Samsun ilinde organik ve konvansiyonel fındık yetiştiricilerinin gübre kullanımı konusundaki iletişim kaynaklarının sosyal ağ analizi ile karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, Samsun ili Terme ve Çarşamba ilçelerindeki organik ve konvansiyonel fındık yetiştiricilerinin gübre kullanımı konusundaki iletişim kaynakları ve sosyal ağını ortaya çıkarmak, ağın işleyişini, ağdaki aksaklıkları ve daha iyi işleyen bir ağ geliştirmek için neler yapılabileceğini ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın birincil ve temel materyalini Çamlıca, Yüksekyayla köyleri ile Ağcagüney beldesinde organik ve konvansiyonel fındık yetiştiricilerinden anket ve mülakat yoluyla elde edilen veriler oluşturmaktadır. Organik ve konvansiyonel fındık yetiştiricilerinin sosyo-ekonomik özellikleri basit istatistiki yöntemlerle; gübre kullanım durumları ve gübreye ilişkin tutumları; Bilgi, Tutum ve Uygulama (BTU) analizi ile, oluşturdukları iletişim ağları ise sosyal ağ analizi ile incelenerek karşılaştırılmıştır.Araştırma sonucuna göre; organik fındık yetiştiricilerinin sosyal güvenlik kurumuna üyelik durumu, toplam arazi varlığı, fındık satış fiyatı, tarımsal örgütlenme düzeyi, yabancı iş gücü ihtiyacı, tarım sigortası yaptırma durumu ve tarımsal desteklemelerden yararlanma durumları konvansiyonel fındık yetiştiricilerine göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.Organik fındık yetiştiricileri çiftlik gübresi, bitkisel atıklar, fındık zurufu, kompost ve paketlenmiş organik gübre kullanırlarken, konvansiyonel fındık yetiştiricileri çiftlik gübresi, fındık zurufu ve kimyevi gübre kullanmaktadırlar.Organik fındık yetiştiricileri yasal çerçeve içerisinde izin verilen her türlü verimi artırıcı gübre çeşidine olumlu yaklaşmakta iken; konvansiyonel fındık yetiştiricileri sadece eldeki mevcut imkânları kullanma eğilimindedirler.Organik ve konvansiyonel fındık yetiştiricilerinin köy içi bilgi kaynakları önder çiftçilerden; köy dışı (formal) bilgi kaynakları ise kamu kurum ve kuruluşlarından oluşmaktadır.Araştırma sonucunda, kurumsal bilgi kaynaklarının organik ve konvansiyonel fındık yetiştiricilerini desteklemediği tespit edilmiştir. Organik üreticiler kendi deneyim ve tecrübelerini paylaşmaktadırlar. Köy içerisinde var olan yerel bilgi bilimsel bilgi ile desteklenmelidir.Anahtar Kelimeler: Sosyal ağ analizi, BTU, iletişim ağı, organik fındık This study was conducted with organic and conventional hazelnut growers in Terme and Çarşamba district of Samsun province. The main aims of this study are to reveal the social networks and communication channels of the producers in terms of the use of fertilizers, the functioning of the network and network failures, and to present suggestions on developing a functioning network.The main materials of this study are the data obtained from surveys with organic and conventional hazelnut growers in Çamlıca, Yüksekyayla and Ağcagüney villages and interviews with keyinformants in the network. The socio-economic characteristics of organic and conventional hazelnut growers have been analyzed with descriptive statistics; the use of different fertilizer and attitudes towards fertilizers? use have been also analyzed with Knowledge, Attitudes and Practice (KAP) approach; their current communication networks have been analyzed and compared with Social Network Analysis (SNA).According to the results of the study, the organic hazelnut growers? the social security status, the land size; hazelnut sale price, agricultural organization membership, labor needs, status of agricultural insurance and utilization of agricultural supports are higher than that of conventional hazelnut growers.The organic hazelnut growers used different organic fertilizers such as farm manure, compost, vegetable wastes, nutshells husks, and packaged organic fertilizers. On the other hand, the conventional hazelnut growers mainly used chemical fertilizers.The attitudes and behavior of organic hazelnut growers towards using all kinds of fertilizers were more positive than that of conventional hazelnut growers.The informal information sources for both organic and conventional hazelnut growers are mainly leader farmer who were also organic growers. The formal information sources for organic and conventional hazelnut growers were public institutions such as MFAL district offices and university.It was identified that the institutional information sources supporting both groups of hazelnut growers were limited. The organic producers shared their experience and local knowledge with themselves. However, their local knowledge should have been supported with scientific information.Keywords: Social Network Analysis, KAP, organic hazelnut, fertilizers, communication networks
Collections