Egzersiz yapan adolesanların sosyal fizik kaygı durumlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışmanın amacı, egzersiz yapan adölesanlarda sosyal fiziki kaygı durumunun araştırılmasıdır.Materyal ve Metot: Çalışmaya 326 erkek, 429 bayan katılımcı katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak 12 sorudan oluşan, Türkçe geçerlik ve güvenlik çalışması Mülazımoğlu Ballı ve Aşçı tarafından yapılan `Sosyal Fiziki Kaygı Ölçeği kullanılmıştır`.Bulgular: Cinsiyete göre sosyal fiziki kaygı puanları karşılaştırıldığında iki grup arasında fark bulunmamıştır (p=0,371). Vücut ağırlığı değişkenine göre sosyal fiziki kaygı puanlarında gruplar arası fark yoktur (p=0,666). Orta eğitim ve lise öğrencilerinin sosyal fiziki kaygı puanları arasında fark yoktur (p>0,05). Sosyal fiziki kaygı puanları boy gruplarına göre karşılaştırıldığında; 150 cm altı boyda olanların sosyal fiziksel kaygı puanları 161-170 cm ile 170 cm ve üzeri boyda olanlardan anlamlı derecede yüksek bulunmuştur (p=0,025).Sonuç: Egzersiz yapan adölesanlarda sosyal fiziki kaygı cinsiyete göre değişiklik göstermemektedir. Ayrıca eğitim durumuna bağlı olarak da gruplar arasında fark yoktur. Bu durum egzersiz yapma durumunun adölesan dönem için olumlu etkileri ile açıklanabilir. Vücut uzunluğu değişkeninde 150 cm altında olan adölesanların kaygı puanları düşük bulunmuştur. Bu duruma adölesan dönem değişim farklılıkları sebep olmuş olabilir. Özellikle adölesan dönem öğrencilerinin spora katılımı sağlanmalı, okullarda beden eğitimi ders saatleri arttırılmalıdır.Anahtar Kelimeler: Adölesan; egzersiz; fizik kaygı; sosyal kaygı Aim: The purpose of this study is to examine the social physical anxiety status of the adolescents who are exercising in sport.Material and Method: 326 male and 429 female participants took part in the research. `Social Physical Anxiety Scale` has been used for the data collection of the survey that consist of 12 related questions and tested by Mülazımoğlu, Ballı and Aşçı in terms of academic validity. Results: According to gender, differences has not been found between two different groups compared in the respects of social physical anxiety scores (p=0.371). There is also no difference between two different groups in social physical anxiety scores compared according to body weigh (p=0.666). There is no difference between secondary school and high school students in terms of social physical anxiety levels (p>0.05). In comparison according to height variable, results have found a significant difference between the ones who are shorter than 150 cm and the ones who are 161-170 cm and 170 cm above in terms of social physical anxiety scores.Conclusion: The gender differences of the adolescents do not effect the level of social physical anxiety. On the one hand, there is no differences between groups according to their educational status. This situation can be explained as positive effects of exercising in the course of adolescence period. On the other hand, anxiety scores have been found lower of ones whose heights are shorter than 150 cm. It is possible to say that the changing differences of adolescent period could have cause this situation. As a result of the study, it can be suggested that students need to be encouraged to take part in sport practices. Furthermore, the lesson hours of physical education in schools need to be revised and increased on behalf of the physical developments of students.Keywords: Adolescent; exercising; physical anxiety; social anxiety
Collections