor eğitimi alanöğrenciler arasında anlamlı bir farklılığın bulunup bulunmadığının belirlenmesiamacıyla bağımsız iki örneklem t testi (Student t-test) kullanıldı. Öğrencilerin markatercih nedenlerinin eğitim gördükleri okullara göre değişip değişmediğini tespit etmekamacıyla Ki Kare analizleri yapıldı.Bulgular: Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) Yaşar Doğu Spor Fakültesi ve InstitutoPolitecnico da Guarda (IPG) Spor Fakültesi öğrencilerinin, spor ürünlerinde markatercihini etkileyen unsurlar açısından aralarında farlılık gözlenmiştir. OMÜöğrencilerinin IPG öğrencilerine göre markayı tercih etmelerinde; kalite garantisisunması, statü göstergesi olması ve güven vermesi gibi sebeplerin büyük rol oynadığıbelirlenmiştir. Ayrıca hem OMÜ hem de IPG öğrencilerinin markalı ürün alırken fiyatadikkat ettikleri tespit edilmiştir.Sonuç: Türk öğrencilerin Portekizli öğrencilere göre markaya daha bağımlı olduklarıbelirlenmiştir. Türk öğrencilerin markaya ve modaya olan düşkünlüğü süreç içerisindeeğitim ile törpülenerek daha çok ürünlerin fonksiyonelliği yönünde bir kültüroluşturulmalıdır. Ayrıca, işletmeler kültürel farklılıktan dolayı, marka konumlandırmaçalışmalarında pazarın beklenti ve ihtiyaçlarını belirlemelidir.Anahtar Kelimeler: Marka; spor; tercih Purpose: The purpose of this study is to find out and compare the factors effective inbrand preferences of the students of Ondokuz Mayıs University Yaşar Doğu Faculty ofSport Sciences in Turkey and Instituto Politecnico da Guarda Faculty of Sports inPortuguese in terms of sports products.Material and Method: 266 students attending sports faculties in Turkey and Portugalparticipated in this study. A questionnaire about the sports products preferencesdeveloped by Tozoğlu (2009) was used in order to find out the brand preferences ofstudents. Statistical analysis of the data obtained from the study was made by usingSPSS 15.0 package program. Student t-test was used to determine whether there is asignificant difference between sport faculty students in Portugal and in Turkey. Chisquare analysis was used to find out whether the students' reasons for preferring a branddiffered in terms of the schools they were attending.Results: Differences were found between the factors that affected the brand preferencesof the students of Ondokuz Mayıs University (OMU) Yaşar Doğu Faculty of SportSciences and Instituto Politecnico da Guarda (IPG) Faculty of Sports in sports products.It was found that when compared with the students of IPG, students of OMU preferredbrands since they provided quality guarantee, they were indicators of status and theygave a sense of security. It was found that students of OMU and IPG paid attention tothe price while buying a brand product.Conclusion: Turkish students were found to be more dependent on brands whencompared with Portuguese students. Abrasively in the education of Turkish studentsindulging in the process of brand and fashion must create a culture in terms offunctionality of more products. Additionally, businesses should find out theexpectations and needs of the market in brand positioning because of the reasons thatmay arise due to cultural differences.Key Words: Brand; preference; sport
Collections