Show simple item record

dc.contributor.advisorGelen, İsmail
dc.contributor.authorOnay, İhsan
dc.date.accessioned2021-05-08T10:43:44Z
dc.date.available2021-05-08T10:43:44Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/674037
dc.description.abstractBu araştırmada, ilköğretim okullarındaki eğitsel kulüp uygulamalarının etkililiğine ilişkin öğretmen, öğrenci, veli ve yönetici görüşlerinin ortaya çıkarılması ve bu görüşlerin bazı değişkenler açısından karşılaştırılarak değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın kapsamını Samsun Şehir Merkezi'ndeki ilköğretim okulları ve bu okullardaki eğitsel kulüp uygulamaları oluşturmaktadır. Araştırmada ilişkisel araştırma çeşitlerinden nedensel karşılaştırmalı araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; öğretmen ve yöneticilere görüşme formu, öğrenci ve velilere ise beşli likert şeklinde düzenlenmiş anket formları kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme araçları araştırmacı tarafından geliştirilmiş olup geçerlik ve güvenirliklerinin sağlaması yapılmıştır. Öğrenci anketi güvenirlik analizi sonucunda alpha güvenirlik değeri .89 olarak bulunmuştur. Veli anketi güvenirlik analizi sonucunda alpha güvenirlik katsayı değeri .82 olarak bulunmuştur. Yapılan faktör analizleri sonucunda öğrenci anketinde 4 faktör, veli anketinde ise 3 faktör bulunmuştur. Öğretmen ve veli görüşme formlarının geçerlik ve güvenirliği ile ilgili olarak öncelikle hem görüşleri alınmış hem de Miles ve Huberman'ın geliştirmiş olduğu formül kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanması ve analiz edilmesinde ise nicel ve nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında elde edilen veriler nicel analiz yöntemleriyle analiz edilerek yorumlanmış ve nitel kısmında ise anketlerden elde edilen verilerin derinlemesine incelenmesi sağlanmıştır. Bu bağlamda, araştırmanın nicel kısmını öğrenci ve velilere uygulanan anket formları; nitel kısmını ise öğretmen ve yöneticiler ile yapılan yarı yapılanmış görüşmeler oluşturmaktadır. Öğrenci ve velilerden toplanan verilerin analizi için SPSS 17 nicel veri analiz programı kullanılmıştır. Toplanan verilerin dağılımı normal olmadığından analizlerde parametrik olmayan veri analiz yöntemleri kullanılmıştır. Öğretmen ve yöneticilerden toplanan verilerin analizlerinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Buna bağlı olarak içerik analizinde veriler analiz edilirken kodlamalar yapılmış, temalar oluşturulmuş ve bu temalara ait frekans ve yüzde dağılımları hesaplanmıştır. Analizde kullanılan tema ve kodlamalar önceden oluşturulmamış, mevcut verilere bağlı olarak araştırma esnasında geliştirilmiştir.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, ilköğretim okullarındaki eğitsel kulüp uygulamalarının etkin olarak faaliyet gösteremediği sonucuna ulaşılmıştır. Buna bağlı olarak eğitimin önemli paydaşları olan öğretmen, öğrenci, veli ve yöneticilerin eğitsel kulüplere ilişkin tutumlarında cinsiyet değişkenine göre farklılaşma gözlenmemiştir. Ancak, okulun şehir merkezi veya kırsalda olması; öğrencilerin sınıf seviyesi, sosyo-ekonomik düzey gibi değişkenler bakımından gruplar arasında farklılaşma olduğu görülmektedir. Eğitsel kulüplerin etkin bir şekilde çalışamamasında çevre, okulun imkânları ve paydaşlardan kaynaklanan birçok neden olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, eğitsel kulüp uygulamalarının daha etkin hale getirilebilmesi amacıyla, eğitsel kulüplerin uygulayıcıları olan öğretmen ve yöneticilerden öneriler alınmıştır. Araştırma sonuçları genel olarak incelendiğinde ise öğretmen ve yöneticilerden elde edilen bulguların birbirilerini destekler nitelikte olduğu görülmektedir.Anahtar Sözcükler: Eğitsel Kulüp, İlköğretim Okulları, Sosyal Etkinlikler, Eğitsel Faaliyetler
dc.description.abstractThis study aims at finding out ideas of teachers, students, parents and administrators about the efficiency of student clubs in primary schools and evaluating these ideas in terms of some variables. Primary schools in the center of Samsun and student club practices in these schools constitute the scope of this study. In this study one of the relational research models, casual comparative research model, is used. Data collection instruments consist of interview forms for teachers and administrators and questionnaires arranged in Likert scale format for students and parents. The scales used in this study are developed by the researcher and their validity and reliability are provided. Reliability result of the student questionnaire is .89. For reliability of the parent questionnaire Crobach Alpha is found .82. The result of factor analysis indicates that there are four factors in the student questionnaire and three in the parent questionnaire. For reliability of the interview forms, opinions of the experts are asked and then reliability formula developed by Miles and Huberman is used. Both qualitative and quantitative research methods are used for collecting and analyzing data. Quantitative data are analyzed via quantitative analysis methods and interpreted accordingly. In qualitative analysis, the data collected from the interviews are analyzed in detail. In another way, student and parent questionnaires are used for quantitative analysis and semi-structured interviews with teachers and administrators are used in qualitative analysis. SPSS 17 is used to analyze the data collected from student and parent questionnaires. Since the range of collected data is not normal, non-parametric data analysis methods are used. Content analysis is used in order to analyze the data collected from teachers and administrators. In content analysis, the data are coded, themes are found and frequency and percentage distribution are calculated. Themes and codes are not determined previously but developed throughout the study considering the existing data.The results of the study indicate that student club practices in primary schools are not effective. Attitudes of teachers, parents and administrators- essential shareholders of education process- towards student clubs do not differentiate in accordance with sex variance. On the other hand, the results change intergroup according to some variables such as, the location of the school, in the city center or rural area, grade of the learners and socio-economic status. Environment, opportunities provided by the school and shareholders play significant role in student clubs? not working effectively. Moreover, in order to increase the efficiency of student clubs, guide teachers and administrators are asked for some suggestions. When the results of the study are examined in general, it is realized that the findings obtained from teachers and administrators are consistent.Key words: Educational club, primary schools, social activities, educational activities, student club.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim okullarındaki eğitsel kulüp uygulamalarının etkililiğine ilişkin öğrenci?öğretmen?veli ve yönetici görüşlerinin değerlendirilmesi
dc.title.alternativeEvaluation of student-teacher-parent and administrator views about the efficiency of student club practices in primary schools
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPrimary education
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.subject.ytmEducational clubs
dc.subject.ytmClubs
dc.subject.ytmOpinions of students
dc.subject.ytmManagers
dc.subject.ytmSocial skills training
dc.subject.ytmParents
dc.subject.ytmTeacher opinions
dc.subject.ytmParents attitude
dc.identifier.yokid426653
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid308761
dc.description.pages142
dc.publisher.disciplineSınıf Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess