Ortaöğretim düzeyi spor yapan ve yapmayan öğrencilerin problem çözme ve saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişki (Şırnak İli örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Şırnak ilindeki Ortaöğretim düzeyinde spor yapan ve yapmayan öğrencilerin problem çözme ve saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Materyal ve Metot: Araştırmamıza Şırnak il merkezinde 2018-2019 Eğitim-öğretim döneminde eğitimine devam etmekte olan 13-18 yaş arası 450 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcılar blok rastgeleştirmeye uygun olacak bir şekilde, okulların ders öncesi ve sonrasındaki serbest zamanlarında veri toplama işlemi gerçekleştirilmiştir. Ölçekler ile ilgili, araştırmanın amacı hakkında açıklamalar yapılarak veri toplama aracının doldurulması hakkında detaylı bilgilere yer verilmiştir. Katılımcılara araştırmacı tarafından geliştirilen, 10 sorudan oluşan demografik bilgi anketi daha sonra ise Problem çözme becerisi envanteri ve saldırganlık ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 21.0 paket programı ile normal dağılım gösteren verilere; yüzdelik dağılım, ortalama, standart sapma, varyans analizi ve pearson korelasyonu analizi yapılmıştır.Bulgular: Cinsiyet ile saldırganlık alt boyutları arasında anlamlı farklılık hesaplanmamıştır(p>0,05). Problem çözme alt boyutlarının karşılaştırılmasında ise düşünen yaklaşım alt boyutunda anlamlı farklılık(p<0,05) görülürken, diğer alt boyutlarda anlamlı farklılık bulunmamıştır. Sınıf düzeyi ile saldırganlık alt boyutlarının karşılaştırılmasında tüm alt boyutlarda anlamalı farklılık bulunmamıştır(p>0,05). Yaşadığı yere göre problem çözme düzeylerinin karşılaştırılmasında problem çözme toplam puanı ile diğer alt boyutlar ile anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür(p>0,05).Sınıf düzeyi ile problem çözme alt boyutlarının karşılaştırılmasında ise aceleci yaklaşım, kaçıngan yaklaşım ve kendine güvenli alt boyutlarında anlamlı farklılık olduğu(p<0,05), diğer alt boyutlarda (düşünen, değerlendirici ve planlı yaklaşımlar) ise anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür (p>0,05).Sonuç: Cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyinin saldırganlığa etkisi bulunmamıştır. Kız öğrencilerin problem çözme becerisinde erkeklerden daha düşünceli oldukları, yaşanılan yerin saldırganlığa etkisi görülmemiştir. Lisanslı sporcuların daha düşünceli problem çözme becerisine sahip oldukları hesaplanmıştır. Aim: The aim of this study is to investigate the relationship between problem solving and aggression levels of students who do and do not do sports at secondary level in Şırnak province.Material and Method: We participated in our study in the city center of Şırnak in 2018-2019 academic year and there were 450 students between the ages of 13-18. Participants were able to collect data in their free time before and after the classes in a way that would be suitable for block randomization. Detailed information about the scales is given about the purpose of the research and filling in the data collection tool. Demographic information questionnaire consisting of 10 questions and the problem solving skill inventory and aggression scale were applied to the participants. In the analysis of the data, SPSS 21.0 packet program and data showing normal distribution; percentage distribution, mean, standard deviation, variance analysis and pearson correlation analysis were performed.Results: There was no significant difference between gender and sub-dimensions of aggression (p> 0.05). In the comparison of the problem solving sub-dimensions, there was a significant difference (p <0.05) in the sub-dimension of the thinking approach. There were no significant differences in other sub-dimensions. No significant difference was found in all sub-dimensions in the comparison of class level and aggression sub-dimensions (p> 0.05). There was no significant difference between the problem solving total scores and the other sub-dimensions in comparing the problem solving levels (p> 0.05). In the comparison of grade level and problem solving sub-dimensions, there was a significant difference in hasty approach, avoidant approach and self-confident sub-dimensions (p <0.05). There were no significant differences in other sub-dimensions (thinking, evaluative and planned approaches) (p> 0.05).Conclusion: Gender, age and class level did not have an effect on aggression. Female students were more considerate in problem-solving skills than men, and no impact on aggression was observed. Licensed athletes have more thoughtful problem-solving skills.
Collections