Koklear implantlı çocukların yaşam kalitesinin ebeveyn gözüyle değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu çalışmada koklear implant kullanan çocuklarn ebeveynlerine ''Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Ölçeği'' uygulayarak çocukların yaşam kalitesi ve yaşam kalitesini etkileyen değişikliklerin incelenmesi amaçlandı.Materyal ve Metot: Çalışmaya Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Kulak Burun Boğaz Anabilim Dalı'nda koklear implant uygulanan 96 hasta dahil edildi. Hastaların ailelerine 23 sorudan ve 3 alt ölçekten oluşan çocuklar için yaşam kalitesi ölçeği uygulandı. Her ölçekte çocukların yaşam kalitesi araştırıldı. Ayrıca işitme kaybı tanı yaşı, koklear implanttan önce işitme cihazı deneyimi, işitme cihazlı özel eğitim alma durumu, koklear implant olma yaşı, implantıyla özel eğitim alma, implantını günlük kullanım süresi değişkenlerinin alt ölçeklerle ilişkisi değerlendirildi.Bulgular: Çalışmamızda, işitme kaybı tanı yaşının, koklear implanttan önce işitme cihazı deneyiminin, işitme cihazlı özel eğitim alma durumunun, koklear implant olma yaşının ve implantın günlük kullanım süresinin hastaların yaşam kalitesine istatistiksel olarak anlamlı bir etkileri olmadığı görüldü. Çalışmamızda koklear implantasyon sonrası düzenli özel eğitim alanlar ile düzenli özel eğitim almayanlar arasında ise yaşam kalitesinde istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu görüldü. Koklear implantasyon sonrası özel eğitim alma ile yaşam kalitesi arasında pozitif bir korelasyon olduğu bulundu.Sonuç: Koklear implantasyonun yaşam kalitesi üzerine olumlu etkisinin açık olduğu, bununla birlikte implantasyon sonrası özel eğitim desteğinin yaşam kalitesini pozitif yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Aim: The aim of this study is to investigate the quality of life in cochlear implant patients by using '' pediatric quality of life inventory'' index and analyze the parameters which effects the quality of life.Material and Method: 96 patients who had received cochlear implants in Ondokuz Mayıs University school of medicine included in study. The parents of the patients were asked to answer the ''pediatric quality of life inventory'' which is consisted of 23 questions and 3 subscales. The quality of life of children was investigated at every scale. Also, the diagnosis age of hearing loss the hearing device experince before cochlear implantation, possible special training with hearing aids, the age of cochlear implant surgery, possible special training with cochlear implant and the duration of implant usage were asked and analyzed together with subscales.Results: We could not find any statistically realtionship between quality of life and the diagnosis age of hearing loss hearing device experince before cochlear implantation, special training with hearing aids, timing of cochlear implant surgery and duration of implant usage. But there were statistically significant association between the quality of life of special education patients and the quality of life of non-special education patients. We found a possitive correlation with duration of special education after cochler implantation and the quality life improvement in our study.Conclusion: It is the fact that Cochlear implantation positive effects the quality of life, but special education after cochlear implantation supports quality life positively.
Collections