Show simple item record

dc.contributor.advisorŞener, Sadık
dc.contributor.authorArslan, Ercüment
dc.date.accessioned2021-05-08T10:57:23Z
dc.date.available2021-05-08T10:57:23Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2019-01-16
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/677481
dc.description.abstractLisans düzeyinde, sanat eğitimi veren kurumların uygulamakta olduğu farklı eğitim modelleri bulunmaktadır. Sanat eğitiminde, öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal alanlarda gelişmelerinin ve sanatsal ifade yeterliliklerinin desteklenmesi için farklı sanat eğitimi modellerinin kullanılması kişisel gelişim açısından önemlidir. Öğrencilerin, sanatsal becerilerinin yanında sosyal becerilerini geliştirmeleri, içsel güdülerine cevap verebilmeleri ve sanatı sevmeleri verilecek eğitim modeliyle doğrudan ilgilidir denilebilir. Azerbaycan ve Rusya'da lisans düzeyinde verilen sanat eğitimi modelleri incelendiğinde, öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal alanlarda gelişimlerini sağlayan ve sanatı sevdiren uygulamalar olduğu görülmüştür. Bu araştırmada, Rusya ve Azerbaycan'daki lisans düzeyinde öğretmen ve sanatçı yetiştiren Resim Akademilerinin, sanat eğitimi modellerinin karşılaştırılması yapılmıştır.Araştırma kapsamında, sanat eğitimi modellerinin karşılaştırılması yapılırken bu iki ülkedeki kurumlarda görev yapan akademisyenlerle görüşmeler yapılmış, gerekli literatür taramaları yapılmıştır. Akademik Sanat ve Eğitim durumunun sergileyeceği, tüm olanakların değerlendirilmesi ile sanatın eğitimsel fonksiyonu belirtilmeye çalışılmıştır. `Azerbaycan ve Rusya'da Lisans Düzeyinde Sanat Eğitimi Modelleri` başlıklı bu çalışmada yukarıdaki gerekçelerle alakalı Akademik Sanat ve eğitim paradigmalarının oluşum dinamikleri arasındaki ilişkileri, fbenzerlik ve arklılıkları göstermek amaçlamıştır.
dc.description.abstractThere are different training models that are applied by institutions providing art education at undergraduate level. In art education, it is important to use different art education models to support the development of learners' cognitive and affective areas and their artistic expression competences. It is directly related to the educational model in which the students improve their social craft beside their artistic ability, they can respond to their inner beliefs and their artistic love. When the art education models given at the undergraduate level in Russia and Azerbaijan are examined, it has been seen that the students are developing in the cognitive and affective fields and the arts are liking applications. In this research, comparison of the art education models of the Picture Academies, which educated teachers and artists at the undergraduate level in Azerbaijan and Russia, has been made. Evaluations have been made by comparing the picture academies that educated teachers and artists at the undergraduate level in Russia and Azerbaijan.In the context of the research, the researchers have been interviewed with the academicians who worked in the institutions that of the two countries, and the necessary literature researches and scientific research methods have been applied. It is possible that artistic educational directions can be created by assessing all the possibilities that academic arts and education can exhibit. In my study aimed `Art and Education Models at the undergraduate level in Azerbaijan and Russia `, I intend to investigate the direction of Academic Arts Education in a consistent way, considering the relationship and differences between the academic realities and the educational dynamics of the educational paradigms and professions related to the above facts.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleAzerbaycan ve Rusya`da lisans düzeyinde sanat eğitimi modelleri
dc.title.alternativeArt and education models at the undergraduate level in Azerbaijan and Russia
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-01-16
dc.contributor.departmentGörsel Sanatlar ve Görsel İletişim Tasarımı Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmRussian picture art
dc.subject.ytmAzerbaijan
dc.subject.ytmRussia
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmArt education
dc.subject.ytmUniversities
dc.subject.ytmEducation system
dc.subject.ytmEducation methods
dc.subject.ytmInstructional models
dc.identifier.yokid10176498
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid488579
dc.description.pages113
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess