İlköğretim geometri öğretiminde simetri kavramının origami ile modellenmesi
dc.contributor.advisor | Ünan, Zühal | |
dc.contributor.author | Dağdelen, İrfan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:43:43Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:43:43Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/674033 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı 1?5. sınıflarda yer alan simetri alt öğrenme alanındaki kazanımlar ile 7. sınıfta yer alan ?yansımayı açıklar? kazanımı esas alınarak, origami temelli öğretimin öğrencilerin simetri kavramındaki akademik başarısına olan etkisini belirlemektir. Diğer bir amaç ise, öğrencilerin origami uygulamaları sırasında oluşan geometrik şekiller ile simetri konusunda yer alan kavramları nasıl ilişkilendirdiklerini ortaya koymaktır.Araştırma, 2010?2011 eğitim-öğretim yılı Samsun ili Ayvacık İlçesi Mustafa Çakır İlköğretim Okulunda öğrenim görmekte olan 40 yedinci sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Nicel ve nitel araştırma tekniklerinin birlikte kullanıldığı bu araştırmada, nicel kısmı ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen, nitel kısmı ise yarı yapılandırılmış görüşmeler oluşturmaktadır. Araştırmanın deneysel kısmında deney grubuna origami temelli öğretim uygulanırken, kontrol grubuna İlköğretim Matematik Dersi Öğretim Programının öngördüğü şekilde dersler işlenmiştir. Gruplara uygulamadan önce ve sonra olmak üzere araştırmacı tarafından hazırlanan geometri başarı testi uygulanmıştır. Araştırmanın amacı, öğrencilerin matematik dersindeki başarı durumu ve geometri başarı testindeki sonuçlar dikkate alınarak uygulama sonrası deney grubundan farklı akademik başarı seviyesinde olan 8 öğrenci (3 yüksek, 3 orta ve 2 düşük seviye) seçilerek yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Veri toplama süreci 6 hafta sürmüştür. Geometri başarı testinden toplanan nicel veriler SPSS 13.0 paket programında t-testleri ile analiz edilirken, yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen nitel veriler betimsel yaklaşımla analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda, origami temelli öğretim alan grup lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p <.05). Bu sonuç origami temelli öğretimin mevcut programdaki öğretim şekline göre daha etkili olduğunu göstermektedir. Farklı başarı seviyesindeki öğrencilerin origami uygulamaları ile simetri kavramına ait temel özellikleri keşfettikleri ve bu özellikleri uyguladıkları belirlenmiştir. Ayrıca origami uygulamaları ile öğrencilerin simetriyi bir problem çözme aracı olarak kullandıkları, günlük hayattan birçok örneklerle simetriyi ilişkilendirdikleri, estetik ve sanat duygularının geliştiği saptanmıştır. Son olarak ise öğrencilerin origami uygulamaları ile matematiksel çıkarımlarda bulundukları ve genellemeler yapabildikleri belirlenmiştir. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to determine the effects of origami based instruction to students? academic achievement in the concept of symmetry, based on the attainments in the sub learning domain of symmetry that appears in the Primary Mathematics Teaching Curriculum 1st-5th grades and the attainment ?explains reflection? in the 7th grade. Another purpose is to reveal how students associate the shapes that are formed during the origami practices and the concepts that are in the learning domain of symmetry.The research was carried out with 40 seventh grade pupils from Mustafa Çakır Primary School that is in the Ayvacık district of Samsun province in 2010?2011 academic year. In this research that used quantitative and qualitative research methods together, the quantitative part consists of quasi-experimental pretest-posttest design and the qualitative part consists of semi-structured interviews. In the experimental part of the research origami based instruction was applied to the experimental group and the control group received standart classes that the Primary Mathematics Teaching Curriculum provides. Both groups were tested with a geometric achievement test prepared by the researcher before and after the application. Taking the purpose of the research, students? achievement in the mathematics course and the results of the geometric achievement test into account, 8 students from different achievement levels (3 high, 3 moderate and 2 low level) were selected and participated in the semi-structured interviews. Data collection took 6 weeks. The quantitative data from the geometric achievement test were analyzed using t-tests in SPSS 13.0 package program, and the qulitative data from the semi-structured interviews were analyzed descriptively.The research revealed statistically significant difference favoring the group that was subjected to origami based instruction (p <.05). This result shows that origami based instruction is more efficient than the instruction in the current curriculum. It was determined that students from different levels of academic achievement discovered key features to symmetry concepts and applied these features. In addition, with the origami applications, students used symmetry as a problem solving tool, associated symmetry with numerous real life situations and improved their sense of art and aesthetics. Finally, it was determined that students made mathematical deductions and generalizations with origami applications. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim geometri öğretiminde simetri kavramının origami ile modellenmesi | |
dc.title.alternative | Modelling symmetry concept with origami in elementary geometry education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | İlköğretim Matematik Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Primary education students | |
dc.subject.ytm | Mathematics teaching | |
dc.subject.ytm | Mathematics education | |
dc.subject.ytm | Geometry | |
dc.subject.ytm | Symmetry | |
dc.subject.ytm | Paper make techique | |
dc.subject.ytm | Mathematics lesson | |
dc.subject.ytm | Student achievement | |
dc.identifier.yokid | 441022 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 311866 | |
dc.description.pages | 238 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |