Başkent Üniversitesi öğrencilerinde internet bağımlılığı sıklığı ve ilişkili faktörler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde çok geniş kitlelere ulaşan internet, özellikle genç bireyler tarafından yoğun olarak kullanılmaktadır. Bazı internet kullanıcılarında bu kullanım zamanla kontrolsüz bir şekilde internet kullanımı ve internet yokluğunda yoksunluk tarzı bağımlılık davranışlarına neden olabilmektedir. `İnternet bağımlılığı` tanımı doksanlı yıllardan başlayıp günümüze kadar gelen klinik bir tanımlamadır. İnternet bağımlılığının kişiler üzerinde olumsuz psikolojik, davranışsal ve sosyal etkileri kaçınılmazdır. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı düzeyi ve ilişkili faktörlerin araştırılması amaçlanmıştır. Çalışma Mayıs 2015- Temmuz 2015 tarihleri arasında, Ankara Başkent Üniversitesi Bağlıca Kampüsü'nde öğrenimine devam etmekte olan, rastgele seçilen, çalışmaya katılmayı kabul eden toplam 397 öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrencilerin demografik özellikleri, hobilerini, internet kullanımı ile ilgili bilgilerini ve haftalık ders çalışma saatini ölçmeye yönelik hazırlanmış 26 soruluk anket formu ile 20 soruluk Young internet bağımlılık ölçeği öğrencilere uygulanmıştır. Öğrencilerin %75,6'sı ''bağımlı olmayan'', %22,6'sı ''muhtemel bağımlı'' ve %1,8'i ''bağımlı'' grup olarak sınıflandırılmıştır. Anne babası boşanmış/dul olanların internet bağımlılığı riski düzeyi evli olanlardan, alkol ve sigara kullananların internet bağımlılığı düzeyi ise kullanmayanlardan anlamlı olarak yüksek saptanmıştır. Ayrıca boş zamanlarında öncelikli olarak internette vakit geçirmeyi tercih eden öğrencilerin internet bağımlılığı riski düzeyi diğer herhangi bir aktiviteyi yapanlardan anlamlı olarak daha yüksek bulunmuştur. Bununla beraber, hafta içi ve hafta sonu internet kullanım süreleri ile internet bağımlılık riski düzeyi arasında anlamlı ilişki vardır. Katılımcıların internetle tanışma yaşları ile Young internet bağımlılık ölçek skoru arasındaki ilişki ele alındığında ise negatif yönde istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Öğrencilerin sosyal medya sitelerinde geçirdikleri süre ile internet bağımlılığı riski düzeyi arasında anlamlı fark saptanırken, e-mail, oyun, alışveriş, haber, film, eğitim sitelerinde geçirdikleri süre ile internet bağımlılığı riski düzeyi arasında anlamlı fark yoktur. Sonuç olarak, Başkent Üniversitesi öğrencilerinde saptadığımız internet bağımlılık riski oranları Avrupa oranlarıyla benzerdir. İnternet bağımlılığı ile ilişkili faktörleri belirleyerek internet bağımlılığı riski taşıyan toplum bireylerinin belirlenmesi, bu bağımlılığın önüne geçilmesinde dolayısıyla fiziksel, psikososyal ve bilişsel zararlarının engellenmesinde önemli rol oynamaktadır. Internet that reaches to a wide audience nowadays, is being used in an extensive aspect especially by the young people. This type of utilization can cause uncontrolled internet usage in time among some of the users and lead to develop an addicted behaviour with symptoms of deprivation in the absence of internet. The term of `Internet Addiction` as a clinical definition has been used since 90s. Negative psychological, behavioral and also social effects of internet addiction among people are inevitable. The aim of this study is to investigate level of internet addiction and related factor among university students. This study is designed as a research involving 397 university students who were randomly selected and agreed to join the study between May-July 2014. All of them were being educated in Başkent University Bağlıca Campus. A 26 item questionnaire and 20 item Young Internet Addiction Scale were used to measure the sociodemographic traits, hobbies during leisure time, information regarding the use of internet and weekly study duration among all participants. 75.6 % of the students were classified as `non-dependent` , whereas 22.6% defined as `likely dependent` and 1.8% as `dependent`. Internet addiction level of the participants whose parents were divorced/deceased compared to the married ones and students using alcohol and cigarette compared to non-users were found to be higher. Moreover internet addiction level of students using internet during their leisure time compared to the ones attending any kind of activity was found to be significantly higher. In addition to this, age of meeting internet among participants and Young Internet Addiction Scale scores were inversely related and statistically significant. There was no statistical difference between internet addiction level and time spent on web sites about e-mail, game, shopping, news, movie and education while duration of social media use and internet addiction were found to be statistically related. As a result, internet addiction level defined in Başkent University was similar to the rates found across Europe. Determining internet addiction and related factors plays a key role to prevent this addiction and also its physical, psychosocial and cognitive side effects among societies who are under risk.
Collections