Dionisio Aguado`nun klasik gitar eserlerindeki müzikal söz dizimi karakteristikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada İspanyol besteci Dionisio Aguado'nun klasik gitar eserlerindeki müzikal söz dizimi (sentaks) karakteristikleri ortaya çıkarılmıştır. Dionisio Aguado gitar tarihinde çoğunlukla gitar tekniğine dair çalışmaları ile hatırlandığı için onun üzerine yapılan araştırmalar da büyük çoğunlukla onun gitar tekniğine dair katkılarını ele almaktadır. Aguado, gitar için az sayıda ileri düzeyde eserler de yazmıştır. Bu eserler çokça seslendirilmesi ve gitar repertuvarının önde gelen eserleri arasında olmasına karşın müzikal açıdan yeterince incelenmemiştir.Araştırmada bestecinin müzikal karakteristiğini şekillendiren unsurları belirlemek amacıyla, bestecinin yaşadığı dönemin müzikal yaklaşımlarını ve klasik gitarın bu dönemdeki müzikal konumunu ve çalgının dönemsel gelişimini betimleyen kaynaklar taranmış, bu doğrultuda araştırma için seçilmiş ve döneminin müzikal yaklaşımlarını nitelikli biçimde kapsayan iki tanınmış eseri Op. 2. No. 2 La minör Rondo Brillant ile Op. 16 Le Fandango Varié doku redüksiyonu yöntemiyle ele alınarak bestecinin müzikal karakteristiğini ortaya koyan müzikal söz dizim unsurları (ritmik sentaks, armonik sentaks, polifonik sentaks, bu sentaksları oluşturan ritmik, armonik ve melodik materyaller) tespit edilip bunların kullanım şekli yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda Dionisio Aguado'nun teknik virtüözitesinin yansıması olabilecek pasajlar tespit edilmiş ve yapılan doku redüksiyonu çalışması vasıtasıyla armonik özellikleri klasik döneme yakın olan bestecinin erken Romantik dönem unsurlarına da yer verdiği görülmüştür. Ayrıca besteci, döneminde yaygınlaşan müzikal yaklaşımlara uygun olarak, kendi ulusal kültürüne ait müzikal öğeleri döneminin tonal müzik anlayışı ile birleştirerek her iki müzikal unsurun dengeli biçimde yer aldığı eserler de üretmiştir. Araştırmanın, bu eserleri icra eden veya icra etmek isteyen gitaristlerin çalışma yöntemlerine ve müzikal bilgilerine önemli katkılar sağlayacağına inanılmaktadır.Anahtar Sözcükler: Klasik gitar, Dionisio Aguado, doku redüksiyonu, karakteristikler, müzikal söz dizimi In this research, the musical syntax characteristics of Spanish composer Dionisio Aguado have been revealed. Since Dionisio Aguado is remembered mostly in guitar history with his studies on guitar technique, his researches mostly focus on his contributions to guitar technique. Aguado has also written a few advanced works for guitar. Although these works are widely performed and are among the leading works of guitar repertoire, they have not been examined musically enough.In this research, the musical characteristics of the composer's period and the musical position of the classical guitar and the periodical development of the instrument were searched in order to determine the elements that shape the composer's musical characteristics. In this direction, the composer's two well-known works selected for research and covering the musical approaches of the period in a qualified manner, Op. 2 No. 2 A minor Rondo Brillant and Op. 16 Le Fandango Varié was studied through textural reduction method and musical syntactic elements (rhythmic syntax, harmonic syntax, polyphonic syntax, rhythmic, harmonic and melodic materials forming the syntaxes) which reveal the musical characteristics of the composer were determined and interpreted.As a result of the research, passages that can be a reflection of Dionisio Aguado's technical virtuosity were determined and by means of textural reduction study, it was observed that the composer had harmonic features close to classical period and included elements of early Romantic period. In addition, the composer produced works in which both musical elements took place in a balanced way by combining the musical elements of his national culture with the tonal music elements of his period in accordance with the musical approaches that became widespread during his time. It is believed that the study will make significant contributions to the working methods and musical knowledge of guitarists who perform or wish to perform these works.Keywords: Classical guitar, Dionisio Aguado, textural reduction, characteristics, musical syntax
Collections