Show simple item record

dc.contributor.advisorÇebi, Ahmet
dc.contributor.authorAy, Esra
dc.date.accessioned2021-05-08T10:43:49Z
dc.date.available2021-05-08T10:43:49Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/674059
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, anasınıfı öğrencilerinin konuşma temel dil becerisinin işlevlerini hangi oranlarda kullandıklarını ve bu oranların anababalarının eğitim düzeyine göre farklılık gösterip göstermediğini saptamaktır. Bu araştırmada anababası düşük düzeyde eğitimli ve anababası yüksek düzeyde eğitimli anasınıfına devam eden ve yaşları 68-72 ay arasında olan ikişer çocuk rastlantısal olarak seçilerek bu çocukların konuşmaları anasınıfı ortamında kaydedilmiştir. Bu konuşmalar konuşma becerisinin işlevlerine göre sınıflandırılmıştır.Bu araştırmada elde edilen bulgular, anababası düşük düzeyde eğitimli ve anababası yüksek düzeyde eğitimli çocukların benmerkezli ve toplumsallaşmış konuşmayı kullanma oranları açısından aralarında önemli bir farklılık olmadığını ortaya koymuştur.
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine to what extent preschool students use the functions of their basic speaking skills and whether this extent differs depending on the educational level of their parents or not. Four children at the age 68-72 months and attending prescool classrooms, two of whose parents have low level of educationan and two of whose parents have high level education were randomly selected and their utterences were recorded in preschool classroom environment. These utterences were classified in accordance with the function of their speaking skills.The findings obtained in this study showed that there isn?t a significiant differrence between the children whose parents have low level education and those whose parents have high level education in terms of the rate of the egocentric and social language the children use.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleAnasınıfı öğrencisinin konuşma temel dil becerisine anababasının eğitim düzeyinin etkisi
dc.title.alternativeThe effect of education level of their parents on preschool students basic speaking skills
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPreschool period
dc.subject.ytmLanguage skills
dc.subject.ytmEducation level
dc.subject.ytmParents
dc.subject.ytmParents attitude
dc.subject.ytmNursery classes
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmSpeaking
dc.subject.ytmSpeaking skills
dc.subject.ytmSchool achievement
dc.subject.ytmParents education
dc.subject.ytmFamily relations
dc.subject.ytmStudents
dc.identifier.yokid397885
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid300490
dc.description.pages178
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess