dc.contributor.advisor | Sengir, Zehra | |
dc.contributor.author | İnci, Hüseyin | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T10:43:34Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T10:43:34Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/673998 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada İlköğretim Görsel Sanatlar dersi kapsamında üç boyutlu biçimlendirme çalışmalarıyla özgüven gelişiminin, öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesini incelemek amacıyla; sanat eğitimi ve ilköğretimde sanat eğitimi üzerinde durularak, sanat eğitiminde kullanılan temel öğretim yöntemleri paralelinde, genel eğitim kurumlarında plastik sanatlar eğitimi konuları ele alınmıştır.Araştırma dahilinde 2 okulda 390 öğrenciye anket uygulanmıştır. Yapılan araştırmalarave anket verilerine göre; nesnel gerçeklik basamağında, nesnelerin üç boyutlu olarak gerçeğine uygun algılandığı ve öğrenciler için üç boyutlu biçimlendirme çalışmalarınıngörsel sanatlar dersini zenginleştirici bir niteliğe sahip olduğu görülmüştür. Görsel sanatlar dersi müfredatı incelendiğinde üç boyutlu çalışmalara ayrılan sürenin yetersizolduğu düşünülmektedir. Oysaki üç boyutlu çalışmalar, öğrencilerin derinlik, yükseklik ve genişliği algılamalarına yardımcı, eğitsel değeri yüksek, deneyim imkânı sağlayan, ayrıca öğrencilerin özgüven gelişimlerine de etki eden uygulamalardır.İlköğretim okullarında uygulanan, Görsel Sanatlar dersi çerçevesinde, üç boyutlu biçimlendirme çalışmalarına daha çok önem verilip, yöntem ve tekniklerin uygulanabilirliğinin sağlanması, Milli Eğitim Bakanlığı ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin, hizmet içi eğitimlerle bu konudaki bilgilerinin güncellenmesi gibi stratejik kararların alınıp, uygulamaya sokulmasıyla; karşılaşılan sorunların çözülebileceği ön görülmektedir.Anahtar Sözcükler : Üç boyutlu biçimlendirme, Biçimlendirme, Nesnel gerçeklik, İlköğretim görsel sanatlar müfredatı | |
dc.description.abstract | In this study the Primary Visual Arts course in the context of three-dimensional formatting the work of self-confidence, the development of the student according to the opinions of the evaluation in order to examine the art education and primary education, art education, with an emphasis on art education, basic methods of teaching in parallel, the general education institutions, the plastic arts education were discussed.According to data from research and survey stage of the objective reality, the fact that the fit is perceived as three-dimensional objects, the fact that close and in detail in thedrawing, three-dimensional formatting to color, and formatting activities for studentsworking in the visual arts course was found to have an enriching qualities.Less time devoted to the visual arts curricula is seen that the three-dimensional studies. Three-dimensional depth studies of students, help to perceive the height and width of the educational value is high, providing an experience, as well as practices that affectstudents' self-esteem were found to be in development.Visual arts courses in the curricula of the three-dimensional studies of the time devoted to little to be seen. Three-dimensional works of the students depth, height, and width of the perceptions of the help, the educational value is high, the experience, enabling students ' self-esteem development of the effect on the practices that were observed.Primary schools applied, Visual Arts course within the framework of the threedimensional formatting in the work of the much importance is given, methods and techniques, the applicability of the provision, the Ministry of National Education of primary school teachers ' in-service training on this issue, information updating as many strategic decisions taken to implement the introduction of the problems stressed seen.Applied in primary school, within the framework of the Visual Arts course, whethermore emphasis on the work of the three-dimensional format, methods and techniques to vensure the applicability of the Ministry of Education primary school teachers, in-service trainings, updating information, as well as many strategic decisions taken in this regard, the introduction of the application; problems it is foreseen can be solved.Key Words : The three-dimensional format, Format, Objective reality, Elementary visual arts curriculum | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim görsel sanatlar dersinde yer alan üç boyutlu biçimlendirme çalışmalarının nesnel gerçeklik basamağındaki öğrencilerin özgüven gelişimlerine katkısı | |
dc.title.alternative | Primary education, visual arts lesson, three-dimensional markup studies, stage in the objective reality of the students contribution to development of self-confidence | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Core competence | |
dc.subject.ytm | Education | |
dc.subject.ytm | Primary education | |
dc.subject.ytm | Primary education schools | |
dc.subject.ytm | Art education | |
dc.subject.ytm | Teaching methods | |
dc.subject.ytm | Visual arts course | |
dc.subject.ytm | Three dimensional animation | |
dc.subject.ytm | Objectivity | |
dc.subject.ytm | Self confidence | |
dc.identifier.yokid | 451648 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ONDOKUZ MAYIS ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 356804 | |
dc.description.pages | 125 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |